DVD Recensie | De Luizenmoeder (Sandro Algra)

Soms heb je cultuurfenomenen die moeilijk te verklaren zijn. Toen Jan Albert de Weerd en Ilse Warringa De Luizenmoeder schreven hadden ze nooit gedacht dat de serie op zijn hoogtepunt 4,7 miljoen kijkers zou trekken. Ik zou zelf niet weten hoe ik me zou moeten voelen als men een kinderliedje van mij in een plakkerig carnavalshit zou veranderen. Als je het nu nog waagt om juf Anks Hallo Allemaal op de werkvloer te zingen kun je minstens een paar geïrriteerde blikken van collega’s verwachten. Net als met elke hype zijn er altijd mensen die het succes van De Luizenmoeder niet begrijpen. Als jij gewoon niet om de humor van deze show kunt lachen zal ik je moeilijk kunnen overtuigen. Maar misschien heb je de serie gemist een twijfel je nog om het een kans te geven…

Titel: De Luizenmoeder
Regisseur: Jan Albert de Weerd
Scenario: Ilse Warringa, Diederik Ebbinge, Eva Aben
Cast: André Dongelmans, Arnoud Bos, Bianca Krijgsman, Diederik Ebbinge, Henry van Loon, Ilse Warringa, Jennifer Hoffman, Leny Breederveld, Maaike Martens, Rian Gerritsen, Rop Verheijen, Vincent Rietveld
Speelduur: 250 minuten
Genre: Komedie
Leeftijdsindicatie: Vanaf 12 jaar

Medium: DVD, 2 disks | Regio: 2 | Taal: Nederlands | Beeldformaat 16:9 | Audio: Dolby digital 5.1 | DVD-release: 23 mei 2018 | EAN: 8713045249731

Inhoud:

1. Afleveringen
    1. Het zijn altijd de nieuwkomers
    2. Afspraak is afspraak
    3. Er zijn er twee jarig, hoera hoera
    4. Laat ze maar glanzen
    5. Winterklaas
    6. Lentekriebels
    7. Een helder licht
    8. Kanjer-training
    9. Send in the clowns
    10. De Luizenmoeder Special

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Entertainment One Benelux

Nog een The Office…?

Moeder Hannah (Jennifer Hoffman) is nieuw op de school De Klimop. Althans, haar dochter is natuurlijk de nieuwste leerling… maar als je kind op de basisschool zit ben je ook onderdeel van de gemeenschap. Als gescheiden moeder draait ze lange uren om haar dochter te onderhouden. Op het schoolplein heeft ze dan weer te maken met ruziënde hangouderen en het strenge protocol van juf Ank, de docente die het recht denkt te hebben om zowel de kinderen als hun ouders op te voeden. Ank is ook een van de weinige sterke autoriteitsfiguren op school, aangezien Anton (Diederik Ebbinge) een onbekwame slappeling is die enkel gezien wil worden als de leuke schooldirecteur.

Veel fans van moderne comedyshows zullen wel merken dat De Luizenmoeder in veel opzichten niet een heel originele serie is. Qua opzet, humor en personages heeft het veel weg van de Britse serie The Office (2001 – 2003). Beide series worden gepresenteerd als een fictieve fly-on-the-wall documentaire. Zelfs het intro van de show is al The Office-achtig! Maar ach, dit is zeker niet de eerste show die beïnvloed is door de Britse klassieker… beter goed gejat dan slecht verzonnen.

Een van de leukste personages is directeur Anton, die met zijn enorme behoefte aan aandacht een sterk David Brent type is. Juf Ank (Ilse Warringa) is daartegen een personage dat ik in eerste instantie niet van tv-series ken. Zij voelt wat meer aan als een echt persoon, omdat ik zelf docenten van dat type heb meegemaakt. Om diezelfde reden is zij een van de factoren waarom sommige mensen die ik ken zijn afgehaakt bij deze serie. Als je zelf een Juf Ank op school hebt gekend wil je er niet aan herinnerd worden via een tv-programma. Dat maakt het des te verrassender als ze na een aantal afleveringen toch minder eendimensionaal blijkt te zijn. Tegenover de chaotische schoolleiding en de mopperende moeders is zij eigenlijk nog een van de meest redelijke mensen.

