Recensie | Gone Girl (Marlou Spoormakers)

David Fincher heeft met de spannende thriller Gone Girl weer een juweeltje afgeleverd. Het verhaal, vrouw verdwijnt spoorloos en man is verdachte, is gebaseerd op het gelijknamige boek Gone Girl van Gillian Flynn. Ook al duurt de film 149 minuten, verveelt deze geen minuut.

Titel: Gone Girl
Regisseur: David Fincher
Cast: Ben Affleck, Rosamund Pike, Neil Patrick Harris, Tyler Perry, Missi Pyle, Emily Ratajkowski, Kathleen Rose Perkins, Kim Dickens
Speelduur: 145 minuten
Genre: Drama, thriller
Release: 2 oktober 2014

Recensie Gone Girl

Nick Dunne (Ben Affleck) komt thuis, er zijn sporen van een worsteling: zijn vrouw is verdwenen. Hij gaat naar de politie en doet alles om zijn vrouw te vinden. Als een toegewijde echtgenoot gaat hij het mediacircus in om op tv hulp te vragen bij de zoektocht naar zijn vrouw. Maar langzaamaan komen er scheurtjes in zijn verhaal en imago: is Nick wel zo’n goede echtgenoot? Hadden ze wel het perfecte huwelijk zoals iedereen dacht? Eerst hadden ze succesvolle carrières, maar door de economische crisis verloren ze beiden hun baan. En dan zijn ze ook nog noodgedwongen verhuisd van New York naar Missouri.

In het dagboek van zijn vrouw Amy, gespeeld door Rosamund Pike, wordt Nick beschreven als een agressieve man die zijn vrouw mishandelt. De media smult ervan en beschuldigt Nick ervan zijn vrouw te hebben vermoord. Want waarom lacht hij bij de foto van zijn verdwenen vrouw? Beetje bij beetje wordt de waarheid ontrafeld en ontstaat er een gevaarlijk kat-en-muisspel tussen Nick, Amy, de politie en de media.

Het zou jammer zijn om teveel van het plot te verklappen. Het enige wat ik kan zeggen is dat niets is wat het lijkt. Iedereen schijnt een dubbele agenda te hebben waarbij de leugens zich opstapelen. De hoofdrolspelers spelen hun rol tot in perfectie. Rosamund Pike is geweldig als de verdwenen echtgenote met twee gezichten. Er gaan zelfs al geruchten over een Oscarnominatie. Ook Ben Affleck speelt zijn rol van zogenaamd overbezorgde echtgenoot die toch niet zo perfect is met verve. Ook op de bijrollen, van onder andere Tyler Perry als de gladde advocaat Tanner Bolt, is niets aan te merken.

_DSC8002.NEF

De films van David Fincher, zoals de klassiekers Seven, Fight Club en The Social Network, bevatten vaak een kritische ondertoon. Zo ook bij Gone Girl. In de film wordt Nick eerst door de media gebombardeerd tot zielige echtgenoot wiens mooie vrouw is verdwenen. Na een onhandige foto en uitspraak wordt hij in de media neergezet als een koelbloedige moordenaar en wordt hij door iedereen uitgekotst. Maar ook hoe mensen de media kunnen manipuleren wordt duidelijk gemaakt. Voor de buitenwereld en in de media kan iemand als een perfecte schoondochter of -zoon overkomen, maar daarachter kan een heel andere persoon schuilgaan.

Het verhaal klinkt weliswaar niet heel origineel, desalniettemin is de uitvoering uitstekend. Zijn er dan helemaal geen minpunten? Nou vooruit dan, het einde geeft je niet helemaal de voldoening die je hoopt. Maar dat hoort wel bij de films van David Fincher. Desondanks heeft hij weer briljant werk afgeleverd.

Marlou Spoormakers