Recensie | 47 Ronin (Fabian van der Starre)

“Verboden om dood te wreken.” Geef maar toe. Als iemand je iets verbiedt te doen, doe je dit evengoed. Op een dag komt een man je huis binnen en vermoordt degene waar jij van houdt. Dan zal je er toch alles aan doen om je geliefde te wreken? Tegenwoordig zou je er dan voor zorgen dat deze persoon voor de rest van zijn leven in de gevangenis beland, maar vroeger zou je simpelweg achter hem aan gaan. Ditzelfde gebeurt in 47 Ronin. Er zijn al zeker meer dan 47 films over samoerai gemaakt. Persoonlijk ben ik niet zo thuis in dit soort films, maar enkele voorbeelden welke je hiermee kunt vergelijken zijn The Last Samurai en meer recentelijk The Man with the Iron Fists. Is dit niet gewoon één van de velen? En hoe past Keanu Reeves eigenlijk tussen een vrijwel gehele Japanse cast?

Titel: 47 Ronin
Regisseur: Carl Rinsch
Scenario: Chris Morgan, Hossein Amini, Walter Hamada
Cast: Hiroyuki Sanada, Keanu Reeves, Kô Shibasaki, Tadanobu Asano, Min Tanaka, Rinko Kikuchi, Cary-Hiroyuki Tagawa, Jin Akanishi, Takato Yonemoto, Rick Genest
Speelduur: 119 minuten
Genre: Actie, Avontuur, Fantasie
Release: vanaf 26 december 2013 in de bioscoop.

Verbannen

De stad Ako bereidt zich voor op de komst van de Shogun, opperbevelhebber van Japan. Als hij eenmaal arriveert is er een groot feest. Tijdens zijn bezoek wordt een moord gepleegd en heeft gevolgen voor de groep samoerai die er wonen. Allen worden zij verbannen en benoemd tot ronin, samoerai zonder meester. Om deze moord te wreken roept Ôishi, leider van de ronin, de hulp in van Kai, een verstoteling. Samen gaan zij op avontuur om de moord van hun dierbare te wreken.

Creativiteit

Carl Rinsch valt gelijk met de deur in huis. Zodra het logo van Universal Pictures te zien is, wordt deze op creatieve wijze gebruikt om de wereld te introduceren en tevens de titel: 47 Ronin. Rinch maakte eerder slechts korte films zoals The Gift. In deze film maakt hij voor het eerst gebruik van 3D. De keuze om 3D te gebruiken is naar mijn mening een slechte. Wat juist mooi is bij 3D-effecten is dat wanneer er iets op je af komt of langs het beeld scheert, je daadwerkelijk knippert met je ogen. Dit is bij 47 Ronin totaal niet het geval. Deze voegt slechts enkele waarde toe qua beelddiepte en is vooral overbodig.

Originaliteit

Chris Morgan (Fast & Furious 6), Hossein Amini (Snow White and the Huntsman) en Walter Hamada (The Conjuring, uitvoerend producent) vormen het schrijverstrio. Helaas is de originaliteit ver te zoeken. In één van de eerste scenes is er een sequentie welke lijkt te komen uit een andere film. Er wordt namelijk een groot beest neergehaald op vrijwel exact dezelfde wijze als in John Carter. Wanneer één van de hoofdrolspelers gedood wordt voelt dit als een exacte herhaling van een eerdere dood, waar de originaliteit voor mij ophoudt. Er zijn talloze manieren om personages te vermoorden. Kijk bijvoorbeeld maar naar de televisieserie Game of Thrones. Naast deze scene zijn er gelukkig nog meer vechtmomenten. Deze zijn erg goed uitgevoerd, maar dan zijn er nog de momenten tussendoor (lees: langdurige scenes) welke erg langdradig zijn en de speelduur veels te lang maken.

47 Ronin

Keanu wie?

Keanu ‘Neo’ Reeves (The Matrix) speelt buitenbeentje Kai wie niemand behalve Lord Asano en zijn dochter waarderen. Deze acteur is inmiddels bijna vijftig jaar oud en lijkt totaal niet te zijn verouderd. Jammer genoeg heeft hij de afgelopen tien jaar weinig tot geen memorabele rollen gescoord. Alleen Constantine doet enkele belletjes rinkelen. Met 47 Ronin zet hij wederom een personage neer om gauw te vergeten. Hij is totaal niet geschikt voor deze rol en is letterlijk het buitenbeentje in de volledig Japanse cast.

Publiciteitstrekker

Reeves zijn rol had er beter uitgeknipt kunnen worden, want Hiroyuki Sanada speelt zowaar de hoofdrol als Ôishi. Hij draagt de hele film op zijn grote schouders. Zijn carrière begon in 1968 met een gastrol in de televisieserie Ahirugaoka 77. Meer recentelijk was hij te zien in The Wolverine. Kai en Ôishi vechten hun eigen strijd, maar Ôishi’s missie is toch wel de belangrijkste/grootste. Daarom snap ik eerlijk gezegd niet zo goed waarom Reeves überhaupt in deze film zit. Dit lijkt wel een pure publiciteitstrekker. Over dit gesproken; Rick Genest speelt er ook in. Mocht je deze man niet kennen, hij heeft op zijn gehele lichaam tatoeages. Wat erg opvalt is dat hij hevig gepromoot wordt op posters en dergelijke, maar in slechts één (!!) korte scene zit.

Liefhebbers

47 Ronin is de zoveelste in een rij van samoerai films. De hier besproken film bevat te weinig gevechten en is niets voor mij. Dat gezegd hebbende zullen liefhebbers van dit genre films 47 Ronin hoogstwaarschijnlijk waarderen. Je kunt hier echt proeven van de oud-Japanse cultuur en de samoerai erecode wordt prachtig vertoond. Ondanks de lange opbouw naar de ontknoping heeft de film een goed verhaal. Vooral het einde waar de ronin wraak nemen wordt meesterlijk goed uitgevoerd en dat maakt 47 Ronin een halve aanrader.