Recensie | Kong: Skull Island (Erik Jansen)

Toen Legendary Pictures tijdens San Diego Comic-Con 2014 het aankomende project Kong: Skull Island aankondigde, volgde niet veel later het nieuws dat deze film samen met de 2014 monsterfilm Godzilla in een shared universe afspeelt. Met andere woorden wordt er gezegd: Wij ‘apen’ het Disney Marvel concept na en laten de twee monsters uiteindelijk oog-in-oog staan in een volgend deel. Nu is het zo dat de Japanse filmindustrie ontzettend veel Godzilla films heeft gemaakt, waarbij er meerdere spin offs zijn verschenen met zelfs in 1962 een King Kong vs Godzilla. Hollywood duikt er nu pas op. Voor iedereen die zich dit afvroeg: Nee, Kong: Skull Island is niet een sequel op Peter Jackson’s King Kong uit 2005. Dat originele verhaal is eigenlijk een soort Beauty and the Beast verhaal, met als verschil dat het beest aan het eind vermoord wordt.

Titel: Kong: Skull Island
Regisseur: Jordan Vogt-Roberts
Scenario: Dan Gilroy, Max Borenstein, Derek Connolly, John Gatins
Cast: Tom Hiddleston, Samuel L. Jackson, John Goodman, Brie Larson, Jing Tian, Toby Kebbell, John Ortiz, Corey Hawkins, Jason Mitchell, Shea Whigham, Thomas Mann, Terry Notary, John C. Reilly
Speelduur: 118 minuten
Genre: Actie, Avontuur
Release: 9 maart 2017

De totstandkoming van de film was wat onstuimig. Het script was namelijk langs vele handen gegaan met herschrijvingen en aanpassingen, en ook waren er verschillende regisseurs geïnteresseerd in het project. Regisseurs Joe Cornish en Guillermo del Toro werden in het begin genoemd, maar uiteindelijk werd Jordan Vogt-Roberts de definitieve regisseur. Een aparte keuze ook, aangezien hij voorheen voornamelijk komedie maakte voor tv-films en -series.

De film beschikt over een sterrencast met onder andere Tom Hiddleston, Samuel L. Jackson, John Goodman, Brie Larson en John C. Reilly. Het verhaal speelt zich af net na de Vietnamoorlog. Bill Randa (John Goodman) is een wetenschapper van de organisatie Monarch die met een team van wetenschappers en militairen naar een verborgen eiland wilt afreizen, waar vermoedelijk de evolutie is verder gegaan. Hij vraagt James Conrad (Tom Hiddleston) om als tracker deel te nemen aan de expeditie. Mason Weaver (Brie Larson) is een oorlogsfotograaf die meegaat om de expeditie te vast te leggen. Preston Packard (Samuel L. Jackson) is als Luitenant Kolonel de leider van de groep militairen.

Meteen als de hele groep op het eiland aankomt en seismische bommen gooit, worden ze aangevallen door een reusachtige gorilla. De groep raakt verdeeld en spreken een punt af waar ze elkaar weer zullen ontmoeten. Op het eiland leven echter nog meer reusachtige, gevaarlijke wezens. Een deel van de groep stuit op Hank Marlow (John C. Reilly), die 28 jaar eerder met zijn vliegtuig op het eiland was neergestort en is opgenomen in de plaatselijke, inheemse bevolking. Hij vertelt dat Kong wordt gezien als een god die zorgt dat de gevreesde Skullcrawlers diep in de aarde blijven. De seismische bommen hebben deze moordlustige hagedissen echter wakker gemaakt…

Recensie Kong: Skull Island

De toon

Omdat de film in hetzelfde universum van Godzilla afspeelt, had ik een aantal punten waarop ik tijdens Kong: Skull Island wilde letten. Allereerst de toon: Godzilla was naar mijn mening een redelijke rampenfilm, waarin de situatie van reusachtige monsters op een zo realistische manier (voor zover het geloofwaardig kan zijn) getoond. Daarnaast moet de toon van Skull Island ongeveer hetzelfde zijn als die van Godzilla om in een gedeeld cinematisch universum te kunnen horen. De toon was echter niet hetzelfde. Er zit namelijk veel komedie in het verhaal. In mijn optiek probeerde de filmmakers ook het Marvel concept qua grappen te kopiëren, maar die grappen sloegen eigenlijk een beetje dood.

Meer monsters dan acteurs

Bryan Cranston’s personage in Godzilla was het meest interessante, menselijke personage van de film. SPOILER ALERT: Hij gaat vrij vroeg in het verhaal dood. We zien in Skull Island wel meer personages, maar de meeste waren gewoonweg niet goed uitgewerkt. Het was een beetje verspilling van talent als je het mij vraagt. Doordat een groot aantal van de acteurs ook spelen in de Marvel-films, leek het wel alsof dit eventjes een job tussendoor was. John C. Reilly was daarentegen qua menselijke karakters het meest uitgewerkt. Zijn grappen sloegen meer aan en hij had echt veel meer toe te voegen dan zijn medespelers. Wat dat betreft was het echt zijn film.

Ook in Godzilla bleven we na het overlijden van Bryan Cranston’s karakter over met andere personages die niet veel toe voegden. Van Godzilla zelf kregen we niet veel te zien. We zagen hem slechts elf minuten. Daarentegen waren die elf minuten wel ontzettend gaaf. Voor King Kong hield ik mijn stopwatch bij en kwam ik uit op 16 minuut en 45 seconden.

Wat we van King Kong te zien kregen, was echter fantastisch. Ook de andere monsters waren heerlijk angstaanjagend. Wat dat betreft moet je er echt naar kijken zoals het je wordt aangeboden: Het is een film met monsters die het tegen elkaar opnemen. Hoeveel diepgang in het verhaal verwacht je dan? Op een aantal shots met de acteurs op de voorgrond waarvan je overduidelijk kon zien dat ze voor een greenscreen stonden, waren alle shots van de reusachtige dieren mooi vormgegeven. Je kan misschien zeggen dat de bewerking all over the place was, maar het monster-gedeelte was fantastisch. Er zaten ook een aantal schrikmomenten in de film, die ook een leuke manier angstaanjagend waren.

Recensie Kong: Skull Island

Al met al kan ik zeggen dat Kong: Skull Island bij mij een voldoende scoort als popcornfilm. Verwacht niet veel diepgang, maar bekijk de film vooral voor de sensatie. Blijf na het einde wel even zitten voor een after credit scene. Ook hier wordt het Marvel concept gekopieerd, maar eerlijk is eerlijk: Het heeft mij wel benieuwd gemaakt naar de andere monsters waar Godzilla en King Kong het tegen op zullen nemen. Eerst zullen we zien wie het van de twee wint in de eerstvolgende film Godzilla vs. Kong die gepland staat voor 2020.