Recensie | Nocturnal Animals (Erik Jansen)

De rijke kunstgalerij eigenaresse Susan Morrow (gespeeld door Amy Adams) ontvangt van haar ex-man Edward (Jake Gyllenhaal) een manuscript van zijn boek. Ze heeft hem negentien jaar eerder verlaten voor de jonge en knappe Hutton, waarmee ze nu getrouwd is. Het eigenaardige is dat Edward het boek heeft opgedragen aan Susan. Tevens nodigt Edward haar uit om binnenkort, zolang hij nog in Los Angeles is, af te spreken met hem. Als Hutton besluit het weekend niet door te brengen met zijn vrouw, begint Susan te lezen in het boek dat de titel Nocturnal Animals draagt. Lees hier de recensie van Nocturnal Animals door Erik Jansen.

Titel: Nocturnal Animals
Regie: Tom Ford
Scenario: Tom Ford, Austin Wright
Cast: Amy Adams, Jake Gyllenhaal, Michael Shannon, Aaron Taylor-Johnson, Isla Fisher, Armie Hammar, Ellie Bamber, Laura Linney
Genre: Drama, Thriller
Speelduur: 116 minuten
Release: 1 december 2016

Het boek blijkt een ware pageturner te zijn. Het gaat over Tony Hastings (tevens gespeeld door Jake Gyllenhaal), die een nachtrit rijdt met zijn vrouw en dochter, dwars door de woestijn van Texas. Het drietal wordt echter op de weg belaagd door drie lokale rednecks. Eén van de mannen is Ray Marcus die klaarblijkelijk ook de leider is van de groep. Het gezin wordt aan de kant gedrukt en ontstaat een woordenwisseling. Na wat beangstigende momenten worden Tony’s vrouw en dochter ontvoerd. Tony zelf wordt verderop achter gelaten. Na flink wat gelopen te hebben, komt hij in aanraking met Detective Bobby Andes (Michael Shannon) die zaak rondom de ontvoering op zich neemt.

Nocturnal AnimalsSusan kan het boek gedurende haar eenzame weekend niet neerleggen. Ondertussen denkt ze aan de tijd die ze doorbracht met Edward en haar moeder, die haar destijds afraadde om met Edward te trouwen. Volgens haar moeder was Edward namelijk niet van hun niveau. Susan herinnert zich hoe ze Edward niet meer steunde in zijn schrijfwerk en hoe ze uiteindelijk hem verlaten heeft voor Hutton. Welk verband hebben het verhaal in Edward’s manuscript en de gebeurtenissen uit het verleden met elkaar?

Nocturnal Animals is geregisseerd door Tom Ford die in 2009 de film A Single Man heeft uitgebracht. Een aardig lange tijd heeft hij dus overbrugt voor zijn tweede film. Het verhaal is gebaseerd op het boek Tony and Susan uit 1993, geschreven door Austin Wright. Naast Amy Adams, Jake Gyllenhaal en Michael Shannon speelt Isla Fisher de rol van Tony’s vrouw uit het manuscript Laura Hastings. Alhoewel Jake Gyllenhaal een dubbelrol heeft, is de rol van Isla Fisher duidelijk een soort sadistische, verzonnen parodie op het karakter van Amy Adams. Aaron Taylor-Johnson, die we nog kennen uit Kick-Ass, speelt een onherkenbare rol als één van de angstaanjagende rednecks.

2038322_84588_still_9_s-highDe film heeft overduidelijk drie verhaallijnen: Het heden waarin Susan haar weekend doorbrengt terwijl ze het boek leest, haar verleden met Edward en de ontvoering die zich in het boek afspeelt. Je zou denken dat dit erg verwarrend kan zijn, maar dat is het eigenlijk niet. Als het toch verwarrend voor je is, maakt dat gedurende de film niet zoveel uit. Geleidelijk vallen de puzzelstukjes namelijk in elkaar, terwijl er ook een heleboel dingen onbeantwoord blijven liggen. De gebeurtenissen rondom Susan en het verhaal uit het manuscript hadden ook twee afzonderlijke films kunnen zijn, maar het centrale thema brengt de twee echter goed samen.

Alle acteurs hebben zeer uitstekend werk verricht in deze film. Het is vrij eenvoudig om Jake Gyllenhaal in het bijzonder te noemen, want zijn acteerkwaliteiten schijnen als vanouds. Het is echter oneerlijk om het alleen bij hem te laten. De gebeurtenissen uit het manuscript zijn wat dat betreft behoorlijk aangrijpend wat ervoor zorgt dat het acteerwerk van Gyllenhaal, Shannon en Taylor-Johnson het best naar voren komen.

De film is daarnaast prachtig gefilmd en weet de twee locaties waar de film zich afspeelt (het stedelijke L.A. en de woestijn van Texas) goed in beeld en samen te brengen. Datzelfde geldt ook voor de kledingstijl tussen de verhaallijnen die normaal gesproken zo ver uit elkaar liggen. Wanneer de film begint vraag je jezelf af waar het verhaal naartoe zal gaan, maar tegen het eind zal je waarschijnlijk zeer geïntrigeerd zijn. Nocturnal Animals is daarmee een fascinerende thriller die het absoluut waard is om te bekijken in de bioscoop.