Recensie | Cop Car (Raymond Doetjes)

Zo nu en dan loop je gefrustreerd door de lijst van al die reeds bekende films heen op Netflix op zoek naar iets nieuws. Heel soms, vind je dan ook iets bijzonders. Dit was het geval met Cop Car, een bijzondere low-budget thriller uit 2015 met in de hoofdrol Kevin Bacon.

Titel: Cop Car
Regisseur: Jon Watts
Scenario: Jon Watts, Christopher Ford
Cast: Kevin Bacon, Shea Whigham, Camryn Manheim, James Freedson-Jackson, Kyra Sedgwick
Speelduur: 88 minuten
Genre: Thriller
Release: 2015

De film speelt zich af in de fictieve county Quinlan Colorado, een dorre troosteloze redneck gemeenschap waar de twee prille baldadige tieners Travis (James Freedson-Jackson) en Harrison (Hays Wellford) van huis zijn weggelopen. In hun queeste vinden ze een politieauto, wanneer deze na lang wachten verlaten blijkt te zijn besluit het baldadige tweetal de auto te stelen. De redneck Sherif Kretzer (Kevin Bacon) laat dit echter niet zomaar toe en er openen zich een aantal bijzonder vervelende situaties.

Cop Car

De film is geschreven en geregisseerd door Jon Watts, beter bekend van Spider-Man: Homecoming. In deze film, waar hij samen met Christopher Ford het scenario voor schreef, heeft hij duidelijk meer vrijheid voor tonaliteit en vormgeving dan in het strikte keurslijf van al de Marvel/Disney films – leuk voor op je cv, maar niet om als nieuwe regisseur in deze franchise helemaal creatief los te kunnen gaan. De backdrop voor Cop Car is echt het Mid-Westen; ruw, ongepolijst en authentiek. De twee jochies beginnen de film al struinend over een van de dorre vlaktes en leren vloekwoordjes van elkaar – zoals 11/12 jarigen dat eenmaal doen. De kinderen zijn heel authentiek. Het zijn geen super mooie ‘fotomodel’ kinderen zoals we maar al te vaak in Amerikaanse films zien, waar uiterlijk belangrijker is dan inhoud. Soms vind ik de kinderen misschien ietsje te terughoudend in hun reacties, aangezien ze in situaties komen waar een gemiddelde volwassenen misschien wel de tranen van wanhoop zou moeten verdringen. Kevin Bacon is natuurlijk weer de typische bad guy en hij speelt de rol erg overtuigend. Echter weet je direct als je hem ziet dat er iets niet goed zit. Dat is het nadeel als je typecasting toelaat in je film. Het plot was wellicht verrassender geweest als ze een charmantere vent hadden gecast. De plottwist voel je al aankomen, maar dan zit er alsnog een kleine twist in waarvan je denkt, “dat is wel slim, het houdt het onvoorspelbaar”.

De film is niet erg diep, het is een actie thriller en als er al een subtext is, dan is het wel dat je kinderlijke onschuld van het één op het andere moment kan worden weggenomen en je als kind plotseling volwassen moet zijn. Het einde laat wat aan de interpretatie van de kijker over; persoonlijk hou ik er van wanneer niet ieder detail wordt voorgekauwd zoals de meeste Hollywood films doen. Cop Car is heel erg vergelijkbaar qua sfeer als de geweldige film Mud uit 2012 met Tye Sheridan en Matthew McConaughey. Dus wanneer je Mud een aardige film vond, is dit ook een aardige wegkijker.

Cop Car

Voor een kleine film met een budget van slechts $5.000.000 is Cop Car een knappe film. Het is niet een extreem goede film, zoals Mud die veel meer gelaagd was. Vooral de jonge James Freedson-Jackson, speelt een sterke rol als een herkenbare pre-puber zonder dat hij theatraal wordt. Het is een ontnuchterende realiteits-thriller.

★★★☆☆

Deel jij dezelfde mening over Cop Car als Raymond? Of heb je juist een hele andere mening? Laat het ons weten in de comments!