Recensie | A Wrinkle in Time (Immy Verdonschot)

Toen de Disneyfilm A Wrinkle in Time van regisseur Ava DuVernay (Selma, 13th) niet in de Nederlandse bioscoop verscheen – omdat de film niet genoeg geld opbracht in Amerika en slechte kritieken kreeg –, deed deze beslissing veel stof opwaaien. Zo veel zelfs, dat teleurgestelde fans een petitie begonnen om de film naar de Benelux te halen. Hoewel het ze niet gelukt is de film naar het witte doek te brengen, is de film nu dan toch in Nederland beland, onder andere bij Pathé Thuis.

Titel: A Wrinkle in Time
Regisseur: Ava DuVernay
Scenario: Jennifer Lee, Jeff Stockwell
Cast: Storm Reid, Oprah Winfrey, Reese Witherspoon, Mindy Kaling, Chris Pine, Levi Miller, Deric McCabe, Zach Galifianakis, Michael Pena
Speelduur: 109 minuten
Genre: Avontuur, familie, Fantasy, Sci-Fi
DVD/Pathé Thuis release: 4 juli 2018

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Team Lewis/Pathé Thuis.

Alex Murry, een beroemde wetenschapper die geheime experimenten uitvoerde voor de overheid, is al vier jaar vermist wanneer zijn dochter en zoon bezoek krijgen van enkele aparte, magische, figuren. Mrs. Who, Mrs. Which en Mrs. Whatsit vertellen dochter Meg en haar broertje Charles Wallace dat ze een bericht van hun vader hebben ontvangen. Samen gaan ze op ontdekkingstocht en reizen ze door het heelal om Alex te vinden en mogelijk redden.

A Wrinkle in Time

Magische sterrencast

Reese Witherspoon schittert in haar rol als Mrs. Whatsit, met bijdehante, en totaal geen tactvolle ,opmerkingen. Van begin tot eind is zij de persoon die je gedurende de hele film zal laten lachen door heerlijk onverwachts uit de hoek te komen. Ook Mindy Kaling is vermakelijk als Mrs. Who die volledig in uiteenlopende quotes praat. De grootste naam op de aftiteling is natuurlijk Oprah Winfrey, maar haar rol is wat saai wat vooral te maken heeft met haar serieuze rol. Verrassing van de film is kindacteur Deric McCabe, Charles Wallace, die vol enthousiasme en overgave het eerste uur van de film trekt ten opzichte van Storm Reid (Meg).

De aankleding

De speciale effecten laten helaas veel te wensen over, doordat uit alles – maar dan ook echt alles – blijkt dat het met de computer is gemaakt. Uiteraard zie je wonderlijke werelden die weten te verrassen, maar nergens is het overtuigend gedaan. De voornaamste reden om de film te zien is vanwege de geweldige aankleding van de magische personages. Met extravagante jurken, bizarre pruiken en kleurrijke make-up is het een genot om verrast te worden met wat er nog meer voorbij gaat komen. Zo is het fantasierijke universum op een uitbundige manier naar het witte doek vertaald, waarschijnlijk vooral gericht op kinderen die zich nog kunnen verbazen over deze belevingswereld.

Recensie A Wrinkle in Time

De boodschap

Af en toe ligt de melodrama er nogal dik bovenop, waardoor de film wat traag en overdreven aanvoelt. Daarnaast zit de film vol met een diepere betekenis die van tijd tot tijd cliché-achtig overkomt, namelijk die van hoop en liefde tegenover angst en woede. Toch is het een boodschap die wellicht nodig is in de wereld van vandaag.  Een ander thema dat naar voren komt in de film is die van een buitenbeetje zijn. Zo leert Meg gedurende de film dat ze prima is zoals ze is en dat ze voor zichzelf moet opkomen. Dit is natuurlijk een terugkerend thema in vrijwel alle tienerfilms en voelt daarom ook hier wat uitgekauwd aan.

A Wrinkle in Time

SPOILER-ALINEA

Verder een erg specifiek voorbeeld, maar op het einde van de film volgt een uitgebreide speech die bekend voorkwam. Zo is Charles Wallace bezeten van het grote kwaad en weet Meg hem te overtuigen met een speech over liefde. Dit lijkt exact gekopieerd uit de zesde seizoensfinale van Buffy the Vampire Slayer waarbij Xander hetzelfde doet bij Willow, namelijk door te zeggen dat ook al zal hij/zij vermoord worden, dan nog zal er van hem/haar gehouden worden. Maar dat is natuurlijk alleen storend voor wie beiden heeft gezien.

A Wrinkle in Time is een magische film die wonderlijke – maar niet geheel overtuigende – werelden laat zien. Het zijn vooral de outfits en personages van Reese Witherspoon en Mindy Kaling die het vermakelijk maken. Verder voelen de diepere lagen van de film clichématig aan en biedt de film weinig nieuws.

Immy