Blu-Ray Recensie | Spider-Man: Into The Spider-Verse (Sandro Algra)

Spider-Man: Into the Spider-Verse won de BAFTA, Golden Globe en Oscar voor Beste Animatiefilm. De animatiefilm is een van de weinige niet-Disney-films die sinds het bestaan van de Oscars (2001), in deze categorie wint. Vanaf 30 maart is de film verkrijgbaar op DVD en blu-ray en wij mogen enkele exemplaren weggeven! Lees hier hoe je kans maakt en doe mee!

Spider-Man: Into the Spider-Verse is de beste Spider-Man film. Ik denk dat niemand meer opkijkt als ik dat zeg. Voorheen waren fans nogal verdeeld over deze franchise. Velen zien de Tobey Macguire films (2002 – 2007) als een mijlpaal binnen het superhelden genre. Maar laten we eerlijk zijn: met zijn babyface en suffe dialogen is Tobey de minst charismatische superheld die je kunt bedenken. Amazing Spider-Man Andrew Garfield (2012 – 2014) wist veel overtuigender een volwassene Spidey neer te zetten. Maar door de hoeveelheid slechteriken en een veel te ingewikkeld plot werd zijn filmreeks na twee delen al een incoherent rommeltje. De huidige live-action acteur Tom Holland kun je het best beschrijven als een “Friendly neighbourhood Spider-Man”. Zijn debuutfilm Spider-Man: Homecoming (2017) nam veel gas terug met de actie en drama. Een fijne luchtige komedie was het zeker, maar het was amper het epische superheldenverhaal dan men associeert met deze franchise. Is er dan geen enkele film die alle Spider-Man fans tevreden kan stellen? Uit het niets komt deze animatiefilm binnen slingeren, een film die bijna unaniem door de fanbase werd omarmd. Nu het ook nog eens bekroond is met een Oscar vraag ik me toch af hoe het is dat juist de film met het tekenfilmvarkentje degene werd die het hart van alle comic fans kon veroveren. Tijd voor een uitgebreide Blu-ray analyse!

Medium: Blu-ray, 1 disk | Regio: B | Taal: Engels, Frans, Nederlands, Vlaams| Ondertiteling: Engels, Frans, Nederlands | Beeldformaat: High Definition Widescreen 2.40:1 | Audio: 5.1 DTS-HD Master Audio | Blu-ray/DVD-release: 30 april 2019

INHOUD

1. Hoofdfilm: Spider-Man: Into The Spider-Verse
  2. Alternate Universe Mode viewing experience (with filmmakers)
  3. Spider-Ham: Caught un a ham
  4. Behind the scenes featurettes
    1. We Are Spider-Man
    2. Spider-Verse: A New Dimension
    3. The Ultimate Comics Cast
    4. A Tribute to Stan Lee & Steve Ditko
    5. The Spider-Verse Super-Fan Easter Egg Challenge
  5. Designing Cinematic Comics Characters featurettes
    1. Heroes & Hams
    2. Scorpions and Scoundrels

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Sony Pictures Entertainment Benelux BV

Titel: Spider-Man: Into the Spider-Verse
Bob PersichettiPeter RamseyRodney Rothman
Cast: Shameik Moore, Jake Johnson, Hailee Steinfeld, Mahershala Ali, Brian Tyree Henry, Lily Tomlin, Luna Lauren Velez, John Mulaney, Kimiko Glenn, Liev SchreiberNicolas Cage
NL-versie: Ronnie FlexThijs RömerHolly Mae BroodEdwin Jonker, Levi van Kempen, Fernando Halman, Derek de LintKim van KootenFrank Lammers, Buddy Vedder
Scenario:
Phil Lord en Christopher Miller
Animatie
Speelduur: 117 min

Dit artikel bevat lichte spoilers
 Klik hier voor een spoiler-vrije recensie

Het beste van beide oneindig veel werelden

De film opent met een briljant montage waarin we de oorsprong van Spider-Man zien. De Peter Parker (Chris Pine) die wij onderhand zo goed kennen vertelt heel nonchalant hoe hij 10 jaar geleden door een radioactieve spin werd gebeten en in de gemaskerde held veranderde. Maar welke Peter is dit? In feite is hij een samenvoeging van Spider-Man uit alle voorgaande films. Je kunt er dus voor kiezen dit te zien als officieuze sequel; en voor mensen die nog geen enkele Spider-Man film hebben gezien is het ook prima te volgen.

