Recensie | Blair Witch (Erik Jansen)

Na het succesvolle The Bair Witch Project uit 1999 en de slecht ontvangen sequel Book of Shadows: Blair Witch 2 uit 2000, verschijnt na al die jaren een derde deel van de reeks: Blair Witch. Net zoals het eerste deel is dit een found footage film, waarbij het lijkt alsof het echte beelden zijn die bij toeval gevonden zijn. Zeventien jaar geleden dacht het publiek nog dat dit echte beelden waren, met dank aan een goede marketing van de film. Inmiddels weten we het tegendeel en zijn we door de jaren heen letterlijk gebombardeerd met diverse found footage films, die met lage filmbudgetten probeerden na te doen wat The Blair Witch Project destijds deed. De nieuwe film is geregisseerd door Adam Wingard, die onder andere You’re Next en The Guest op zijn naam heeft staan. De acteurs in de film zijn James Allen McCune als James, Callie Hernandez als Lisa, Corbin Reid als Ashley, Brandon Scott als Peter, Wes Robinson als Lane en Valorie Curry als Talia. Lees hier de recensie van Blair Witch door Erik Jansen.

Titel: Blair Witch
Regie: Adam Wingard
Scenario: Simon Barett
Cast: James Allen McCune, Callie Hernandez, Corbin Reid, Brandon Scott, Wes Robinson, Valorie Curry
Genre: Horror, Thriller
Speelduur: 89 minuten
Release: 15 september

James maakt zich klaar om samen met zijn vrienden Lisa, Ashley en Peter het bos in te gaan waar zeventien jaar geleden zijn zus (hoofdrolspeelster van de eerste film) is verdwenen. Er is namelijk onlangs een video op YouTube verschenen waarin hij zijn zus herkende. Nadat we flink wat beelden hebben gezien met diverse communicatie checks van apparatuur en camera’s, gaan de vier allereerst naar Lane en Talia. Zij hebben namelijk de tapes gevonden en online gezet. De twee sluiten zich aan bij de groep en gaan mee het bos in.

Wanneer het team door een rivier moet gaan om aan de overkant te komen, snijdt Ashley haar voet aan een scherpe steen. Peter verbindt de wond en het team besluit de tenten op te zetten om te overnachten. Na wat rare geluiden te hebben gehoord in de nacht, worden ze in de ochtend wakker. Het is echter twee uur in de middag en ze snappen niet hoe het kan dat ze zo lang geslapen hebben. Dan hebben we het ook niet gehad over de rare gebonden stokjes die om het kamp hingen. Dit zijn vermoedelijk heksentekens. Niet veel later blijkt dat Lane en Talia de heksenstokjes hebben gebonden en opgehangen. Er ontstaat een ruzie waarbij het team de twee wegsturen. De vier lopen verder, maar komen weer uit op de plaats waar ze de nacht eerder hun kamp hadden opgezet. Met Ashley gaat het inmiddels slechter. Ze heeft koorts en de wond vertoond vreemde eigenschappen. Wanneer Peter even het bos in gaat om brandhout te verzamelen, hoort hij een hard geluid en valt er een boom bovenop hem. James en Callie zijn naar hem op zoek gegaan, maar kunnen hem niet vinden.

60082429_80833_still_1_s-high

Dan keren Lane en Talia weer terug. Ze zeggen dat ze al vijf dagen door het bos ronddwalen en dat het sindsdien donker is gebleven. Dit is natuurlijk heel vreemd. Lane vertrouwd het allemaal niet en laat Talia achter bij James, Callie en Ashley. Ze proberen te slapen, maar weer worden ze opgeschikt door vreemde geluiden. Als de wekker gaat is het nog steeds donker. Dat terwijl het ochtend is en er eigenlijk daglicht hoort te zijn. Dit keer hangen er weer heksenstokjes om het kamp heen, maar veel meer en veel groter. Zal het team Peter vinden en zal James te weten komen wat er al die jaren terug is gebeurd met zijn zus?

Brengt Blair Witch iets nieuws aan de reeks of überhaupt aan het hele genre wat betreft found footage horrorfilms? Wat mij betreft niet. Het origineel heb ik één keer gezien, en destijds was ik totaal niet onder de indruk van de film. Het verbaasde mij dan ook niet dat ik dit keer weer niet onder de indruk was. Het is praktisch dezelfde film, maar dit keer met zes mensen in plaats van drie. Je ziet misschien wat meer, zelfs ook wat body horror dingetjes, maar echt vernieuwend is het absoluut niet. Er worden wel wat nieuwe camera’s toegevoegd zoals een hoofdcamera en een drone, maar ook dit voegt weinig toe aan het verhaal.

Wat betreft het verhaal kom je alleen maar te weten dat James het jonge broertje is van de hoofdrolspeelster uit de eerste film. Dat geeft de groep dan ook de enige reden om een documentaire te maken en het bos in te gaan. Overigens vond ik niet dat ze in eerste instantie bezig waren met het maken van een documentaire. De eerste film had wat dat betreft nog wat interviews met locals om het verhaal van de Blair heks te introduceren. “Hoorde jij wat?”, “Wat is dat?” en een hoop geschreeuw om elkaar te vinden, kenmerkt het dialoog. De acteurs deden wel hun best, maar zoveel acteertalent vraagt het verhaal niet echt van hen. Veel diepgang in het verhaal is er ook niet. Het eerste deel is de introductie van de personages en de camera’s, het tweede deel het verdwaald zijn in het bos en het eindigt met een drukke finale. Afgezien van waar je dan van moet schikken, heb ik wat dat betreft niets verklapt van de film en is het meer van hetzelfde van soortgelijke films. Is de film eng? Niet bepaald. Je zal af en toe schrikken van wat harde geluiden of wanneer er plots iets in beeld verschijnt.

60082429_80839_still_4_s-high

Het camerawerk is wederom om te huilen als je geen fan ben van found footage films. Een hoop geschud, ruis  en dingen die je net niet kan zien, moet je kunnen waarderen om dit enigszins interessant te vinden. Ook kun je een heleboel jump scares verwachten die af en toe echt simpel en irritant zijn. Of we nog iets van James’ zus zien of de Blair heks zelf, laat ik nog even buiten beschouwing. Echt vernieuwend is Blair Witch totaal niet. De eerste film hoef je eigenlijk niet gezien te hebben om deze te kunnen volgen. Een marathon van de drie films raad ik ook absoluut af, aangezien je dan een ontzettend slecht tweede deel moet doorstaan en een derde deel ziet die niet echt de moeite waard is. Fans zullen dit nieuwe deel wellicht kunnen waarderen. Iemand die echter tig found footage films gezien heeft, zal dit keer wederom niet verrast worden.