Recensie | Call Me By Your Name blu ray (Immy Verdonschot)

Vanaf het moment dat het Italiaans-Amerikaanse Call Me by Your Name in première ging op het Sundance Film Festival in 2017 is de film door pers en publiek bejubeld. Regisseur Luca Guadagnino (A Bigger Splash) wist met zijn boekverfilming niet alleen zijn eerste Oscarnominatie binnen te halen, maar de film bleek goed voor in totaal niet minder dan 11 prijzen. Lees hieronder de recensie van de film Call Me By Your Name door Immy Verdonschot.

Titel: Call Me by Your Name
 Luca Guadagnino
Cast: Armie Hammer, Timothée Chamalet, Michael Stuhlbarg, Amira Casar, Esther Garrel
Scenario: James Ivory
Drama, coming-of-age, lgbt
Speelduur: 132 minuten

Medium: Blu-ray, 1 disk | Regio: B | Gesproken taal: Engels, Italiaans, Frans | Taal/Audio: Engels, Spaans, Frans (5.1 DTS-HD Master Audio), Tsjechisch, Pools en Turks | Ondertiteling: Nederlands, Frans, Grieks, Hebreeuws, Hongaars, IJslands, Pools, Portugees, Romeens, Servisch, Sloweens, Slowaaks, Spaans, Turks, Engels, Arabisch, Bulgaars, Kroatisch en Tsjechisch | Beeldformaat: High definition Widescreen presentation (1.85:1) | Blu-ray/DVD-release: 27 juni 2018 | EAN: 8712609638974

Inhoud:

1. Hoofdfilm: Call Me by Your Name
  2. Features
    1. Commentary with Timothée Chalamet and Michael Stuhlbarg
    2. Snapshots Of Italy: The Making of Call Me by Your Name
    3. In Conversation with Armie Hammer, Timothée Chalamet, Michael Stuhlbarg and Luca Guadagnino
    4. “Mystery of Love” by Sufjan Stevens
    5. Theatrical Trailer van Call Me by Your Name
    6. Previews (Novitiate, Professor Marston and the Wonder Women)

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Sony Pictures Home Entertainment / Weber Shandwick

Recensie Call Me By Your Name

Het is de zomer van 1983. De zeventienjarige Elio (Timothée Chalamet) brengt samen met zijn ouders de zomer door op het Italiaanse platteland. Wanneer Oliver, (Armie Hammer) een knappe Amerikaanse onderzoeksassistent, naar Italië komt om samen te werken met Elio’s geleerde vader (Michael Stuhlbarg), vindt Elio dit erg intrigerend. Hij verzint van alles om tijd door te brengen met Oliver en al snel ontdekken de twee de onstuimige pracht van een ontwakend verlangen.

Timothée Chalamet

Als er één reden is om deze film te zien, dan is het wel vanwege het geweldige acteerwerk van Timothée Chalamet (Lady Bird). Hij speelt de rol van de 17-jarige Elio, vanuit wiens perspectief het verhaal wordt verteld, en krijgt van regisseur Luca Guadagnino alle ruimte voor subtiliteit. Zo duren scènes vaak net wat langer, waardoor er tijd is voor kleine nuances bijvoorbeeld in het zien van Elio’s blik. Niet alleen dat, maar tevens weet Chalamet zowel overtuigend te zijn als slungelige en onzekere tiener die niet zeker weet wat hij moet met zijn ontwakende (homo)seksuele gevoelens, terwijl hij gaandeweg steeds zelfverzekerder en volwassener wordt.

Intrigerende kadrering

Vanaf de allereerste minuten is duidelijk dat je naar een arthouse-film kijkt: het verhaaltempo ligt laag, de omgeving is idyllisch en de regiestijl is bijna poëtisch. Guadagnino creëert veel momenten van rust in de film door te blijven filmen, ook wanneer er niets gebeurt of lijkt te gebeuren. Het hangt een beetje van je aandachtsboog af of je hier wel of niet in mee kan gaan. Daarnaast heeft Guadagnino verschillende stilistische keuzes gemaakt die ofwel kunnen storen ofwel intrigerend kunnen werken, zoals het filmen van een schouderblad en half hoofd of natte zwembroeken die in de badkuip hangen te drogen. Het is soms net alsof je naar een stilleven kijkt, waarin de tijd zo traag gaat dat het lijkt of deze stilstaat.

