Recensie | Hidden Figures (Erik Jansen)

Hidden Figures is het waargebeurde verhaal gebaseerd op de Afro-Amerikaanse NASA wetenschapster Katherine G. Johnson en haar collega’s Dorothy Vaughan en Mary Jackson. De film is een adaptatie van het gelijknamige boek van Margot Lee Shetterly en is geregisseerd door Theodore Melfi. De film is momenteel in drie categorieën genomineerd in de aankomende Academy Awards: Best Picture, Best Supporting Actress (Octavia Spencer) en Best Adapted Screenplay.

Titel: Hidden Figures
Regisseur: Theodore Melfi
Scenario: Allison Schroeder, Theodore Melfi, Margot Lee Shetterly
Cast: Taraji P. Henson, Octavia Spencer, Janelle Monáe, Kevin Costner, Kirsten Dunst, Jim Parsons
Speelduur: 127 minuten
Genre: Drama, Biografie
Release: 3 maart 2017

1961. Amerika en de Sovjet-Unie zijn beiden in de race om als eerst met een bemande missie de ruimte in te gaan. We ontmoeten de wetenschapster Katherine, Dorothy en Mary die in een team van andere Afro-Amerikaanse rekenkundigen werken in het op ras afgeschermde deel van het Langley Research Center. Wanneer de Russen succesvol een satelliet in een baan om de aarde weten te brengen, wil de NASA er alles aan doen om zo snel mogelijk een man in de ruimte te krijgen.

Dorothy (Octavia Spencer) neemt al enige tijd de werkzaamheden van de absente supervisor tot zich. Ze is het echter beu dat ze niet officieel benoemd wordt door haar leidinggevende Vivian (Kirsten Dunst). Om haar meerwaarde te versterken, besluit ze zich te verdiepen in de nieuwe IBM computers die onlangs geplaatst zijn. Niemand weet echter nog hoe deze apparaten werken.

Ondertussen wordt haar collega Mary (Janelle Monáe) opgedeeld in het team dat de hitteschilden van het ruimtecapsule moet testen. Eén van haar nieuwe collega’s moedigt haar aan om een ingenieurs degree te halen. Echter moet ze eerst aan de rechter een verzoek doen om toegelaten te worden bij de plaatselijke universiteit, waar tot dusver gekleurde burgers niet werden toegelaten.

De hoofdmoot van de film focust zich voornamelijk op Katherine Johnson (Taraji Henson). Katherine wordt opgedeeld in de Space Task Group, waar ze als taak krijgt de meest complexe wiskundige resultaten te controleren van haar nieuwe collega’s. Ze is echter de allereerste Afro-Amerikaanse medewerker in het team en wordt niet gelijk door haar collega’s met open armen ontvangen. Ze moet zelfs gebruik maken van een aparte koffiekan en als ze naar het toilet wilt, moet ze helemaal terug naar de andere kant van het Research Center omdat daar de “gekleurde” toiletten zijn die ze mag gebruiken.

Paul Stafford (Jim Parsons, The Big Bang Theory) maakt de werkzaamheden voor Katherine nog eens extra zwaarder. Hij heeft overduidelijk een groot probleem met zijn nieuwe gekleurde collega. Hij trekt haar bevinden zeer ten twijfel en staat het zelfs niet toe dat Katherine haar naam bij zijn gecorrigeerde resultaten plaatst. Al Harrison (Kevin Costner), de directeur van de Space Task Group ontdekt echter Katherine’s meerwaarde in zijn team.

Hidden Figures is naar mijn mening een zeer belangrijke, historische film voor zowel de Afro-Amerikaanse gemeenschap alsmede de ruimtewetenschap. Deze drie dames hebben in de ruimtewedloop een belangrijke bijdrage geleverd en het is prachtig dat de film zich met een feelgood sausje richt op gelijkheid. Niet alleen op ras, maar ook gendergelijkheid. Natuurlijk spreekt de film ook aan vanwege de huidige actualiteit in Amerika.

Op basis van de trailers was ik in eerste instantie bang dat het een te komisch verhaal zou worden. Ik was gelukkig aangenaam verrast met een serieus, doch lichte verhaalvertelling. Met licht bedoel ik meer dat er geen geweld wordt gebruikt of mensen ronduit voor hun huidskleur worden beledigd. Maar toch zie je hoe deze vrouwen te kampen hadden met verdeeldheid.

Alle acteurs hebben werkelijk voortreffelijk werk geleverd. Octavia Spencer heeft met recht haar Oscar nominatie verdiend, alhoewel ik Taraji Henson meer als hoofdrolspeelster van de film zag en ik haar ook een nominatie had gegund. Het plot van de film leidt zich naar wellicht een voorspelbaar eind, maar dat is absoluut niet hetgeen waar de film negatief beoordeeld op worden. Ondanks de zware thema’s van de film is het met recht een feelgoodfilm die haar drie nominaties hopelijk weet waar te maken tijdens de aankomende Academy Awards. Hidden Figures is daarmee één van de Oscarfilms die niets anders is dan perfect en een bioscoopbezoek absoluut waard is!