Blog | In de startblokken voor IFFR (Immy Verdonschot)

Het Internationaal Film Festival Rotterdam: het filmfestival dat ik al jaren moet missen. Is het niet vanwege mijn studie, of geldgebrek, dan is het wel omdat ik het inmiddels te druk hem met mijn werk en daardoor maar moeilijk kan inplannen. Daarnaast speelt altijd mee dat de prijzen nogal hoog liggen, zeker wanneer je reiskosten mee rekent, en het feit dat het zo’n succesvol festival is, dat de meest gewilde films al uitverkocht zijn voordat je de site ook maar hebt geopend. Toch kon ik er dit jaar iets van mee krijgen. Zo ben ik afgelopen week naar de persdag geweest, waar het programma van hun 45ste jaargang werd gepresenteerd en waar ik tevens twee films heb kunnen zien.

[youtube yvc180PcnzU]

Openingswoord
Het openingswoord werd gedaan door de nieuwe festivaldirecteur Bero Beyer. Hierin maakte hij duidelijk dat er bij een festival als het IFFR altijd hoge verwachtingen zijn en dat ze die zeker weer gaan proberen waar te maken. Maar belangrijker was misschien dat er werd stil gestaan bij wat het IFFR nou zo bijzonder maakt. Want er zijn natuurlijk vele andere filmfestivals. Maar wat hij wilde aanstippen is hoe de industrie op het IFFR samenkomt en hoe dat gedeeld wordt met het publiek. Hoe iedereen die creativiteit en energie deelt. In het buitenland hebben ze dan misschien wel meer geld en grote namen, maar bij het IFFR draait het écht om de films zelf. Daarom hebben ze er dit festival op gelet om het veld en je blik als kijker zo breed mogelijk te houden met films uit alle hoeken van de wereld. Het gaat in dit geval om zo’n 160 korte films die vertoond worden en 250 lange speelfilms, give or take.

12584163_1157643780920095_1964355274_n

Kleurencodes
Nieuw dit jaar zijn de kleurencodes. In het gigantische aanbod van het IFFR is het altijd lastig om keuzes te moeten maken. Natuurlijk zijn er die-hards die vrij nemen voor het festival en alle tijd hebben. Echter zijn er ook velen die slechts een dag of twee het festival bezoeken. Voor hen is het altijd lastiger om te beslissen wat ze het beste kunnen gaan zien. Hiervoor hebben ze dit jaar vier kleurensecties in het leven geroepen. Zo kun je op basis van de kleuren geel, blauw, groen en rood een beleving kiezen: Van de werken van jonge opkomende talenten en de cinema-auteurs (de verwachte publiekstrekkers van 2016) tot aan de diepgaandere programma’s met retrospectieven, masterclasses en andere perspectieven. Weet je dus waar je het meest naar uitkijkt, dan hoef je je maar op een kleur te richten.

Blog In de startblokken voor IFFR (Immy Verdonschot)

Keuzes, keuzes, keuzes
Natuurlijk kun je ook zelf gewoon het blokkenschema erbij pakken en kiezen uit de films die op jouw dag draaien. Een andere optie is nog EHBF: Eerste hulp bij filmkeuze, waar je via IFFR.com/eerstehulp gebruik van kunt maken. Maar het makkelijkste is waarschijnlijk de kant en klaar programmering, zoals CJP Serveert, VPRO Previewdag en de ‘Proef het Festival-dag’, waarbij de keuzes al voor je zijn gemaakt. Persoonlijk ken ik deze vooropgezette programma’s alleen van het Imagine Film Festival en het Nederlands Film Festival, maar ik moet zeggen dat het altijd geweldige programmeringen zijn. Sinds kort is de kaartverkoop echter begonnen en dat ging afgelopen week al zo hard, dat niet iedereen de site kon bezoeken. Zelf heb ik de openingsfilms Beyond Sleep dus al gezien – en daar hoop ik zo spoedig mogelijk een recensie over te kunnen schrijven en delen. Maar verder kijk ik nog uit naar de nieuwste van Charlie Kaufman (Eternal Sunshine of a Spotless Mind), Anomalisa een stop-motionanimatiefilm, The Assassin, Demolition en enkele anderen.

12607176_1157643787586761_1396165516_n

Kranten en jury’s
Twee laatste punten waar ik nog even aandacht aan wil besteden zijn een van de jury’s en de krantjes. Ik begin met de laatste. Zo is er al jaren lang, net als bij het NFF, een Dagkrant waarin de bezoekers van de dag het belangrijkste nieuws en de beste filmtips kunnen meekrijgen. Voor het eerst in jaren is deze ‘daily’ niet meer aanwezig. Wel zal er een festivalmagazine zijn, zoals ik het begrepen heb, dus ik ben benieuwd hoe dat de festivalbezoekers zal bevallen. Het zal in ieder geval voor de vaste bezoekers even wennen worden.

Leuker nieuws is dat van de jury: Zo hebben het IFFR en de VPRO hun handen ineen geslagen om samen de Big Screen Award te presenteren, welke door de publieksjury zal worden uitgereikt. En het bijzondere aan deze jury is dat iedereen zich hiervoor kon opgeven. Ik had hier zo graag aan deel genomen, maar helaas ben ik een gedeelte van het festival op vakantie. Van wat ik begrepen heb, hebben ze een hoop reacties ontvangen. Uiteindelijk is uit alle aanmeldingen een jury gekozen en zij zullen uit acht films de winnaar gaan kiezen. Het is hoe dan ook een mooi initiatief en ik hoop dat het volgend jaar een vervolg zak krijgen.

Met zo’n gigantisch programma belooft het weer een druk festival te worden. Mocht je het IFFR bezoeken, dan wens ik je alvast heel veel plezier. Ikzelf zal moeten wachten tot de enkele films eindelijk voor al het publiek in de bios te bezoeken zijn.

Xoxo,

Immy.