Jong maar ervaren, zelfverzekerd en dapper… Peter is simpelweg de ideale superheld, en de ideale mentor voor onze nieuwe held Miles Morales (die door dezelfde spin lijkt te zijn gebeten). Maar voordat de 13-jarige Miles (Shameik Moore) aan hem gehecht kan raken wordt Peter Parker vervangen voor Peter B. Parker (Jake Johnson). Dit betreft de cynische Spider-Man uit een alternatief universum die zijn beste jaren heeft gehad. Vanaf dit moment wordt duidelijk dat deze film met een originele draai aan het verhaal veel meer wordt dan een herkauwing van alle vorige films. We hoeven niet voor de vierde keer de levensles “With great power comes great responsibility” aan het horen. Zodra Miles die zin durft uit te spreken wordt hij direct door Peter B. afgekapt: “Don’t you dare finish that sentence!”.

Spider-Man Into The Spider-Verse

In de loop van de film maken we kennis met een handjevol variaties op Spider-Man, elk uit zijn eigen universum en eigen comic reeks. Telkens als een van deze helden zijn debuut maakt krijgen we weer een montage van zijn achtergrondverhaal te zien. Bij elkaar zijn duren deze introducties nog geen tien minuten, maar daarmee kende ik elk personage eigenlijk al beter dan Tom Holland in Spider-man Homecoming.

Het beeld is letterlijk gevuld met spinnenmensen. Het grote voordeel hiervan is dat haast elke kijker nu zijn ideale versie van Spidey in actie kan zien. Na zoveel reboots is Peter Parker in de live-action films maar een drammerig tienerjongetje gebleven. Ook Miles belichaamt natuurlijk de jonge Spider-Man, met alle onzekerheden van een tiener op zoek naar een identiteit. Peter B. is juist een middeljarige superheld met meer volwassene problemen (eindelijk een echte Spider-MAN dus!). Spider-Ham, Peni Parker en Spider-Man Noir zijn leuke comic reliefs, maar desalniettemin stoere superhelden. En als laatst hebben we natuurlijk Spider-Woman, een superheldin op het hoogtepunt van haar carrière. Als de film ook een moslim en homoseksuele Spider-Man in de cast had verwerkt was elke minderheid vertegenwoordigd geweest.

Met zeven helden en zes slechteriken zou je denken dat deze film dezelfde fout maakt als Justice League (2017), een superheldenfilm die niemand leuk vond. Elke kijker vond dat je onmogelijk een heel team aan superhelden in één film kunt stoppen, zonder dat je die personages eerst ontwikkelt in hun eigen solo-films. En hoewel Spider-Verse in principe ook een complete filmreeks probeert op te bouwen vanuit het niets voelt geen enkel personage of subplot van deze film misplaatst. Zelfs de meest bizarre keuzes als de toevoeging van een pratend varken lijken op natuurlijke wijze in de film te passen. Ik denk dat deze filmmakers gewoon wisten hoe ze op een efficiënte manier hun verhaal konden vertellen.

Pauzeer de actie

Een van de belangrijkste redenen om de film in huis te halen is om eindelijk de pauze knop in te kunnen drukken. Het zit zo vol details dat je letterlijk honderden dingen kunt missen als je op het verkeerde moment knippert. Een van mijn favoriete momenten is wanneer Spider-Man door The Green Goblin in een dimensie portaal wordt geduwd. In een flits van slechts enkele frames zien we dat deze gebeurtenis het moment is dat de spinnenmensen uit verschillende dimensies worden opgeroepen. Is dit logisch? Natuurlijk niet, het is maar comic wetenschap! Maar hier heb je gewoon een goed voorbeeld van een verhaal dat visueel wordt verteld. Met dit soort hints vullen wij de gaten in het verhaal zelf wel op.

