Recensie | Hardcore Henry (Erik Jansen)

Hardcore Henry is de eerste full lenght first person point of view (POV) actiefilm, geschreven en geregisseerd door Ilya Naishuller. De hele film is opgenomen met een GoPro camera, waaraan zowel praktische als CGI effecten zijn toegevoegd. In de hoofdrollen zien we Sharlto Copley als Jimmy, Danila Kozlovsky als Akan en Haley Bennett als Estelle. De wereld van Hardcore Henry zien we door de ogen van Henry zelf.

Titel: Hardcore Henry
Regisseur: Ilya Naishuller
Scenario: Ilya Naishuller, Will Stewart
Cast: Sharlto Copley, Tim Roth, Haley Bennett, Danila Kozlovsky
Genre: Actie, Avontuur, Science Fiction
Speelduur:  96 minuten
Release: Vanaf 21 april in de bioscoop

Regisseur Ilya Naishuller werd in 2013 een YouTube sensatie met zijn muziekvideo voor de rockband Biting Elbows met het nummer Bad M.F. Deze video is tevens in POV gefilmd, evenals de videoclip The Stampede uit 2011 van dezelfde band. Vanzelfsprekend is de inspiratie gehaald uit computerspellen en actioncamvideo’s die we online aantreffen. Eerder dit jaar zagen we deze techniek van filmen al een klein beetje in de actie komedie Grimsby. Daarnaast is het in het verleden in kleinere maten toegepast zoals in Robocop uit 1987. Hardcore Henry won afgelopen september op het Toronto International Film Festival de Grolsch People’s Choice Midnight Madness Award.

Het verhaal begint met Henry die ontwaakt uit een coma. Hij is zijn geheugen volledig kwijt, evenals een aantal ledematen. Zijn vrouw Estelle verzorgt hem, geeft hem nieuwe armen en benen en verteld dat hij een aanslag heeft overleefd. Echter heeft ze Henry moeten veranderen in een cyborg. Vlak voordat Estelle zijn stemmodulator kan activeren, worden ze aangevallen door de telekinetische Akan en zijn handlangers. Henry en Estelle weten te ontsnappen, maar al snel wordt Estelle door Akan ontvoerd. Het verhaal is vanaf dat moment vrij eenvoudig: schiet je een weg door vervangbare handlangers en red het meisje.

Hardcore Henry

De film schakelt vanaf het begin door naar de vijfde versnelling met constante actie. Samen met Henry rennen en springen we over auto’s, daken en door ramen. Bloed en gore vliegen om je oren. Door het al geweld is het niet bij te houden hoeveel bad guys er worden afgemaakt, maar geloof mij: het zijn er behoorlijk wat! Onderweg komen we de excentrieke Jimmy tegen (Copley), die Henry een aantal keer in de film aanwijzingen geeft. Zijn energie in de rol is wat dat betreft gelijk aan die van District 9 en Elysium. Grappig is dat Jimmy zich steeds in verschillende gedaantes laat zien. Dit heeft een reden, maar om spoilers te voorkomen zal ik hier niet verder op ingaan.

Is Hardcore Henry een aanrader? Tijdens de film hielden een groot aantal bioscoopbezoekers het snel voor gezien. De gimmick van de POV is er namelijk na een tijdje vanaf en de film voelt dan meer aan als een computerspelletje. Het enige wat er aan ontbreekt, is een controller. Een aantal bezoekers kon het schudden van de film makkelijk verdragen. Ik kan echter heel goed begrijpen dat anderen er duizelig van werden. Als we de gimmick buiten beschouwing houden, blijft er qua verhaal en acteerwerk weinig over. Naarmate de actie en het aantal doden toenemen, raak je er snel aan gewend en boeit de film ook eigenlijk niet echt meer. Wanneer Jimmy zich dan ook in een zing- en dansroutine stort, merk je dat de film wanhopig 90 minuten probeert vol te maken. Als je tegen die tijd nog niet bent weggegaan, zal je wellicht al een aantal keer op je horloge hebben gekeken.

Recensie Hardcore Henry

Ondanks de langdradigheid kon ik de lol van de film er wel van inzien. De actie werd aan het eind zo erg over de top, dat ik ervan in een deuk lag van het lachen. Met het verstand op nul, vond ik Hardcore Henry dus best voor een keer te doen. Het verhaal is echter niet voor iedereen aan te raden. Als je zelf veel first person shooter games speelt, kan je de film goed verdragen. Vraag is alleen of je het de prijs van een bioscoopkaartje waard vindt. Dezelfde actie beleef je namelijk ook gewoon thuis op de bank. Of dit na found footage films zoals The Blair Witch Project en Cloverfield de nieuwe Hollywood trend zal worden, moet nog blijken. Ongetwijfeld zullen we in de toekomst nog zo’n volledige POV-film in de bioscoop tegenkomen. Zelf denk ik dat deze beleving zich uitstekend leent voor virtual reality brillen.