Blog | Hoe maak je zelf een SFX kogelwond? (Raymond Doetjes)

Vorige week schreef Raymond Doetjes over VFX, maar VFX zou er wellicht niet zijn door al die mensen die fantastische gore en monster make-up deden. In dit artikel laat Raymond zien hoe je eenvoudig kan beginnen met SFX make-up en prop building. Dit doet hij zoals gewoonlijk weer geheel in eigen stijl. Want wat is nou een betere activiteit om de quarantaine-verveling mee te doorbreken? In deze blog laten we zien hoe je een SFX silicone flat-mould kogelwond kunt maken, op dezelfde manier als dat de Pro’s dat doen.

Iedereen kan dit!

Ik ben geen professional SFX artist, maar heb een achtergrond in de micro-elektronica. Toen ik ooit werkzaam was als Mentalist, heb ik (elektronische) props gemaakt voor mijn eigen show en voor De Nieuwe Uri Geller (met Vampier Vincent, Michel Keck en inmiddels beruchte MINDF*CK-man Victor Mids). Ik heb echter nooit iets gedaan met modelleren in klei of silicone wonden.

Blog | Hoe maak je zelf een SFX kogelwond? (Raymond Doetjes) 1 Blog | Hoe maak je zelf een SFX kogelwond? (Raymond Doetjes) 2 Blog | Hoe maak je zelf een SFX kogelwond? (Raymond Doetjes) 3

Door mijn werk in de VFX zag ik steeds meer VFX make-up en in mijn belevenis was dat over het algemeen minder efficiënt dan SFX make-up. Men zegt weleens: “Als je alleen een hamer bezit, roept ieder probleem voor een hamer.”

De regisseur van Dreaming of a White Doomsday deed de SFX make-up en ik raakte erdoor gefascineerd. Het leek veel op de procedures die ik voor mijn prop-making deed. Zodoende ben ik twee jaar geleden gaan experimenteren en met de hulp van de regisseur en mijn leverancier van deze producten, Linda van Schmink en Grime in Vught, werd ik super enthousiast over SFX make-up. Ondanks dat wij niet door Schmink en Grime gesponsord worden, staat Linda ons toe om haar productfoto’s te gebruiken in dit artikel. We dragen haar, als een kleine zelfstandige, een warm hart toe. Zij heeft mij veel tips gegeven en naar de juiste instructievideo verwezen (zie hieronder), waardoor mijn eerste poging direct een succes was. Haar eigen Youtube-kanaal is overigens ook een goudmijn voor liefhebbers van FX make-up. Je kunt dit hier vinden Schmink en Grime. Bovendien is het verkoopadvies dat Linda en haar bedrijf geeft heel eerlijk! Zo hebben ze mij destijds van een duurder product afgepraat dat ik op een instructie DVD had gezien van Stan Winston School of SFX. Ze wezen me in plaats daarvan op een goedkoper alternatief dat volgens hen net zo goed was voor mijn project. Dat bleek ook zo te zijn.

Schmink en Grime geeft overigens ook workshops in het maken van flat-moulds en andere FX workshops. Ik heb genoten toen ik vorig jaar binnenkwam en zij bezig waren deze flat-molds te maken voor een workshop. Ik heb toen gelijk vrijwillig meegeholpen. Want het is echt super leuk, ontspannend werk! En dit is hoe de pros het doen!

 

Schmink en Grime in Vucht

Waarom gebruiken make-up artists flat-moulds?

Het mooie van flat-moulds is dat ze heel eenvoudig zijn te maken; je hebt geen life-cast nodig van de acteur. Je kunt een appliance (zoals ze het noemen) tientallen keren exact repliceren, uit dezelfde mal, waardoor continuïteit voor een film is gewaarborgd. Ze zijn relatief snel aan te brengen en wanneer deze gemaakt zijn van silicone of prosaid transfers, dan zijn ze ook water- en zweetbestendig. Ze hebben daarnaast relatief weinig onderhoud nodig gedurende een dag. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de alom bekende “Nose en Scarwax”, wat prima is voor 1 snel shot, maar voor de rest niet erg lange levensduur heeft. Zeker niet op bewegende lichaamsdelen! Daarnaast is FX gelatine niet erg bestand tegen hitte, dus in een woestijn filmen is vaak problematisch en bovendien is het gevoelig voor vocht, vooral zweet- tranen en zoutwater.