De Luizenmoeder

In ieder geval geen South Park…

De serie is niet in een stuk door een dijenkletser. De vrij subtiele humor komt over het algemeen voort uit de ongemakkelijke gesprekken die de personages voeren. Denk hierbij aan de eerste aflevering, waarin juf Ank de klas er aan moet herinneren dat leerling Rianne twee vaders heeft (Rop Verheijen en André Dongelmans): “Dat vinden wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder”. Vanaf het begin had de show ook het imago van een serie met ‘politiek incorrecte humor’. En hoewel er grappen worden gemaakt over onderwerpen als racisme verwacht ik niet dat deze serie over een aantal jaar gezien zal worden als onderdeel van de Nederlandse tegencultuur. Het heeft niet het choqueer factor van een show als South Park (1997 -).

De aflevering Winterklaas speelt natuurlijk sterk in op de Zwartepietendiscussie die elk jaar het nieuws in Nederland domineert. Maar als ik hier iets uit kon halen dan was het wel een vrij genuanceerd moraal, aangezien met name de mensen met een zeer extreem standpunt in de discussie belachelijk worden gemaakt. In mijn favoriete aflevering Een helder licht lacht directeur Anton zich kapot na het zien van een klein mannetje (in zijn woorden: een ‘lilliputter’) omdat hij er van overtuigd is dat zijn collega’s een 1 april grap bij hem uit proberen te halen. Dit toont aan dat Anton een persoon is die zich heel progressief opstelt, terwijl hij in werkelijkheid barst van de vooroordelen (ook weer zo David Brent). Eigenlijk is dit een tv-programma met de juiste balans tussen nuance en politiek incorrectheid. Hierdoor trekt het veel kijkers aan die wel houden van humor dat op het randje zit, terwijl het nog steeds toegankelijk is voor een publiek dat wat minder kan hebben.

Volgens Ilse Warringa is ‘herkenning’ waarschijnlijk het belangrijkste succesfactor van De Luizenmoeder. Dit zou komen omdat iedereen wel een groot deel van zijn leven op school doorbrengt, of je nou kinderen hebt of zelf herinneringen aan deze periode over hebt gehouden. Volgens mij was vooral de keuze van de schrijvers om zich op de ouders en docenten te focussen een slimme zet. Meestal worden tv-series die zich op school afspelen verteld vanuit het perspectief van de leerlingen, zoals een andere recente serie: Rundfunk (2015-2016). Deze show bevatte veel absurdistischere verhaallijnen en foute grappen die aanzienlijk minder subtiel zijn. Om die reden denk ik dat Rundfunk toch meer een cultstatus heeft onder jongvolwassenen terwijl de Luizenmoeder een breder publiek bereikt.

De Luizenmoeder 3

… Maar gewoon een leuke serie!

De DVD uitgave bestaat uit 9 normale afleveringen en 1 tv-special. De special is de enige aflevering die ik op tv had gemist. Voor mij leek het enkel een poging van de NPO om nog wat extra kijkcijfers te halen uit een serie waarvan niemand het succes had voorspeld. Deze aflevering is een kruising tussen een blooper reel en outtakes, aan elkaar gebonden met een verhaallijn over een rat die uit het klaslokaal is verdwenen (waarschijnlijk uit een van de afleveringen geknipt). Je moet de special eigenlijk zien als een DVD extra.

De reden om De Luizenmoeder op DVD aan te schaffen is dat het gewoon een leuke serie is waar de hele familie van kan genieten. Het bevat zeer sterke personages en een gezonde dosis cynisme. Als je de serie hebt gemist is de DVD misschien wel jouw kans om het eerste seizoen in te halen (in afwachting van seizoen 2). Maar als je het liedje van juf Ank nog steeds niet kunt aanhoren raad ik je wel aan om de mute knop bij de hand te houden.

★★★