Recensie | 300: Rise of an Empire (Fabian van der Starre)

“Geen ontkomen aan.” Kun je je nog herinneren dat er acht jaar geleden een film was met Gerard Butler die schreeuwde ‘This is Sparta!’? Driehonderd Spartanen die een leger van tienduizend Perzen tegenhouden, is toch fantastisch om te zien? Wat was 300 toch een heerlijk vermakelijke film, vol bloederigheid en een grote veldslag. Nu is er dan eindelijk een vervolg. Vaste lezers weten inmiddels dat ik geen fan ben van sequels, maar naar deze film heb ik erg lang uitgekeken. 300: Rise of an Empire zal massaal fans van het eerste deel aantrekken, daar is geen ontkomen aan. Hoe kan deze voortzetting dat spektakel ooit overtreffen? In tegenstelling tot 300 wordt diens opvolger uitgebracht in IMAX 3D. Bij veel films voegt de CGI helemaal niets toe aan het geheel. Hoe zit dat met 300: Rise of an Empire?

Titel: 300: Rise of an Empire
Regisseur: Noam Murro
Scenario: Zack Snyder, Kurt Johnstad, Frank Miller
Cast: Sullivan Stapleton, Eva Green, Lena Headey, Hans Matheson, Rodrigo Santoro
Speelduur: 103 minuten
Genre: Actie, Avontuur
Release: Vanaf 6 maart in de bioscoop

Nieuwe held

Na zijn overwinning op de driehonderd Spartanen van Leonidas, marcheert het Perzische leger van Xerxes (Santoro) richting de Griekse steden. De democratische stad Athene is de eerste die hij op zijn pad tegenkomt. In dit hoofdstuk van de epische saga wordt het land ingeruild voor de zee. De Griekse generaal Themistokles (Stapleton) heeft de opdracht Athene te verdedigen tegen de Perzische vloot, die geleid wordt door de dodelijke Artemesia (Green). Om haar tegen te houden probeert Themistokles heel Griekenland te verenigen, maar dit gaat niet zonder slag of stoot. Net als dat Leonidas er alleen voor stond met zijn driehonderd Spartanen, staat Themistokles er net zo slecht voor met een handvol Grieken.

Vervolg? Welk vervolg?

Is 300: Rise of an Empire eigenlijk wel een vervolg op één van de meest vermakelijke films aller tijden? Nee, gelukkig niet! Je kunt dit geen vervolg, remake, reboot of rip-off noemen. Dit verhaal loopt lineair aan Zack Snyder’s 300 uit 2006, die overigens samen met Kurt Johnstad het scenario heeft geschreven. Hier tonen ze een andere kant van de strijd tegen het machtige Perzische leger. Terwijl Leonidas in het noorden vecht, trekt Xerxes’ vloot in het zuiden op tegen Athene. Natuurlijk mis je de aanwezigheid van Leonidas wel, maar door de vele aanvullingen op scenes uit 300 komt dat gemis helemaal goed. Nu ik het toch over lineaire narratief heb, schiet me, al zeg ik het zelf, een briljant idee te binnen. Wat als iemand de films van 300 en 300: Rise of an Empire samenvoegt? Ze spelen zich tegelijkertijd af dus dat zou heel goed mogelijk zijn. De film duurt dan slechts drie uur. Zou jij dat kijken? Ik wel! Uiteraard moet het eerste deel dan wel omgezet worden in 3D, maar dat heeft voor bijvoorbeeld Jurassic Park ook uitstekend uitgepakt.

Recensie 300: Rise of an Empire

Prachtig uitgevoerd

Oh nee toch. Weer zo’n onbekende regisseur. Zoals we weten, kan een nieuwkomer een film maken of breken. Ik kan je vertellen dat Noam Murro deze film absoluut niet gebroken heeft. Door het gebruik van 3D techniek gooit hij er een dikke laag gaafheid boven op. Je kunt er eigenlijk niet omheen. Vanaf de allereerste seconde zie je de 3D effecten van het beeld afspatten. Door middel van objecten, bloed dat richting de kijker vliegt en de beelddiepte bij vele shots, is er uitermate goed gebruik gemaakt van de techniek. Dit is precies waar 3D voor bedoeld is. Mix daar een lading slow motion shots bij en je krijgt een fantastisch spektakel, waarvan ik erg onder de indruk was. Zo vecht Themistokles meerdere sologevechten, waarin hij een groot aantal vijanden onderuit haalt. Op precies de juiste momenten wordt er gebruik gemaakt van het slow motion effect, waardoor de scenes prachtig uit de verf komen.

Vermakelijk

Ik kan niet zeggen dat 300: Rise of an Empire het eerste deel overtroffen heeft, dit vanwege het feit dat de verhaallijnen zich tegelijkertijd afspelen. Wat ik wel zal zeggen, is dat de 3D effecten een gigantische toegevoegde waarde hebben. Dit is precies hoe gevechten in beeld moeten worden gebracht. Je moet er maar tegen kunnen, maar de toevoeging van de grote hoeveelheid bloed is erg realistisch gedaan. Op sommige momenten is het verhaal een tikkeltje voorspelbaar, maar dat neemt niet weg dat deze film, net als 300, uitermate vermakelijk is. Om toch nog één klein minpuntje te noemen (nou ja, niet echt een minpuntje); De film heeft een open einde die veel ruimte overlaat voor een vervolg. Nu weet ik niet of dit vervolg er ooit zal komen, aangezien het acht jaar duurde voordat 300: Rise of an Empire er kwam, maar dat hoop ik echt!