We gaan een kogelwond maken

Vandaag gaan we een SFX kogelwond maken, ongeveer zoiets als je hieronder kunt zien. En ja, dat was mijn allereerste SFX silicone flat-mould en applicatie. Ik vind vooral de capillaire bloeduitstorting goed gelukt (ik had wat foto’s gezien van mensen die door het voorhoofd waren geschoten en je ziet dat vrij vaak.) Achteraf logisch, gezien een object met zoveel vaart je schedel penetreert.

Blog | Hoe maak je zelf een SFX kogelwond? (Raymond Doetjes) 4

In dit geval is het modelleren ietsjes ingewikkeld, omdat hetgeen dat we gaan maken vrij klein is. Gezien de meesten van jullie beginners zullen zijn gaan we de prothese dit keer ietsje groter maken. Tevens werkt een grotere prothese makkelijker qua foto’s. Maar zo klein en subtiel kan je een silicone protheses maken en een credo binnen SFX make-up is LESS IS MORE! De professionals zoals Linda van Schmink en Grime kunnen dit nog veel beter, maar jij als Indie filmmaker of Youtuber kan dit zelf ook!

Basis benodigdheden SFX make-up

Wanneer je wilt beginnen met SFX make-up heb je allereerst een aantal basis zaken nodig. Dit is initieel niet goedkoop, maar het merendeel gebruik je in alle SFX make-up opnieuw dus dit behoudt z’n waarde. Alleen de silicone (of als alternatief FX gelatine) gaan er vaak snel doorheen.

  • Het meest belangrijke onderdeel is alcohol geactiveerde make-up. Ik zweer bij Skin Illustrator. Dit lijkt met de prijs van €59,99 (voor een klein pallet) vrij duur. Maar het gaat extreem lang mee! Je kunt ook de veel goedkopere water based of vet gepasseerde grime gebruiken, maar dat kun je niet in dunne ‘washes’ zoals alcohol geactiveerde make-up aanbrengen. Hierdoor zullen je effecten altijd minder echt lijken. Prima dus voor een wide- of zelfs midshot maar niet voor een close-up. De onset rescue pallets (geweldig voor allerhande skintones) of the Powdah FX (nagenoeg niet meer verkrijgbaar) zijn de twee die ik gebruik. Je wilt iets hebben waar huidtinten in zitten. Die hebben we nodig om de prothese qua kleur te matchen aan de huid. Er dient want olijf groen in te zitten (veel groen in de huid) bij voorkeur geel, want dat zie je veel in blauwe plekken. Rose adjuster en Bloed rood.
  • Niet-zwavelhoudende klei gebruiken we om de prothese te modelleren. Deze klei is herbruikbaar en mijn advies is om de medium uitvoering te nemen! Want het vereist heel veel kneden of warmte, voordat deze bruikbaar is. (Tip: voor de silicone goot, kom ik later op, gebruik ik normaliter The Chavant en snij ik met een verwarmd draad want dan is het helemaal recht. Je moet je zwaktes overkomen met technologie, zeg ik altijd 😉 Maar in deze blog laat ik zien hoe je het ook zeer redelijk kan doen met een liniaal).
    Blog | Hoe maak je zelf een SFX kogelwond? (Raymond Doetjes) 6Blog | Hoe maak je zelf een SFX kogelwond? (Raymond Doetjes) 7
  • Modelling tools voor de klei zijn nice-to-have. Zo vind ik persoonlijk de loop tool en de hark erg bruikbaar. Vingers en satéprikkers werken echter ook fantastisch! De hark gebruik ik met name om wat klei weg te schrapen en zo de prothese zo plat mogelijk te maken.
  • Kwastjes om de make-up aan te brengen kunnen goedkoop zijn. Ik hanteer zelf de kwastjes die het allergoedkoopste zijn, behalve 1 met een fijne punt om in de ruimtes tussen de prothese te komen. In mijn geval is het een modelbouw kwastje. Maar schminkengrime.nl hebben ook make-up kwastjes.
  • Silicone of gips gebruiken we om de mal te maken. Platinum Silicone (Shore Strength 25 — dat is zowel goed genoeg voor de mal als de prothese, je kunt een rubber altijd zachter maken (lagere shore strength) of gips. Wanneer je de prothese gaat maken in alleen FX Gellatine kan een gips mal al prima zijn. Wil je later toch met silicone werken (wat ik aanraad) dan is alleen silicone al voldoende.
  • Super Baldiez. Als je je prothese in silicone wilt maken, dan wil je deze in plastic sealen. Want de plastic staat toe om de prothese te verven en goed op te plakken. Een klein flesje gaat heel lang mee, omdat je slechts een theelepel oplost in alcohol 1:3 (Baldiez : Alcohol) of 1:4 (Baldiez Alcohol). Dit is afhankelijk of je het wilt verven met een kwast of aanbrengen met een goedkope airbrush.
  • 99.9% alcohol is nodig om de super Baldiez te kunnen verdunnen en je alcohol activated make-up te activeren.
  • Vaseline gebruiken we om te voorkomen dat de silicone prothese aan de mal plakt.
  • Wasbenzine om de vaseline te verdunnen. Je kunt ook een silicone release-agent kopen en erop spuiten. Ik heb gehoord dat olie in een spuitbus voor koken ook goed werkt — alles dat op oliebasis is, is een prime release-agent.
  • Roerstokjes (tong stokjes) zijn multifunctioneel! Voor het afschrapen van silicone, tot het maken van modelleer tools. En uiteraard het roeren van de silicone.
  • Mengbekers, dit kunnen ook plastic koffie kopjes zijn of papieren bekers. Persoonlijk koop ik de iets duurdere en aangezien silicone nergens aan plakt, kun je dit na afloop uit de beker verwijderen en hergebruiken. GEBRUIK GEEN GLAS! Veel glas is silicium houdend en Platinium Silicone houdt daar niet van.
  • Een ondergrond om je model op te maken. Ik gebruik een oud boek of perspex. Maar een stuk hout ook zolang het maar glad is.
  • Talkpoeder, of beter nog, super transparant poeder.
  • Silicone pigment voor de huidskleur (je kunt ook hele kleine beetjes olieverf gebruiken en ook hier kun je ieder olie gepasseerde verf gebruiken omdat silicone olie gebaseerd is). Deze flesjes lijken relatief duur met €12,95 maar ze gaan enorm lang mee! Ik gebruik die van mij al 3 jaar en deze is nog niet eens voor een kwart gebruikt. Je hebt wit nodig (om de silicone minder transparant te maken) en huidskleur (de lichtste tint van de huid waar je de prothese opgaat plaatsen).
  • Prosaid of ik gebruik Aqua Fix om de prothese op je acteur te plakken. Hier heb je slechts een beetje van nodig.

