Blu-ray Recensie | Battle of the Sexes (Immy Verdonschot)

Vanaf 21 maart 2018 is Battle of the Sexes op DVD en blu-ray verkrijgbaar. De film die het waargebeurde verhaal van de spectaculaire tenniswedstrijd uit 1973 vertelt. Lees hier de recensie van Immy Verdonschot.

Titel: Battle of the Sexes
Regisseur: Jonathan Dayton en Valerie Faris
Scenario: Simon Beaufoy
Cast: Emma Stone, Steve Carell, Andrea Riseborough, Natalie Morales, Sarah Silverman, Bill Pullman, Alan Cumming, Elisabeth Shue
Speelduur: 122 minuten

Medium: Blu-ray, 1 disk | Regio: B | Taal: Engels (7.1 DTS-HD-MA), Frans, Italiaans (5.1 DTS). Audiodiscriptie Engels 5.1 Dolby Digital en anderen | Ondertiteling: Nederlands, Frans, Italiaans, Engels voor doven en slechthorenden | Beeldformaat: 2.39: 1 Aspect Ratio (approx), 16:9 Widescreen Version | Audio: Dolby Digital Plus 7.1 (Frans, Duits), DTS-HD Master Audio 7.1 (Engels), 2.0 Descriptive Audio (Engels) | Blu-ray/DVD-release: 21 maart 2018

Inhoud:

1. Hoofdfilm: Battle of the Sexes
  2. Features
    1. Raw Footage: Billie Jean’s Grand Entrance
    2. Reigniting the Rivalry
    3. Billie Jean King: In Her Own Words
    4. Fotogalerijen: Unit Photography Gallery & Set Design Gallery

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door 20th Century Fox Home Entertainment

Een wedstrijd die zo’n 45 jaar geleden plaatsvond, maar relevanter is dan ooit. Het draait namelijk om gelijke rechten van de vrouw op werkgebied, in dit geval tennis. Emma Stone en Steve Carell hebben de titelrollen op zich genomen en gaan de strijd aan als ‘de feminist met harige benen’ tegen ‘het chauvinistische varken’ in Battle of the Sexes, welke vanaf eind maart verkrijgbaar is op dvd. Van de regisseurs van Little Miss Sunshine en Ruby Sparks.

De zinderende tenniswedstrijd in 1973 tussen de (vrouwelijke) nummer één van de wereld Billie Jean King (Emma Stone) en ex-kampioen en notoire ritselaar Bobby Riggs (Steve Carell) werd bestempeld als de ‘Battle of the Sexes’. Het werd het meest bekeken sportevenement allertijden. De wedstrijd wist de tijdgeest te vangen en bracht een wereldwijde conversatie op gang over gendergelijkheid. Het bracht tevens de feministische beweging in een stroomversnelling. King en Riggs, gevangen in alle media-aandacht, stonden lijnrecht tegenover elkaar in de discussie. Maar buiten de tennisbaan vochten ze allebei een nog veel persoonlijkere en complexere strijd.

Battle of the Sexes

‘Vrouwen kunnen niet tennissen’

De belangrijkste verhaallijn van de film is die van de gendergelijkheid. Hoe kan het ook anders met zo’n titel. Het kan aanvoelen als een uitgekauwd onderwerp, maar gendergelijkheid blijft relevant en het verhaal blijkt sterk genoeg om je aandacht gedurende de hele film vast te houden. Met uitspraken als ‘vrouwen kunnen niet tennissen’ en ‘mannen zijn simpelweg interessanter’ is het bizar om te denken dat dit ooit zo heeft kunnen zijn. Hoe de tennisvrouwen dan ook voor zichzelf beginnen en al hun kansen lijken te verspelen om voor één dollar (!) een contract te tekenen, is niets dan bewonderenswaardig te noemen. Waar in het begin de nadruk ligt op gelijke rechten op de werkvloer, verschuift deze na verloop van tijd steeds meer richting de strijd tussen King en Riggs. Dan komt de humor er pas echt in, al wordt deze wel een stuk laagdrempeliger. Vooral door de opmerkingen van Riggs, die ronduit vrouwonvriendelijk zijn.

(Ontluikende) relaties

Wat de film een extra laag geeft zijn de ontluikende gevoelens van King richting haar kapster. Terwijl King getrouwd is met een man die haar alleen maar aanmoedigde in haar strijd voor een gelijke beloning, slaat de vonk meteen over wanneer King bij Marilyn in de stoel belandt. Uit de scène blijkt dat King verrast is door de positieve aandacht, wat mooi in beeld is gebracht. Toch krijgt deze ontmoeting te veel aandacht, doordat de knipbeurt net iets te lang duurt. De rest van de film weet op een perfecte manier de relatie tussen de twee vrouwen op te bouwen, waarbij schuldgevoelens in combinatie met Kings nieuw ontdekte seksualiteit een grote rol vormen. Daarentegen heb je ook nog de huwelijke problemen van Riggs, die het verhaal helaas alleen maar lijken te vertragen. Een beetje vervelend, maar tegelijkertijd onderbouwt het waarom de wedstrijd zo belangrijk is voor Riggs.

