Recensie | Anastasia – De Broadway musical (Kimberly van Niele)

Als jij net als ik geboren bent in de jaren ‘90, dan is de kans groot dat ook jij de animatiefilm Anastasia in je videoband collectie had liggen. Deze prinsessenfilm, die toentertijd absoluut niet onder ‘Disney’ mocht worden gecategoriseerd, is gebaseerd op de Russische grootvorstin Anastasia die naar vermoeden nog levend zou zijn na een brute moordaanslag op de familie Romanov.

Net als de animatiefilm is ook de musical overgoten van een prachtig decor, adembenemende kostuums en memorabele liedjes die je nog lang in je hoofd zal meezingen.

Titel: Anastasia
Regisseur: Darko Tresnjak
Cast: Tessa Sunniva van Tol, Milan van Waardenburg, René van Kooten, Ad Knippels, Ellen Evers, Gerrie van der Klei, Liz Snoijink, Lois van de Ven, Steven Roox, Melise de Winter
Genre: Musical, sprookje
Te zien in het AFAS Circustheater Scheveningen

De laatste Romanov

Het verhaal van Anastasia draait om de Russische tsaren prinses die aan de gewelddadige moordaanslag ontkomt. Zij groeit vervolgens op in een weeshuis zonder zich ook maar iets van haar prinsessenleven te herinneren. Als zij als volwassen Anya zich naar Sint-Petersburg waagt is ze vastbesloten op zoek te gaan naar haar familie. Maar wie is haar familie? Het enige wat Anya nog weet is dat het antwoord in Parijs ligt.

Met een muziekdoosje als enige bagage gaat ze op zoek naar haar verleden. Een avontuur dat voert langs vorstelijke paleizen en door het romantische Parijs van 1920. Hoe kan het dat Anya sprekend lijkt op Anastasia Romanov? Is ze écht de dochter van de vermoorde tsaar Nicolaas? Langzaam ontrafelt Anya haar geschiedenis, om te ontdekken wie ze werkelijk is.

Rood communisme

Fans van de animatiefilm zullen vrij snel ontdekken dat de musical geen één op één kopie is van hun geliefde sprookje. Het grootste verschil is het ontbreken van de schurk Rasputin, die in de animatiefilm magische krachten bezat die de Russische vorsten de dood in dreven. Rasputin was een personificatie van de bolsjewieken en versimpelde zo de complexe ondergang van de Russische tsaar. In de musical komt de vorstelijke raadgever Rasputin echter niet naar voren. Daarvoor in de plaats wordt een wat realistischer beeld gegeven van de opkomst van het communisme en alle horror emoties die daarbij horen.

Want waar de animatiefilm toch meer een vrolijk sprookje was over een verloren prinses dat haar familie terugvindt, durft de musical toch ook de gruweldaden van de dood op de Romanovs te laten zien. De grote finale bevat zelfs een scène die eigenlijk zo gruwelijk is dat ik verbaasd ben dat deze zo heftig wordt uitgebeeld. Ik hield mijn hart even vast voor de tere kinderzieltjes in de zaal… Toch hoort ook de pijnlijke realiteit van de executie bij het verhaal van Anastasia en deze rollercoaster aan emoties maakt het voor mij een geslaagde musical.

Anastacia

De hele productie is doordrenkt van het sprookjesachtige glitter and glamor zoals dat er bij de Russische vorsten waarschijnlijk aan toe ging. De details van de kostuums zijn adembenemend. Als bezoeker mag je dan ook een versie van de prachtige finale jurk van Anastasia van dichtbij aanschouwen voordat je na afloop je jas uit de garderobe pakt.

Veel van het succes van de show is te danken aan de hoofdrollen. Tessa Sunniva van Tol is geweldig als Anastasia en het hoogtepunt “Journey to the Past” was dan ook voorbeeldig gezongen Ook heb ik erg genoten van Milan van Waardenburg als Dimitri en de grappige Ad Knippels als Vlad. Wat Anastasia zo’n bijzondere prinses maakt is dat zij wat pit durft te tonen. Het maakt niet uit of ze het opneemt tegen een groep mannen met gewetenloze bedoelingen of juist de romantische kus met Dimitri initieert, Anastacia is een onafhankelijke vrouw en lijkt amper op een jonkvrouw in nood.

Met al het pracht en praal is Anastasia De Broadway musical zonder twijfel een van de mooiste musicals die ik heb mogen aanschouwen. Er zijn een aantal scènes, vooral de paar waarin de hele familie bij elkaar is, die voor altijd in mijn geheugen gegrift zijn. Als Anastasia in de slotscène nog eens “Once Upon A December” (Winterse Dagen) zingt, terwijl de geesten van haar vergane familie om haar heen dansen krijg je een ontroerend sprookjesachtig gevoel van binnen. Anastasia is een hartverwarmende musical die zonder twijfel een brede glimlach op je gezicht tovert.

★★★★★

Kimberly van Niele