Modelleren

Nu we alle benodigdheden hebben gaan we onze eerste wond maken. Dit is het moment waar ik het meest tegenop zag, want ik was waardeloos in school met kleien! Ik had ooit een asbak gemaakt en de juf dacht dat ik een rotsblok had gemaakt! Toch lukt zelfs mij het om een doorgesneden keel, kogelwond of snee te maken. Overigens kun je een eenvoudige snee, makkelijker- en goedkoper met stulpt gel maken! Als continuïteit over meerder filmdagen niet vereist is en je heb een eenvoudige snee, dan is dit spul je vriend! Ik heb eerder wonden voor een horror-comedy short gemaakt met dit spul en dit ziet er volkomen overtuigend uit. Zie hieronder de voorbeelden.

Je pakt je ondergrond (zoals een boek of stuk hout) en je maakt de klei warm door een klein stukje af te breken en flink te kneden. Een föhn werkt prima. Ik kneed meestal 20/30 seconden en breng het aan op de ondergrond. De doelstelling is om je wond gemiddeld 2mm-3mm tops te laten zijn. Minder is meer!!! Dus ik leg wat neer dat (in mijn geval voor deze foto’s) 3mm dik is.

Vervolgens gebruik ik de ‘rake; hark tool met kruislingse beweging om de hoogste hobbels gelijk te krijgen met de laagste. De ‘rake’ is zoiets als schuurpapier voor hout. Ideaal om je sculptuur mee uit te dunnen.

Wees niet bang voor alle krassen, want je kunt het egaal maken door met je vingers uit te strijken (strijk altijd van het midden naar de buitenring toe, zo worden ook je randjes mooie dun)! En het mooie van deze types klei is, dat je met een koksbrandertje of een sigaar aansteker een boel glad kan maken.