Voor de film is een combinatie van computer- en handgetekende animatie gebruikt. Het kleurenpalet en de rasterpunten geven het in één oogopslag al een unieke look ten opzichte van de meeste animatiefilms. Nadat Miles door de spin wordt gebeten gaan de animators pas echt helemaal los. Vanaf hier verandert de film voor 100% in een bewegend stripboek. Wanneer iemand een klap uitdeelt verschijnt er een beeldvullend stripgeluidseffect op het scherm. Natuurlijk werd deze gimmick ook al de jaren 60 Batman tv-serie toegepast. Maar in deze film ziet het er niet uit als een standaard Powerpoint effect dat iemand over het scherm heeft gegooid. De visuals zijn qua stijl geheel geïntegreerd in de wereld, en elk geluidseffect versterkt de impact van de actie. In de comics staat Spidey verder ook bekend als een gigantische kletskous die volledige pagina’s kan vullen met monologen. Filmmakers worstelden in het verleden nogal met het vertalen van deze monologen naar film formaat. Deze film lost dat op door simpelweg denkwolkjes boven het hoofd van Miles te plaatsen. Ik geloof niet dat ik eerder een superheldenfilm heb gezien die zo sterk oogt en voelt als een stripverhaal dat tot leven komt.

Een alternatieve film

Van een standaard Blu-ray uitgave had ik niet verwacht dat het veel extra’s zou bevatten, afgezien van misschien enkele trailers en commentaar van de filmmakers. Ook hierin wist de Blu-ray mij aangenaam te verassen. Los van de film is er nog ongeveer 90 minuten aan materiaal. Je leert van alles over de animatietechniek en het castingproces. Ik was vooral benieuwd naar hoe het zou zijn om als regisseur met Nicolas Cage in de opnamecabine te staan (en hem te vertellen dat hij met zijn acteerprestatie “FULL-CAGE” moet gaan). Spider-Ham krijgt zijn eigen korte tekenfilm; de short Caught in a Ham is een hommage aan klassieke Warner Bros. tekenfilms en dient bovendien als prequel op de hoofdfilm. De twee bedenkers van Spider-Man, Steve Ditko en Stan Lee, overleden vorig jaar. Daarom bevat de schijf ook een eerbetoon aan de twee heren.

De belangrijkste feature is wat mij betreft Alternate Universe mode. Met de toevoeging van verwijderde scenes is dit in feite een extended cut van de film. Omdat animatiefilms veel tijd kosten zijn de meeste alternatieve scenes niet afgemaakt. Voor een groot deel kijk je dus naar storyboards. Een groot verschil met het eindproduct is dat deze cut veel meer nadruk legt op hoe Miles Spider-Man probeert te worden. Je krijgt complete trainingsmontages met Miles en zijn kamergenoot, een personage dat maar een kleine rol speelt in de bioscoopversie. De makers hebben er goed aan gedaan om deze gedeeltes uit de film te knippen. Het was uiteindelijk niet nodig om nog meer progressie van Miles te zien, aangezien we dat gedeelte al voldoende zien wanneer hij met Peter B. Parker optrekt. Ergens denk ik ook dat men de kamergenoot een kleinere rol heeft gegeven om deze film niet teveel op Spider-Man: Homecoming te doen lijken.

Een complete Blu-ray

Als de extra’s er niet waren geweest had ik deze film sowieso al in huis gehaald. Het is een grote pre dat het gaat om een zeer complete Blu-ray uitgave. Dat is passend, want Spider-Man: Into the Spider-Verse is een van de meest complete superheldenfilms van de afgelopen jaren. Het is een perfecte film om op te zetten voor je kinderen. Maar vergis je niet, met een flinke dosis humor en verrassend veel dramatische scenes heb je een film waar volwassenen meer van kunnen genieten dan de gemiddelde Marvel of DC film. Er zijn maar weinig minpunten te bedenken: het plot is niet altijd logisch, en de slechteriken zijn misschien een beetje onderontwikkeld. Het feit dat ik meer van deze personages zou willen zien is ook uiteindelijk maar een pluspunt. Iedereen mag wat mij betreft wel zijn eigen spin-off (no pun intended) krijgen.

Ik kan niet blijven herhalen: er moeten meer traditionele animatiefilms komen. Het is een genre dat in Hollywood aan het uitsterven is. Een film als deze, die computer- en handgetekende animatie perfect weet te mengen, geeft mij hoop dat er een omslag in de industrie komt. Ik zou heel graag giganten als Disney en Dreamworks in de voetsporen van Sony zien treden.

Waarom is Spider-Man: Into the Spider-Verse de beste Spider-Man film? Omdat het als geen ander alle elementen uit de franchise weet te integreren in één film: de personages, de humor, de drama en zelfs de stijl. Het tilt comic verfilmingen en animatie naar een nieuw niveau.

★★★★½