Disney reageert op Solo: A Star Wars Story’s tegenvallende opening

Solo: A Star Wars Story, de tweede Star Wars anthologiefilm na Rogue One, was vanaf het begin al controversieel. Ten eerste omdat de rol van Han Solo, gecreëerd door Harrison Ford, opnieuw gecast werd. De film werd daarnaast niet geholpen toen de oorspronkelijke regisseurs Phil Lord en Chris Miller gedurende de opnames werden vervangen door Ron Howard. Toch lukte het de film om fatsoenlijke recensies van critici te krijgen en sommigen beweren zelfs dat Solo een betere beoordeling verdiende dan het kreeg.

Ondanks dat en de vroege box office voorspellingen van een record-opkomst voor Solo gedurende het weekend, werd de film uiteindelijk een teleurstelling aan zowel de binnenlandse als de wereldwijde box office. Solo verdiende $ 84,7 miljoen in de eerste drie dagen na de release, wat minder is dan de helft van de openingen voor de twee Star Wars Episodes van Disney en Lucasfilm, evenals een daling van meer dan 45% ten opzichte van Rogue One‘s $ 155,1 miljoen.

Via Twitter liet Howard dat de financiële aftrap niet voldoet aan de verwachtingen, maar dat het wel een persoonlijk record is. Zijn beste opening in de States was The Da Vinci Code (2006) met $77,1 miljoen. Die film kwam destijds uit op $758,2 miljoen wereldwijd. Of Solo die score gaat halen, valt te betwijfelen.

Disney-distributiechef Dave Hollis zei in een verklaring aan The Hollywood Reporter over de opening van Solo:

“There’s a question of frequency, and how many times people will go to the movies. Is this too much and too soon for a third time in a five-week period?

Hollis doelt natuurlijk op het feit dat Solo niet alleen moest concurreren met Fox’s Deadpool 2, maar ook Marvel Studios’ Avengers: Infinity War, die een maand na release nog steeds grote aantallen weet te behalen.

Hollis voegde toe dat hij het het beste vindt om af te wachten hoe Solo: A Star Wars Story presteert in de komende paar weken voordat ze definitief uitspraken doen over de opbrengst van de film. Hij erkende ook het teleurstellende internationale box office debuut van Solo en merkte op dat Disney/Lucasfilm al begonnen zijn met het opnieuw onderzoeken van hun strategieën:

“We have a lot of work to do in trying to understand this. We are all over it and will spend a lot of time digging into why things happened the way they did in various markets. We have a year and a half before Episode IX comes out.”