Ik heb nu een hoopje klei om mijn sculptuur te beginnen. Het hoopje is nu te groot voor mijn kogelwond, maar het is altijd makkelijker om randjes weg te snijden en opnieuw glad te strijken dan meer klei te moeten toevoegen. Om een kogelgat te maken, gebruik ik een dopje van een stift als pons.

 

Nu hebben we ons gat. En nou wil ik de randjes ruw maken. Ik leg daarom hele kleine bolletjes klei erop en, met een klein stukje gereedschap (kan een schroevendraaier zijn), duw ik de randjes van binnen naar buiten zodat we wat mooi reliëf krijgen. Tevens snij ik een stuk van mijn sculptuur af en waaier dat opnieuw uit omdat duidelijk is dat het nu te groot is.

Het uitwaaien is gewoon een kwestie van zoveel mogelijk materiaal van net onder je kogelgat naar de rand te duwen. Als je het randje niet meer voelt heb je wat SFX artists noemen een “nicely thin edge”. Dit gevoel ontwikkel je vrij snel, je wilt een rustig verloop onder je vingers voelen als je over je sculptuur beweegt.

Ik heb uiteindelijk mijn kogelwond zo klein mogelijk gemaakt door steeds meer weg te halen. Dan is het tijd voor texturen aan te brengen. Je legt een stuk plastic over je sculptuur en pakt een satéprikker of schroevendraaier en je trekt kriskras lijnen over je sculptuur (ga helemaal tot de blending edge!). Dit zijn de lijntjes in de huid. Ga daarna met de prikker voorzichtig op het plastic prikken zodat je de poriën krijgt. Breng deze ook helemaal tot de rand. De textuur is extreem belangrijk voor realiteit!

Als je textuur te hevig is (bewust gedaan voor deze foto) kun je het daarna reduceren door even met je koksbrandertje snelle bewegingen over je sculptuur te maken. De klei smelt dat een beetje en reduceert de textuur. Als je een gipsmal gebruikt ipv silicone, heb je wat meer textuur nodig omdat gips wat dikker is en minder goed fijne details overneemt. Silicone neemt nagenoeg alles over! Probeer de textuur ook te matchen aan die van de acteur die de wond krijgt. Een kind heeft immers minder diepe poriën dan een oudere man.

Dit hele kogelwondje duurde nog geen 15 minuten om te maken.

Gootje aan leggen om je sculptuur

Je moet nu een gootje aan leggen om je sculptuur. Dit helpt als eerste met overtollige silicone af te schrapen. Maar belangrijker het helpt om de cap-plastic (Baldiez) niet aan zich zelf te doen laten plakken bij het uit de mal halen, en het maakt het positioneren eenvoudiger. Wat ik doe is, ik rol een worst van klei en met een liniaal druk ik deze plat en snij ik de randen recht.


Ik was vergeten een foto te maken van de goot, maar hier kun je hem zien. Deze ligt ongeveer 1-1.5cm van je sculptuur af. Hoe dichterbij hoe beter. Als het teveel is moet je met Baldiez oplossen met alcohol tijdens de applicatie, want de Baldiez beweegt nogal vreemde op de huid.

Mal maken

Het mooie van deze zogenaamde ‘flat moulds’ (platte mallen) is dat een mal maken erg eenvoudig is. In dit voorbeeld heb ik de mal-muur gemaakt van een oude mengbeker die ik op mijn ondergrond heb gelijmd met hotglue (maker’s snot). Vaak gebruik ik schuimboard of karton dat ik op de ondergrond lijm met hotglue.

Nu is het tijd om je silicone (of gips) te gieten. Ik gebruik hier Mouldlife Platinium Cure 25 voor de mal. Het geweldige van deze silicone is dat het 1:1 is, en redelijk vergevingsgezind als je iets te veel van de ene hebt ten opzichte van de andere.

Trek je Corona handschoenen aan (die moet je nu toch genoeg hebben 😉 ) Maar let op: gebruik bij voorkeur nitril handschoenen en vooral geen latex! Silicone kan namelijk niet tegen latex! Platinium silicone mag dan 100% veilig voor de huid zijn, maar het is op een oliebasis en je wilt dit niet op je vingers krijgen want het is er lastig af te wassen met water en alles glibbert. Ik trek ook altijd een oude overal aan als ik met silicone of kunsthars ga werken, want je maakt geheid vlekken op je kleren de eerste paar keer!

