Recensie | Blood Father (Erik Jansen)

Mel Gibson is terug in de bioscoop als hoofdrolspeler in de film Blood Father. Alhoewel we Gibson een paar jaar terug nog zagen in The Expendables 3 en daarvoor Machete Kills, is hij sinds Get the Gringo uit 2012 eindelijk weer de frontman van de film. Blood Father is geregisseerd door Jean-François Richet, wellicht bekend van zijn Assault on Precint 13 remake. Naast Gibson in de rol van Link, speelt Erin Moriarty zijn dochter Lydia, William H. Macy buurman Kirby en Diego Luna de crimineel Jonah. De oplettende Breaking Bad fan zal ook een aantal acteurs uit de serie herkennen.

Titel: Blood Father
Regisseur: Jean-François Richet
Scenario: Peter Craig, Andrea Berloff
Cast: Mel Gibson, Erin Moriarty, Diego Luna, William H. Macy, Michael Parks
Genre: actie, thriller, drama
Speelduur: 88 minuten
Release: 8 september 2016

Link is enige tijd uit de gevangenis en bezoekt AA-meetings. Sinds een jaar is hij gestopt met drinken en heeft een verleden van gevangenschap, drank en drugs achter hem gelaten. Nu werkt hij vanuit zijn trailer als tatoeëerder. Op een dag belt zijn vermiste dochter Lydia hem. Hij haalt haar op en zij vertelt hem dat zij op de vlucht is voor een aantal criminelen die in verband staan met haar vriend Jonah. Lydia vraagt haar vader wat geld om verder te kunnen reizen.

Ook Lydia heeft het zwaar en heeft ook te kampen met een leven van drugs- en alcoholgebruik. De criminelen die Lydia achterna zitten hebben inmiddels ontdekt dat ze tijdelijk schuilt bij haar vader. Wanneer zij echter Link’s trailer bestormen, slaan vader en dochter op de vlucht. Ze worden echter door hen en die politie achterna gezeten die Lydia verdenkt van een roofmoord.

De vluchttocht brengt de twee naar oude vrienden van Link, die hem het één en ander tegoed hebben. De twee zijn echter als voortvluchtigen op tv verschenen met een prijs voor degene die kan vertellen waar zij zijn. Wie valt nog te vertrouwen? Ondertussen leren vader en dochter elkaar en elkaars problemen beter kennen, terwijl ze proberen te overleven van een bende gevaarlijke mannen die het op Lydia voorzien hebben..

93010001_80056_Still_5_s-high

Eindelijk zien we Mel Gibson weer in een iets wat doorgedraaide rol zoals we die herkennen van zijn eerdere werk als bijvoorbeeld Lethal Weapon. Zijn acteerwerk zorgt voor de nodige actie en humor. Niet zozeer is het slappe humor, maar zijn het meer grappige opmerkingen en doorgedraaide trekjes die hij laat zien. De chemie die hij heeft met Erin Moriarty die zijn dochter speelt is ontzettend goed neergezet. Het zijn beide verloren zielen die elkaar moeten bijstaan in een gevaarlijke situatie, en die chemie zorgt ook voor een aantal ontroerende momenten. Mel Gibson is overigens goed getraind voor deze rol. Hij ziet er namelijk uit als een beer!

Blood Father is uiteindelijk een verrassend goede film. De actie tussen de drama door is ontzettend spannend, het acteerwerk van alle acteurs is overtuigend en ook het verhaal is heel erg intrigerend. Het is een verhaal over verzoening tussen een vader en een dochter die elkaar door de problemen van het leven terugwinnen en waarbij de één de ander helpt in een uitzichtloze situatie.

De film is een spannende, nazomerse film die een bioscoopbezoek dan ook zeker waard is. Wat mij betreft mag Mel Gibson wel vaker weer zo’n hoofdrol spelen, maar ik kijk ook zeker uit naar zijn aankomende regiewerken Hacksaw Ridge en de pas aangekondigde sequel van The Passion of the Christ. Voor nu is hij weer ouderwets een actieheld in Blood Father.