Recensie | Fury (Martijn Pijnenburg)

De Tweede Wereldoorlog; daar zouden ze nou eens een film over moeten maken!’ Oké, flauwe grap. Al jaren is de periode rondom Nazi-Duitsland een geliefd onderwerp bij filmmakers. Vaak zijn deze films ook een groot succes, zowel commercieel als bij critici. Je zou denken dat deze historische gebeurtenis niet oneindig uit te melken is, toch blijft men het proberen. Nu is het de beurt aan regisseur David Ayer met zijn film Fury.

Titel: Fury
Regisseur: David Ayer
Scenario: David Ayer
Cast: Brad Pitt, Shia LaBeouf, Logan Lerman, Michael Peña, Jon Bernthal, Jim Parrack, Brad William Henke
Speelduur: 134 minuten
Genre: Drama, oorlog
Release: 23 oktober 2014 in de bioscoop

Recensie Fury

De Tweede Wereldoorlog loopt ten einde. De geallieerden hebben een groot deel van Europa terugveroverd, en nu is Duitsland zelf aan de beurt. Je zou een overgave van de Duitse kant verwachten, maar Hitler heeft in een vlaag van wanhoop besloten terug te blijven vechten. Don Collier (Brad Pitt) is een van de Amerikaanse soldaten die zich staande moet houden in deze laatste ‘aanval’. Samen met zijn team vormen ze een serieuze bedreiging voor het Duitse leger. Dit totdat een van de leden omkomt tijdens een gevecht en hij wordt vervangen door de jonge en lichtgevoelige boekhouder Norman (Logan Lerman). Hij is echter niet blij met zijn nieuwe functie.

Hard als staal

Fury belicht een aspect van De Tweede Wereldoorlog, welke ik in weinig films heb teruggezien, namelijk het bemannen van een oorlogstank. Vanzelfsprekend kan dit alleen van een leien dakje gaan als de bemanning bestaat uit een team van competente militairen die daarbij weinig mededogen voor de vijand kennen.

Het eerste wat opvalt aan Fury is dat de film kei- en keihard is; executies, gewonden, kinderslachtoffers, overal dode lichamen… Niks wordt buiten beeld gehouden. Dit geeft een ongemakkelijk gevoel en zorgt ervoor dat je bijna letterlijk in de schoenen van de onervaren Norman loopt.

Het gegeven dat Norman het al snel teveel wordt en bovendien door de rest van zijn team wordt uitgekotst, maakt het allemaal nog zwaarder om naar te kijken. Een film zo hard als staal. Toch raak je als kijker, net als Norman, langzaamaan gewend aan alle narigheden. Hoe meer Norman went, hoe beter hij presteert. Dit zien ook zijn medesoldaten, die hem steeds meer waarderen. De film maakt geleidelijk aan ruimte voor moed, sympathie en broederschap, al wordt de ellende eromheen zeker niet vergeten.

De film maakt duidelijk hoe ervaringen in een bovengenoemde oorlogsscenario je manier van denken en handelen radicaal kunnen veranderen. Dit zal voor sommige mensen beangstigend zijn, voor mij (vreemd genoeg) juist lichtelijk geruststellend. Oorlog maakt je niet meteen slecht of gevoelloos, wel maakt het je harder in situaties waar dat nodig is.

fury_02037666_st_1_s-high

Brothers in Arms

Niet enkel is de film hard als staal, maar ook de cast is ijzersterk. Eerder heb ik in andere recensies opgemerkt dat wereldberoemde Hollywoodsterren vaak niet serieus genomen kunnen worden, simpelweg omdat je de celebrity ziet in de plaats van het personage. Dit is in Fury niet het geval. Brad Pitt speelt zijn rol uitstekend zonder meteen alle aandacht op te eisen. Hoewel je niet helemaal vergeet dat je naar dé bekende Brad Pitt zit te kijken, zie je toch sergeant Don Collier. Indrukwekkend, maar de grootste ster van de film is Logan Lerman. Hij laat je als kijker echt voelen wat zijn personage Norman voelt. Daarnaast dragen Shia LaBeouf, Michael Pena en Jon Bernthal alle drie op hun eigen manier bij aan deze cast. Het is vooral de chemie die het broederschap in deze vijfkoppige tank onverwoestbaar maakt.

fury_02037666_st_2_s-high

Spectaculaire Climax

De laatste akte doet niet onder voor de rest van de film. Toch moet de kritische recensent in mij opmerken dat de climax niet alleen doorzeefd is met kogels, maar ook met clichés. Daarbij is een stukje geloofwaardigheid de prijs voor de spectaculaire actie die je te zien krijgt. Ikzelf vond het de prijs waard, zowel qua geloofwaardigheid als de clichés. Deze zijn er namelijk voor een reden en storen soms alleen als de rest van de film niet in orde is. Toch is het niet uit te sluiten dat een enkeling zich flink zal ergeren aan deze over-the-top ontknoping die een stuk minder realistisch is dan de rest van de film.

Furieuze actie

Fury is een keiharde en ijzersterke oorlogsfilm die je vastpakt en niet meer loslaat. Gedurende de speelduur van 134 minuten zul je zowel angst, spanning, afgrijzen, medelijden, sympathie, respect als broederschap voelen. Daar komt bij dat het geheel uitstekend gefilmd is en de effecten meer dan in orde zijn. Een dikke aanrader voor iedereen die tegen een stootje kan!

★★★★☆