Gastrecensie | American Violence (Bos Jacobs)

Dead Man Walking, all over again. Maar Law Abiding Citizen komt ook even om het hoekje gluren. Regisseur Timothy Woodward Jr. zette met American Violence een leuke film neer, die je voor het grootste deel in de handboeien houdt van begin tot eind. Toch kan je de verleiding niet weerstaan om de vergelijking te maken met de knaller Dead Man Walking (1995) van Tim Robbins. Het enige verschil is wel dat in die film de man achter de tralies werkelijk monsterlijke daden op zijn geweten had. Jackson Shea (gespeeld door Kaiwi Lyman-Mersereau) heeft in American Violence eigenlijk meer weg van een onfortuinlijke burgerwacht die het vuilnis van de maatschappij buiten zet; een taak die normaal gezien is weggelegd voor het Amerikaanse “justice system”, dat toch niet zo “just” blijkt te zijn.

Titel: American Violence
Regisseur: Timothy Woodward Jr.
Scenario: Al Lamanda
Cast: Kaiwi Lyman-Mersereau, Bruce Dern, Denise Richards, Columbus Short, Emma Rigby, Michael Paré
Speelduur: 107 minuten
Genre: Misdaad / Drama
Release: vanaf 29 maart 2018 in de bioscoop

De regie zit knap in elkaar, beelden van het gesprek tussen Dr. Amanda Tyler (Denise Richards) en haar studie object Jackson Shea wisselen elkaar naadloos af met lange flashbacks uit Jackson zijn verleden, die beetje bij beetje de grauwe, harde waarheid onthullen hoe hij tot het punt van ter dood veroordeelde is gekomen. In het begin van de film lijkt er wel een tweede Hannibal Lecter het witte doek te komen op wandelen, maar wanneer Jackson zijn verhaal uit de doeken doet tegen Dr. Tyler blijkt hij gewoon een enorme pechvogel te zijn. Hij was zelf het slachtoffer in de meeste situaties. Enerzijds voel je op deze manier veel meer met hem mee, omdat hij zo menselijker wordt, maar anderzijds zit je met die niet ingeloste verwachting van de über-psychopaat die in het begin van de film zo boordevol flair het scherm kwam binnenwandelen.

Bos Jacobs