Bereken hoeveel silicone (of gips) je nodig hebt. In dit geval had ik ongeveer 200 ml nodig. Dus ik schenk 110 ml van A en 110 ml van B in de mengbeker (beter te veel dan te weinig, want je hebt maar 6 minuten schenktijd).

Vervolgens is het belangrijk dat je goed roert. Schraap hierbij de zijkanten en de bodem goed van de beker en roer zeker 1 minuut lang. Ik laat met plastic 25 het gemengde product ongeveer 2 minuten staan om wat belletjes te laten ontsnappen.

Nu is het tijd om de silicone over je sculptuur te schenken. Doe dit in een dunne straal, van ongeveer 30 centimeter hoogte. Dit voorkomt grote belletjes (belletjes in de mal zijn op zich niet erg want ik masseer altijd heel zachtjes de silicone met een oud kwastje (of zijn vingers) in mijn sculptuur, zodat dit in ieder geval vrij is van luchtbelletjes en de fijne details oppikt.

En nu moet je 60 minuten wachten. Check altijd je silicone product om te zien hoelang het duurt voordat deze gehard is. Je kunt het proces op een set versnellen door de föhn erop te zetten.

Ontmallen en mal schoonmaken

Wanneer de silicone is uitgehard, kun je je malmuren weg scheuren. In dit geval kon ik moeiteloos de beker van de ondergrond halen en de mal eruit duwen en deze beker opnieuw gebruiken als malmuur.

Nu haal je de klei eruit. Deze is herbruikbaar, mocht je dat willen.

Maak nu de mal schoon met een mengsel van vaseline en wasbenzine, dit is direct de “release-agent” die voorkomt dat de silicone prothese aan de silicone hecht. Ik pak een halve theelepel (een goede vinger) van de vaseline en verdun dit met wasbenzine tot dat het waterig is. En schrob met een oude afgeknipte kwast de mal schoon.

Dit is de hoeveelheid wasbenzine (klein bodempje 6mm hoog) met Vaseline en dan goed mengen met de kwast dat het ongeveer de dikte heeft van melk.

Vervolgens maak je met de kwast de hele mal schoon en invetten met het wasbenzine/vaseline mengsel. Tevens de natte plakken afdoppen met een stukje keukenrol. Vervolgens moet je wachten tot alle wasbenzine is verdampt. Dit duurt circa 10-15 minuten. Je mal is nu schoon en heeft een heel dun laagje olie waardoor je Baldiez makkelijk ontmalt. Mocht er silicone op de silicone mal komen, zal het door de vaseline ook niet samen plakken; silicone plakt namelijk alleen aan silicone.

Baldiez cap-plastic aanbrengen

De bedoeling is dat we de silicone prothese insluiten in plastic. Deze dunne laag plastic (cap plastic) genaamd zorgt voor een heel mooi uit te waaieren randje (blending edge). In geval van Super Baldiez kun je dit doen met alcohol; de standaard Baldiez aceton. Aangezien 99% alcohol al een standaard is in de make-up kit, koop ik altijd de super Baldiez.

De super Baldiez verdun ik, 1:3 (1 deel Baldiez en 3 delen alcohol). Vervolgens spuit ik het door mijn airbrush, waardoor ik het eigenlijk met 1:4 verdun maar als je het aanbrengt met een kwastje is 1 op 3 prima.

In het kleine glazen flesje zit nog wat verdunde Baldiez, dit heb ik iets verder verdund en hiermee heb ik de hele prothese gemaakt. Als je het spuit met een airbrush, dan heb je 3 tot 4 lagen nodig. 1 laag maak je door zowel je mal horizontaal als verticaal te spuiten, zodat je goede afdichting krijgt. Tussen de verschillende lagen moet je 5 tot 10 minuten wachten om de alcohol te laten vervliegen. Een föhn kan dit proces versnellen tot 2 tot 3 minuten. Nadeel is dat een Föhn de Baldiez iets kan doen opkrullen (zoals uiteindelijk bij mij het geval was). Een voordeel van een airbrush ten opzichte van een kwastje, is dat de airbrush altijd een egale dikte oplevert — wanneer je de airbrush goed gebruikt.

