Recensie | Inferno (Erik Jansen)

Regisseur Ron Howard en Tom Hanks zijn terug voor het derde deel van Dan Brown’s The Da Vinci Code trilogie die in 2006 begon. De eerste film was een enorm succes vanwege de grote populariteit van Brown’s tweede boek in de reeks. In 2009 kwamen Howard en Hanks terug om het eerste boek Angels & Demons te verfilmen. Het derde boek The Lost Symbol heeft het echter niet gehaald naar het grote witte doek, maar nu na zeven jaar is het vierde boek Inferno wel verfilmd. Naast Tom Hanks die wederom de rol van historisch symbolist Robert Langdon speelt, zien we aankomend Rogue One hoofdrolspeelster Felicity Jones als Dr. Sienna Brooks, Ben Foster als Betrand Zobrist, Omar Sy als Christoph Bouchard, Sidse Babett Knudsen als Elizabeth Sinskey, Irrfan Khan als Harry Sims en Ana Ularu als Vayentha.

Titel: Inferno
Regie: Ron Howard
Scenario: Dan Brown, David Koepp
Cast: Tom Hanks, Felicity Jones, Ben Foster, Omar Sy, Sidse Babett Knudsen, Irrfan Khan, Ana Ularu
Genre: Actie, Thriller
Speelduur: 121 minuten
Release: 13 oktober 2016

Er is een knop. Als je deze indrukt komt de helft van de populatie om, maar als je dat niet doet dan zal het menselijke ras er over honderd jaar niet zijn… Transhumanisme wetenschapper Betrand Zobrist vertelt tijdens zijn TED speeches dat overbevolking binnen aanzienlijke tijd het eind van de mensheid zal betekenen. Zijn oplossing hiervoor is om een plaag los te laten die de bevolking voor 50% reduceert. Hij wordt echter achtervolgt door Christoph Bouchard en andere agenten van de Wereldgezondheidsorganisatie. Hij pleegt zelfmoord en neemt daarmee de locatie van het virus mee het graf in.

We ontmoeten symbolist Robert Langdon in een ziekenhuis in Florence, Italië. Hij is zijn geheugen kwijt en heeft een schotwond aan het hoofd. Hij kan zich niet herinneren hoe hij daar terecht is gekomen en heeft alleen vreemde visioenen. Wanneer een huurmoordenaar (Vayentha) naar het ziekenhuis komt om Robert uit te schakelen, helpt zijn arts Dr. Sienna Brooks hem ontsnappen. Ze vluchten naar haar huis. Nog steeds weet Robert niet wat er aan de hand is en waar hij in verzeild is geraakt. Ze vinden echter in zijn persoonlijke bezittingen een kaart van oud schrijver Dante waarin zijn illustratie van de hel geïllustreerd is. In de kunstwereld staat deze illustratie bekend als Dante’s Inferno. De illustratie is echter veranderd, vermoedelijk door Zobrist die in de symbolen een pad heeft achtergelaten naar de locatie van het virus. De visioenen die Langdon heeft, hebben dus te maken met Inferno waarnaar hij onderzoek deed voordat hij zijn geheugen verloor. Niet veel later worden de twee toch ontdekt in Sienna’s huis en slaan ze op de vlucht.

Zowel de Wereldgezondheidsorganisatie onder leiding van Elizabeth Sinskey als de organisatie van Harry Sims zitten achter Robert Langdon en Sienna Brooks die het achtergelaten spoor van Zobrist na lopen om de mensheid te redden.

Inferno

Wanneer de hype en de populariteit van de eerdere films zo ontzettend hoog zijn en je verwacht dat dit wederom een intellectuele thriller zal zijn gebaseerd op één van Dan Brown’s boeken, zal je van een koude kermis thuis komen. Ik heb slechte films als Ghostbusters, Ben-Hur en andere dead on arrival films gezien dit jaar. De teleurstelling van Inferno was echter dermate hoog dat ik dit ronduit de slechtste film van het jaar vind! Het idee is interessant dat we wat kunstgeschiedenis leren terwijl er veel actie in het verhaal speelt, maar dat is het enige slimme wat Inferno te bieden heeft. Aanwijzen, uitleg en rennen. Aanwijzen uitleg en rennen. Het is de formule die schrijver Dan Brown gebruikt, waarbij de elite mensen die in de schaduwen opereren aanwijzingen achter laten in oude kunst. Dat is interessant, maar het actieverhaal erom heen is ontzettend warrig. Op een gegeven moment maakt op Robert Langdon na elk karakter een 180 graden twist en begint Inferno nog verder in niveau te dalen. De logica is dan ook ver te zoeken in dit derde deel. Het lijkt erop dat het verhaal als tour guide in Dan Brown’s boeken op het witte doek simpelweg niet goed vertaald kan worden en zijn eerdere trucks weer uit de kast gehaald zijn.

Aan het acteerwerk ligt het niet. Tom Hanks pakt zijn rol als Robert Langdon weer op zoals in de eerste twee films. Het plot dat hij zijn geheugen verloren is en op die manier langzaam de puzzelstukjes bij elkaar moet zoeken, is echter zo vaak in films gebruikt en maakt het niet origineel. Ook Felicity Jones acteert met haar rol wat van haar wordt gevraagd. Haar personage maakt echter bepaalde keuzes die veel vragen opwekken en het verhaal nog velen malen onsamenhangend maken. Dat valt ook over de andere acteurs te zeggen. Sidse Babett Knudsen had waarschijnlijk wel in de gaten dat de film waarin zij speelde niet zo best is, want zij zette een ontzettende slechte performance neer waarbij ze haar dialoog praktisch aan het oplezen was.

Over de regiestijl van Ron Howard ben ik ook niet te spreken. De film heeft veel van die The Bourne Identity achtige scenes met veel shacky cam en shots die gekopieerd zijn van andere films. Je ziet ze al in de trailer. Een POV shot van de staartvleugel van een bijzonder vliegtuig (zoals bijvoorbeeld in The Dark Knight Rises), een helicoptershot op een trein die de bocht in draait (zoals in Skyfall of Unstoppable) en slechte CGI in scènes waar het gebruikt wordt.

Tom Hanks speelde dit jaar in een aantal goede films de hoofdrol, maar Inferno is de film die absoluut van dit lijstje af kan. Na deze enorme teleurstelling te hebben gezien in de bioscoop, zal het plekje naast The Da Vinci Code en Angels & Demons zal in mijn DVD kast dan ook leeg blijven.