Battle of the Sexes

Terug naar de jaren zeventig

Waar Battle of the Sexes in uitblinkt, dat is de ‘seventies sfeer.’ Alle kleding, haarstijlen en brillen schreeuwen jaren zeventig. En als dat nog niet genoeg zou zijn, dan kun je ook volop genieten van de sets en props. Van reclameborden tot tennisvelden, je kunt niet anders dan je terug in het verleden wanen. Dit is daarnaast nog meer te danken aan het kleurgebruik en de filmstijl. Zo hebben de makers gekozen voor een korrelig laagje, net als terug te vinden is op archiefmateriaal uit die tijd. En zelfs de opening met het logo grijpt terug op Fox tijdens de jaren zeventig.

Spelen voor gelijkheid

Dan is er natuurlijk nog dé wedstrijd. Lang niet iedereen die de film kijkt, zal de afloop hiervan weten. Al kun je het waarschijnlijk wel voorspellen. De daadwerkelijke wedstrijd begint pas in het laatste half uur van de film en die is steengoed in beeld gebracht. Want de spanning zit er zo in, dat je alsnog op het puntje van de stoel zit om te kijken hoe het afloopt. Wanneer daarna nog wordt afgesloten met een prachtig moment van King in de kleedkamer, huilend op een bankje, gespiegeld aan Riggs die alleen zit in zijn kleedkamer, benadrukt deze scène nog eens hoe belangrijk de wedstrijd daadwerkelijk was.

Battle of the Sexes

Extra’s

De blu-ray bevat vier extra’s: Raw Footage: Billie Jean’s Grand Entrance, Reigniting the Rivalry, Billie Jean King: In Her Own Words en Galleries. De eerste zijn ruwe beelden van hoe King op haar troon naar binnen wordt gedragen in combinatie met de beelden die King/Stone zelf draaide vanuit de stoel. Slechts een minuutje of twee en niet zo heel bijzonder. Reigniting the Rivalry is een stuk interessanter (en duurt zo’n twintig minuten), waarin wordt uitgelegd door alle betrokken waarom dit verhaal zo belangrijk was zowel op sport-, romantiek, als op politiek gebied. Het zit vol leuke feitjes, interessante filmtechnische beslissingen en achtergrondinfo die Riggs net wat positiever afschilderen dan hoe hij in de film overkomt.

In de derde feature is King zelf aan het woord (ongeveer tien minuten) en blikt ze terug op hoe het voor vrouwelijke tennissers was in die tijd. Een werkelijk ‘eye opening’ verhaal, want tot ’68 was het geen professionele sport en mocht ook maar vijf (!) procent van opleidingen vrouw zijn. Het houdt een spiegel voor over de afgelopen 45 jaar: hoe ver we gekomen zijn, maar ook dat waar in 1973 voor gevochten is, dat we daar nog steeds voor aan het vechten zijn. Iets wat ook in Nederland relevant is, denk maar aan de voetbalvrouwen van vorig jaar die moesten vechten voor een hoger salaris.

Als laatste zijn er nog twee fotogalerieën. De ‘Unit Photography Gallery’ die bestaat uit 24 behind-the-scenes foto’s die je ofwel als diashow ofwel handmatig kan bekijken. De tweede is ‘Set Design Gallery’ en bestaat uit 20 setfoto’s, zonder acteurs of crew. Erg leuk om naar te kijken omdat het de ‘70s sfeer ademt. Zo bevat het enkele leuke foto’s die je zeker zullen laten grinniken, zoals bij het ‘pillenmenu’ van Riggs.

Battle of the Sexes

De blu-ray

Al vanaf het menu kom je lekker in de stemming, met opzwepende muziek en scènes uit de film. Om een taal te selecteren hoef je niet te wachten om naar een ander ‘hoofdstuk’ te gaan, maar blijf je in hetzelfde scherm. Dat maakt het een vloeiend gebruik. De bediening is dus makkelijk en leuk vormgegeven, daarnaast kun je tijdens het afspelen van de film een bookmark toevoegen: leuk voor als je een bepaalde scène graag nog eens wil zien of wil onthouden waar je gebleven bent. Zowel de scènes als de bookmarks zijn terug te vinden onder het kopje ‘Search’. Verder is de kaft bijna net zo geel als het menu, wat ook weer heerlijk bij de seventies past.

Battle of the Sexes is een heerlijke film, vol spanning, wat romantiek, veel sport en vooral veel sociaal relevante onderwerpen. Of je de wedstrijd nu zelf hebt gevolgd of niet, de makers weten het meeslepend in beeld te brengen. Zowel Stone als Carell zijn ijzersterk in hun rollen, in iedere scène proef je de jaren-zeventig-stijl en bovenal houdt het verhaal een spiegel voor over de strijd voor gendergelijkheid die eigenlijk nog steeds gevochten wordt. Daarmee is Battle of the Sexes niet alleen een leuke, vermakelijke en interessante film, maar zeker ook op sociaal, cultureel en politiek gebied een belangrijke film.