Zodra je Baldiez aanbrengt met een Airbrush MOET JE EEN VERFMASKER DRAGEN! Anders adem je de alcohol met plastic in en slaat dit neer op je longen en dat is niet gezond! Vertrouw geen medische kapjes of doeken! Gebruik een echt verfmasker. Of doe het buiten met een verfkapje. Anders gewoon met een kwastje doen!!! Ga a.u.b. geen risico nemen met plastic in te ademen.

Blog | Hoe maak je zelf een SFX kogelwond? (Raymond Doetjes) 20

Na 3 lagen test je met een naald of je de plastic in een geheel (zonder dat het scheurt) kan optillen. Je ziet hier dat het plastic netjes omhoog komt en geen gaatjes bevat; ik moest 4 lagen aanbrengen (zowel horizontaal als wel verticaal gespoten over mijn mal per laag) omdat ik de Baldiez nog ietsje verder verdunt had.

Maak de cap-plastic niet dikker dan strikt noodzakelijk, want anders is je blending-edge te dik en is het moeilijk deze op te lossen met alcohol tijdens de applicatie van de prothese.

Silicone kleuren

Silicone is van origine doorzichtig dus we willen eerst de doorzichtigheid iets terug brengen met wit pigment. Wat we doen is pakken een tong-spatel en tekenen er een zwarte stip op.

Blog | Hoe maak je zelf een SFX kogelwond? (Raymond Doetjes) 19

We gieten nu de silicone part A in een bekertje en de silicone part B in een tweede bekertje. We gaan beide bekertjes met de zelfde hoeveelheid pigment kleuren, zodat wanneer ze samen komen ze dezelfde kleur hebben, maar we hebben nu meer tijd op de kleur te matchen aan de lichtste tint van de huid waar de prothese geplaatst wordt.

Ik had 3 druppeltjes wit nodig om de transparantie te reduceren tot een gewenst niveau. We willen de stip net kunnen zien als je de silicone opschept op je roerstokje.

Blog | Hoe maak je zelf een SFX kogelwond? (Raymond Doetjes) 18

Nu kleuren we de huid. Ik wilde de prothese aan de onderkant van mijn arm plakken, hetgeen vrij wit was. Uiteindelijk toen ik met de applicatie op mijzelf begon bleek dat een domme plek te zijn, dus heb ik hem naar de andere kant net onder de elleboog verplaatst. Aangezien dit donkerder is, moest ik dus flink kleuren. Maar je kunt silicone met pigmenten altijd donkerder maken, nooit lichter. Dus bij twijfel hou het lichter maar in mijn geval was het wel heel licht.

Druppel in beide bekertjes om te beginnen 1 of 2 druppels en roer het goed. Controleer dan tegen je huid. Je wilt dat de kleur overeen komt met wanneer je met je duim op de huid drukt en deze even lichter is.

Blog | Hoe maak je zelf een SFX kogelwond? (Raymond Doetjes) 17

Na 3 druppeltjes was de kleur (zoals je goed ziet in het bekertje) nagenoeg gelijk aan de lichtste tint van de onderkant van mijn arm. Nogmaals: zorg dat je dezelfde hoeveelheid tint ook in het andere bekertje hebt gedaan, zodat ze beide dezelfde kleur zijn voordat je ze mengt!

Blog | Hoe maak je zelf een SFX kogelwond? (Raymond Doetjes) 15Blog | Hoe maak je zelf een SFX kogelwond? (Raymond Doetjes) 16

Belangrijk: Normaliter kleurt de silicone dichter naar de huid zodat ik minder make-up nodig heb, dit houdt in dat je vaak een heel klein beetje geel (echt een punt van een speld) en groen (een puntje van de spelt) toevoegt en mengt. De huid is namelijk gelig en heeft een heel klein beetje olijf er in. Ik kan persoonlijk makkelijker de silicone matchen dan de alcohol geactiveerde make-ups. Ik ken ook mensen die juist heel goed met dunne washes de alcohol geactiveerde make-ups kunnen matchen. Mij kost dat vrij veel tijd.

