Recensie | The Angry Birds Movie (Erik Jansen)

Het heeft heel erg lang geduurd, maar nu eindelijk is The Angry Birds Movie in de bioscoop. De film is gebaseerd op de populaire, gelijknamige smart phone game. Het is het regiedebuut van Clay Kaytis en Fergal Reill, die beiden voor diverse animatiefilms werkzaam waren als animatoren. De stemacteurs van de Amerikaanse versie zijn gedaan door o.a. Jason Sudeikis als de boze vogel Red, Sean Penn als Terence, Danny McBride als Bomb, Josh Gad als Chuck, Bill Hader als Leonard en Peter Dinklage als Mighty Eagle. In de Nederlandse vertaling horen we Eddy Zoëy, Murth Mossel, Frank Lammers, Ruben Nicolai, Jörgen Raymann, Isa Hoes, Robin Martens, Klaas de Jong en Giel Beelen. Het verhaal is geschreven door Jon Vitti die verantwoordelijk was voor twee Alvin and the Chipmunks films en The Simpsons Movie.

Titel: The Angry Birds Movie
Regisseur: Clay Kaytis
CastJason Sudeikis, Josh Gad, Danny McBrideBill Hader, Maya RudolphPeter Dinklage
Genre: Animatie
Speelduur: 98 minuten
Release: 18 mei 2016

Recensie The Angry Birds Movie

Red is een buitenbeentje op het eiland vol met vrolijke vogels die niet kunnen vliegen. Omdat hij vaak zijn woede niet kan beheersen, heeft de rechter besloten dat hij moet deelnemen aan agressietherapie. Tijdens de sessies ontmoet hij de vogels Chuck die snelheidsovertredingen heeft gepleegd, Bomb die bekend staat voor zijn explosieve gewoontes en Terence die altijd gromt. Op een dag komt er een groot schip aan wal. De deur gaat open en Leonard, een groen varken met een baard, maakt zijn intrede. Hij en zijn assistent worden met open armen ontvangen door de vogels en een groot feest ter ere van de twee nieuwe eilandvrienden wordt georganiseerd.

Red vertrouwt de groene varkens niet. Samen met de drie andere angry birds gaat hij in het schip van Leonard. Daar vinden ze tientallen andere verstopte varkens. Vervolgens gaan de vier vogels op zoek naar de wijze Mighty Eagle, de enige vliegende vogel waarvan gezegd wordt dat hij de redder en verlosser is van het vogeleiland. Van die mythe blijkt echter weinig over te zijn. Mighty Eagle is namelijk een domme, trage arend die helemaal niet zo dapper is. Weten de vogels uiteindelijk hun mede eilandbewoners te overtuigen van de dreigende invasie?

1271033 - THE WALK

De film is exact wat je kan verwachten van een film gebaseerd op een simpel spelletje. Meer is het dan ook niet. Het verhaal is wat dat betreft vrij eenvoudig met weinig verrassende elementen. Maar ach, dat was dan ook verwacht. De humor is namelijk vooral gericht op kinderen. Toch zijn er een paar grappen voor de ouderen in de zaal, maar origineel zijn ze niet echt. We zien een paar scenes die overduidelijk knipogen zijn naar films voor volwassenen. Over één van de scenes had ik na de film een kleine discussie met een medebezoeker. Alhoewel het wellicht een eerbetoon was aan X-Men: Days of Future Past, is deze specifieke scene zo simpel gedaan dat het naar mijn mening eerder een goedkope rip-off was. Als je deze scene ziet, begrijp je direct wat ik bedoel. Disney’s Zootroplis zat vol met dit soort scenes, maar ze werden wat dat betreft veel slimmer toegepast. Denk bijvoorbeeld aan die Breaking Bad scene. Een aardige poging van de makers van The Angry Birds Movie, echter niet geslaagd.

Angry-birds

De animatie is daarentegen wel erg goed gedaan. De Pixar, Disney en Dreamworks animaties zien er dan wel veel beter uit, maar voor een eerste full feature film van Rovio Entertainment komt het aardig in de buurt. Dat de animatie er goed uit zou zien, mochten we wel verwachten. De twee regisseurs waren namelijk verantwoordelijk voor de animatie van o.a. Frozen, Wreck-It Ralph, Cloudy with a Chance of Meatballs en The Iron Giant. Van de regisseurs Kaytis en Reilly zullen we ongetwijfeld in de toekomst vaker horen, mits ze beter materiaal hebben om mee te werken.

Uiteindelijk is het een leuke film voor de kleintjes onder ons. Het verhaal is simpel en eenvoudig te begrijpen, de humor is vermakelijk voor kinderen en de animatie ziet er goed uit. Verwacht vooral niet het ontroerende niveau van Frozen of Inside Out. Denk eerder aan de latere delen van Ice Age of Madagascar. Al met al is de film een aardige verfilming van de app. De aanschaf van een bioscoopkaartje voor de prijs voor volwassenen is The Angry Birds Movie zeker het geld niet waard. Zet de film gewoon een keer thuis op en laat je kinderen er lekker van genieten.