Interview met David Hayter over Wolves

David Hayter is o.a. bekend als de schrijver van de eerste twee X-Men films en de stem achter Solid Snake (de held van de videospelreeks Metal Gear). De komende maanden maakt hij zijn debuut als filmregisseur met Wolves, een ‘coming of age’-verhaal over een jonge weerwolf. In een interview met IGN besprak hij hoe dit project tot stand kwam.

Wolves Is in Nederland te zien vanaf 8 januari 2015.

Interview met David Hayter

Zeven jaar geleden werd Hayter door een vriend benaderd met het idee om een goede weerwolffilm te maken. Vampierfilms trekken al sinds de vroege jaren van Hollywood volle zalen, en mede dankzij de populaire tv-serie The Walking Dead is het zombie-genre momenteel helemaal in. Succesvolle weerwolffilms kun je echter op één hand tellen. Volgens Hayter komt dat deels door de geavanceerde techniek die vereist is om een geloofwaardige weerwolf te maken, vampiers en zombies zijn wat dat betreft tamelijk eenvoudig om te ontwerpen. De bekendste weerwolffilms als American Werewolf in London zijn bovendien erg deprimerende verhalen. De uitdaging bij Wolves was daarom het creëren van een film met elegant-ogende wolven en met een verhaal dat een breed publiek aan zou spreken.

“A vampire is very easy; you just take a very good-looking actor, put some teeth on them, make them pale, and you’re there. Zombies — obviously they’re doing it in a much more expansive way on The Walking Dead — basically, what you used to do is you put a bunch of goo on an actor and have them shamble towards you, and it’s a very effective creature.”

Hayter sprak verder over een aantal ongerealiseerde projecten uit zijn carrière. Tien jaar terug schreef hij een script voor een verfilming van Metal Gear. Dit project kwam destijds niet van de grond, maar onlangs is er alsnog een officiële verfilming aankondigt. Een tijdje later was hij verwikkeld in een film over het Marvel-personage Black Widow. Nu het publiek aan deze heldin heeft kunnen wennen in The Avengers lijkt het een kwestie van tijd voordat zij haar eigen film krijgt. Hayter onthulde ook waarom de film gebaseerd op het spellenreeks Lost Planet nooit van de grond kwam: tegen de tijd dat hij zijn script instuurde kwamen de studios in  financiële problemen terecht, waardoor de interesse in dat project verdween.

“Well, I think video games are a difficult medium to translate. Comic books, if you’re adapting a comic book — like X-Men, for example — you’ve got 40 years of amazing stories to dig into, things that incredible artists have been thinking about for decades. There might be an interesting hybrid there where you have a movie that feels like a game but uses the lore and creates an interesting story.”

Tot slot werd David Hayter gevraagd naar zijn mening over X-Men: Days of Future Past, die afgelopen zomer première ging. Dankzij het tijdreis element uit die film worden alle gebeurtenissen uit de originele trilogie (waaronder zijn films) ongedaan gemaakt.

“I know Bryan Singer very well and have talked to him about Days of Future Past. I don’t feel — obviously the world is getting rebooted, and that’s fine, because it’s been around for 15 years now. It’s important to continue to change and evolve in the way that the comics change and evolve. But I don’t think the intention was to reboot the first two films. I think Bryan’s intention was to reboot the third film out of existence.”