Een coming-of-age zomerliefde in Italië

Het lastige aan de romance is dat het lang duurt voor de hoofdrolspelers voor hun gevoelens uit durven komen. Elio is vaak totaal confuus wanneer Oliver hem de ene keer masseert en vervolgens weer bot ‘later’ zegt en verdwijnt. Wanneer het gebeurt is het vaak ongemakkelijk en afstandelijk. Zowel de weg van Elio als de weg van Oliver en hun ontluikende gevoelens voor elkaar krijgen dan ook volop aandacht in dit coming-of-age drama. Het is pas vanaf een uur dat er wat dat betreft meer vaart in lijkt te komen en je kan genieten van het moois dat de romantiek hen brengt. Het mooiste en waarschijnlijk het belangrijkste moment van de film is echter de laatste scène tussen vader en zoon: Elio’s vader (Michael Stuhlbarg) houdt zo’n geweldige, emotionele speech dat je je adem vasthoudt en je jezelf compleet in het moment verliest. Alleen die scène is al Oscar-waardig.

Call Me by Your Name

Staren naar de natuur

Wat wellicht opmerkelijk is aan een film die gaat over een homoseksuele opbloeiende relatie, is hoe weinig ervan te zien is. Wanneer Elio en Oliver namelijk voor het eerst naar bed gaan, draait de camera naar het raam en kijk je seconden lang naar een boom. Echter past dit perfect bij de jaren tachtig, toen nog lang niet iedereen er even open voor uit kon komen. Er zijn verschillende momenten waarop het beeld ook in en out of focus raakt, wat voor een afstand zorgt tussen de jongens en het publiek. Tegelijkertijd biedt het Elio en Oliver juist een bepaalde vorm van intimiteit waar je als kijker niet bij kan.

Extra’s

De blu-ray bevat zes extra’s, waarvan vooral de eerste drie meer diepgang en inzichten bieden in de film zelf. Dat zijn uiteraard het audio-commentaar, de making of (Snapshots of Italy) en In conversation wat een registratie is van een Q&A na afloop van een vertoning. Daarbij is ook de kans aan het publiek gegeven om vragen te stellen, waarbij de vragen uit het publiek in beeld worden vertoond zodat je weet waar de regisseur en cast antwoord op geeft. Alle drie zijn erg aan te raden, puur en alleen al vanwege de denkwijze van de regisseur en de verschillende prachtige acteerprestaties van de acteur. Ook delen ze verschillende funfacts, zoals dat de film oorspronkelijk vier uur en vijftien minuten duurde of hoe ze aan het lettertype van de film komen. Dan zijn er nog de trailers – vermakelijk, maar niets bijzonders over te melden – en de videoclip van “Mystery of Love” een geweldig nummer dat je zodoende nog fijn na kan luisteren na afloop van de film, waarbij eigenlijk de beste momenten uit de film ook nog even voorbij komen.

Call Me by Your Name

De blu-ray

Het menu laat een foto zien van de twee hoofdpersonen op het terras, waarbij de soundtrack van de film “Mystery of Love’ klinkt. Net als bij de meeste andere blu-rays is het hier mogelijk om bij scènes een bookmark te plaatsen of de voorgeprogrammeerde scène-indeling te gebruiken. Geluid en beeld zijn prima en hoewel je de grote hoeveelheid ondertiteling misschien even door moet scrollen voor je bij de juiste komt, is de blu-ray prima te bedienen.

Call Me by Your Name is een bijzondere film die vooral veel aandacht krijgt vanwege het in beeld brengen van de ontluikende homoseksuele relatie, zoals dit nog niet eerder is gedaan. Guadagnino doet dit op een bijna poëtische manier, waarbij hij vooral veel ruimte geeft aan de acteurs om volledig tot hun recht te komen. Hoewel het begin van de relatie nogal stroef verloopt, zijn het vooral de latere momenten in de film die veel lof verdienen.

Immy

FacebookInstagramPinterestTwitter Call Me By Your Name recensie