Recensie | Kidnapping Freddy Heineken (Martijn Pijnenburg)

In de jaren 80 kregen vijf criminelen het idee om biermagnaat Freddy Heineken te ontvoeren. Dit bleek niet zomaar dronkenmanspraat, want op 9 november 1983 werden Freddy en zijn chauffeur meegenomen in een busje. Het duurde maar liefst 21 dagen voordat beide heren bevrijd konden worden. De vijf daders werden een voor een opgepakt en enkele raakte verwikkeld in heftige juridische strijd. Reden genoeg om er een film van te maken, en dat gebeurde ook in 2011 met De Heineken ontvoering. Regisseur Daniel Alfredson probeert het nog een keer met Kidnapping Freddy Heineken.

Titel: Kidnapping Freddy Heineken
Regisseur: Daniel Alfredson
Scenario: William Brookfield, Peter R. de Vries
Cast: Anthony Hopkins, Jim Sturgess, Sam Worthington, Ryan Kwanten, Mark van Eeuwen
Speelduur: 94 minuten
Genre: Thriller
Release: 25 juni 2015

De vrienden Cor van Hout, Willem Holleeder, Jan Boellaard en Frans Meijer hebben dringend geld nodig. Een normale baan zien ze niet zitten, dus vandaar dat ze het criminele circuit ingaan. Een van hen krijgt het idee om biermagnaat Freddy Heineken (Anthony Hopkins) te ontvoeren. Hoe bizar en gevaarlijk dit ook klinkt, de heren voeren het plan wel degelijk uit. Ze wachten Heineken en zijn chauffeur op, om ze vervolgens in een busje mee te nemen naar de loods van Boellaard.

Kidnapping Freddy Heineken is de tweede film omtrent de Heineken ontvoering. De eerste film De Heineken ontvoering werd in 2011 uitgebracht. Deze film met Rutger Hauer was misschien geen meesterwerk, maar wel een vermakelijke Nederlandse film. Misdaadjournalist Peter R. de Vries was niet echt te spreken over deze verfilming en hoopte dat de Amerikaanse remake een stuk beter zou worden. Mede daarom was ik ook benieuwd wat die Amerikanen ervan zouden maken. Al weet ik vanuit ervaring dat Hollywood en Nederland uitbeelden niet zo’n goede combinatie is. Nederland waarheidsgetrouw neerzetten is een ding wat de Amerikanen deze keer best aardig hebben gedaan. Het jammere is dan wel dat dit een van de weinige dingen was die de film goed deed.

kidnapping_freddy_heineken_57092663_st_6_s-high

De film begint niet slecht, al valt het op dat de achtergrond van de ontvoerders nauwelijks wordt belicht. In eerste instantie stoorde ik me hier niet aan. Ik zag liever actie dan geforceerde sub-plots. Hoewel de film vervolgens een aardig narratief bezat, werd het nergens heel spannend of boeiend. De film bevat geen noemenswaardige hoogtepunten.

Het zijn vooral de personages die niet uit de verf komen. Anthony Hopkins is de enige uitspringer. Het leek daarom bijna alsof ze al het budget aan hem hebben besteed. David Dencik deed het trouwens ook niet onaardig als chauffeur Ab Doderer. Het zijn vooral de criminelen die niet weten te overtuigen. Persoonlijk vond ik het personage van Jim Sturgess nog het sterkst overkomen, maar zag ik in hem Cor van Hout? Absoluut niet. Het personage dat Holleeder moest voorstellen was nog de ergste. Vertolker Sam Worthington doet niks verkeerd als acteur, maar de makers lijken aan zijn personage gewoon geen aandacht besteed te hebben.

Kidnapping Freddy Heineken is een zeer teleurstellende, en vooral zwakke film. Het geheel kijkt op zich prima weg, maar weet absoluut niet te overtuigen. Voeg hierbij het matige verhaal aan te doen, vreemde keuzes die de personages maken en een echt anti-climax als einde…en je hebt een overbodige remake. De Nederlandse film, die misschien ook niet alles was, is duidelijk beter. Bekijk Kidnapping Freddy Heineken als je echt benieuwd bent naar de remake, anders is het geen aanrader.

★★☆☆☆