Je gooit nu de inhoud van de part A en part B bij elkaar en mixt deze weer heel goed. Je giet een het mengsel nu in het midden van je mal. En je strijd het uit doos je tongstokje, enigszins tegen de silicone te drukken en deze naar de zijkant te duwen. Je moet er voor zorgen dat de goot ook vol komt. Dus je zult hier siliconen naast je mal hebben stromen.

Blog | Hoe maak je zelf een SFX kogelwond? (Raymond Doetjes) 14 Blog | Hoe maak je zelf een SFX kogelwond? (Raymond Doetjes) 15

Vervolgens pak je bij voorkeur een wattenstaafje (ik gebruikte wc-papier) om de plaatsen waar geen silicone zit glinster vrij te maken. Je moet even met je hoofd schijn hangen zodat je op ooghoogte zit van de mal en je ziet dan een schittering. Dat is de silicone. Deze dep je er voorzichtig vanaf (niet hard wrijven dat beschadigt de cap-plastic). Als er enigszins glimmende schittering achterblijft is dat geen probleem maar hoe minder hoe beter. En dan maar weer een uurtje wachten!

Blog | Hoe maak je zelf een SFX kogelwond? (Raymond Doetjes) 13

Laatste Baldiez applicatie

Als je silicone uitgehard is, spuiten we nog 3 laagjes Baldiez over deze achterzijde. We wachten 10 minuten na de laatste laag en doen de naald test.

Blog | Hoe maak je zelf een SFX kogelwond? (Raymond Doetjes) 12

Ontmallen

Gebruik een fijn poeder zoals talkpoeder of in mijn geval mat-poeder dat silicone minder glanzend maakt. Met beleid haal je je prothese los en genoeg poeder onder de opgetilde randen blijven vegen.

Blog | Hoe maak je zelf een SFX kogelwond? (Raymond Doetjes) 11

Opslaan alvorens applicatie

Je kunt deze prothese op een stukje schuimbord prikken met spelden, totdat je ze gebruikt. Ze blijven ongeveer in de buitenlucht 2 tot 3 maanden goed, daarna begint de cap-plastic te ontbinden. Siliconen op zichzelf blijft heel lang goed.

Blog | Hoe maak je zelf een SFX kogelwond? (Raymond Doetjes) 10

De volgende blog doen we de SFX applicatie, die voor mij ook uitdagender werd. Dit komt doordat ik het op een andere plek plaatste dan initieel bedacht en gekleurd — soms is het lastig om zelf de make-up te doen en te fotograferen. Maar het overkomen van uitdagingen is nu net wat de SFX pro’s doen.

Ben je zelf ook aan de slag gedaan met het maken van een SFX silicone flat-mould kogelwond? Laat het ons weten! Stuur een foto of video van het resultaat naar info@entertainmenthoek.nl of stuur ons een privébericht via Facebook


Andere toepassingen

Ik heb hetzelfde procedé gebruikt om voor onze volgende Indie horror-film tientallen bloedzuigers te maken voor op het lichaam van een knul (referentie naar Stand By me). De regisseur wilde dit eerst in VFX doen maar ik gaf aan dat dit enorm lastig is op een nat lichaam. Er zouden vele trackers op de acteur getekend moeten worden en er ook weer afgehaald worden. En dat voor een wide en een midshot, waarbij silicone bloedzuigers van een Plastic 10 (flexibeler), die meebuigen op de spieren van de acteur, veel beter zou werken.

Ik werd gevraagd om er een paar te maken en toe te sturen als test. Uiteindelijk hebben we inderdaad voor de wide- en midshots deze gebruikt en voor de close-up een CG. Zo heb ik nagenoeg 100 van deze rakkers gegoten. Dus je bent niet alleen tot wonden beperkt! En mocht je het je afvragen, nee Vampier Vincent at geen silicone bloedzuigers!

Blog | Hoe maak je zelf een SFX kogelwond? (Raymond Doetjes) 9

Hieronder nog een stukje willekeurige SFX gore. Dit is ietsje lastiger om te maken, omdat je het oogje tijdens het gieten van het projectje op zijn plaats moet duwen.

Blog | Hoe maak je zelf een SFX kogelwond? (Raymond Doetjes) 8

Aanvullende SFX video’s om te kijken:

Raymond Doetjes

GESCHREVEN DOOR

Raymond Doetjes

BEKIJK OOK