Recensie | Free Fire (Erik Jansen)

Free Fire is de nieuwe actie (zwarte) komedie van regisseur Ben Wheatley en is voorzien van een enorme cast met onder andere District 9 acteur Sharlto Copley, Cillian Murphy en Brie Larson (Room, Kong: Skull Island). Het verhaal is eigenlijk super simpel, maar daardoor misschien wel erg origineel.

Titel: Free Fire
Regisseur: Ben Wheatley
Scenario: Amy Jump, Ben Weatley
Cast: Brie Larson, Sharlto Copley, Armie Hammer, Cillian Murphy, Jack Reynor, Babou Ceesay, Enzo Cilenti, Sam Riley, Michael Smiley, Noah Taylor, Patrick Bergin, Tom Davis, Mark Monero
Speelduur: 90 minuten
Genre: Actie, Komedie
Release: 27 april 2017

Een mislukte verkoop

De film speelt zich af eind jaren 70 in een verlaten fabriek in Boston. Een groep IRA leden onder leiding van Chris (Cillian Murphy) en Frank (Michael Smiley) ontmoeten daar de tussenpersoon Justine (Brie Larson). Ze worden buiten ontvangen door Ord (Armie Hammer), die de leden vlug fouilleert en vervolgens mee naar binnen neemt. Daar ontmoeten ze de wapenhandelaar Vernon (Sharlto Copley) en zijn medewerkers.

De verkoop heeft een stroeve start. De wapens die besteld waren blijken in eerste instantie niet de juiste te zijn. Chris maakt daar een groot punt van en dat irriteert Vernon die het liefst zo snel mogelijk het geldkoffertje mee wilt nemen. Ook herkennen twee andere leden van iedere groep elkaar van een eerder conflict. Het één leidt tot het ander en de mislukte verkoop loopt uit tot een schietpartij die de gehele film duurt.

Less is more

Hoe eenvoudiger kan je een verhaal maken zal je vast denken. Maar de komedie die tussen al het schietgeweld voorbij komt, is ontzettend grappig. Voor een groot gedeelte van de film kruipen de personages over de grond, omdat ze buiten schot proberen te blijven of omdat ze door een één of meerdere kogeltjes geraakt zijn. En daarmee merk je dat de film goed bewerkt is. Je weet namelijk goed waar de personages zich in de fabriek verstopt hebben en welke kant ze opkruipen. Ondanks de absurde komedie voelt het realistisch aan, ook vanwege het feit dat de bewerking chronologisch strak is gedaan. Het heeft een soort real-time effect.

Het concept is vrij uniek te noemen. Normaal gesproken is een enorme shoot ém up ergens aan het eind van een actiefilm en nu is het bijna vanaf het begin tot eind die ene lange schiet scène. Het speelt zich dan ook allemaal op één locatie af. Misschien kan je het daarmee enigszins  vergelijken met Reservoir Dogs. Persoonlijk heb ik mij uitstekend met dit concept vermaakt en flink wat gelachen. De komedie komt voornamelijk van Armie Hammer in de rol van verzorgde Ord en de grappige over the top humor van Sharlto Copley. Ik kan natuurlijk iets meer over de achtergrond van de karakters vertellen, maar dat is zo minimaal dat het praktisch de spoiler kant op gaat. Maar minimaal is in dit geval geen minpunt.

Dat de film zich in de jaren 70 afspeelt is meer een bijkomstigheid. Het had net zo goed in het heden kunnen zijn of in het wilde westen. De gave soundtrack met typische 70’s hits zorgen dan wel voor een heerlijk bijpassend sfeertje. De kostuums van de personages zou je er ook nog bij kunnen noemen, maar dat is in het geval van een 70’s sfeer niet zo erg bijzonder.

De titel past wat dat betreft ook uitstekend bij de film. Schieten, schieten en nog meer schieten. Je moet er wel van kunnen houden. De film heeft namelijk totaal geen diepgang of schrikwekkende twists, maar voor wat het is werkt het prima. Als je Mad Max: Fury Road kan waarderen voor het feit dat het een lange achtervolg scène is, zal je deze film met alle bijkomende komedie best kunnen uitzitten. Het kan echter wel zo zijn dat je het na een tijdje gezien hebt. Met 90 minuten speelduur vond ik Free Fire een prima stukje simpel entertainment.