Recensie | Oldboy (Fabian van der Starre)

“Wat doe je als je na 20 jaar vrijgelaten wordt?” Twintig jaar is een lange tijd. Tenminste, als je dag en nacht opgesloten zit in een kamer. Voor ons lijkt dit ook wel een lange tijd, maar deze vliegt voorbij. Stel dat je zelf zo lang opgesloten zit. Wat doe je als je eenmaal vrij bent? Ga je op zoek naar familie of wil je koste wat kost wraak nemen op degene wie je ontvoerd heeft? Oldboy geeft antwoord op deze vragen.

Titel: Oldboy
Regisseur: Spike Lee
Scriptschrijver: Mark Protosevich
Cast: Josh Brolin, Elizabeth Olsen, Sharlto Copley, Samuel L. Jackson, Michael Imperioli, James Ransone, Lance Reddick, Hannah Ware, Richard Portnow
Speelduur: 104 minuten
Genre: Actie, Thriller
Release: vanaf 28 november 2013 in de bioscoop

Ontvoerd

In oktober 1993 werd reclamemaker Joe Doucett zonder reden ontvoerd. Twintig jaar lang zit hij in een kamer met niets meer dan de basisbenodigdheden en een televisie om het nieuws op te volgen. Dan wordt hij plotseling vrijgelaten. Doucett gaat vol wraak op zoek naar degene wie hem dit aan wilde doen. Tevens wil hij weten waarom. Echter wordt al gauw duidelijk dat het een sadistische spel is welke nog lang niet voorbij is.

Wraak

Regisseur Spike Lee (Inside Man) kiest een prettig narratief raamwerk voor Oldboy. Zo begint de film met een korte proloog, waarna een niet te lange gevangenschap volgt. Vervolgens zijn we ongeveer aan de helft van de film toegekomen en begint Brolin’s obsessieve wraakzuchtigheid. Met een speelduur van 104 minuten heeft Oldboy voldoende ruimte om het verhaal te vertellen. Zelf verwachtte ik een langdurige gevangenschap, zoals in Buried, maar werd prettig verrast door de overname van het wraakgedeelte van de film.

Recensie Oldboy

Onzekerheid

Mark Protosevisch (Thor) heeft het script van de originele film uit 2003 herschreven. Als ode aan de eerdere versie van deze film heeft hij er een scene in geschreven waar Brolin’s personage naar een inktvis in een aquarium kijkt om vervolgens weg te lopen. Dit is slechts één van de droge humorelementen. Zo wordt het hoofdpersonage door een mes gestoken om vervolgens doodleuk door te gaan. Tijdens Oldboy’s proloog ga je jezelf al snel afvragen welke van de introductiepersonages Doucett gaat ontvoeren, maar we worden in onzekerheid gelaten. Met een letterlijk (op)gesloten eind wordt er nog een grote plottwist richting de kijker gegooid, hetgeen je in gruwelen achterlaat.

Badass Brolin

Dronkenlap Joe Doucett wordt door Josh Brolin (Men in Black 3) gespeeld. Deze klaploper wordt van het ene op het andere moment ontvoerd. Na zijn vrijlating vindt hij al gauw degene die hem ontvoerd heeft, maar niet de persoon achter de ontvoering. Als een ware ‘badass’ wordt Brolin neergezet in een epische vechtscène. Deze ziet er extreem overdreven gechoreografeerd uit, maar is echt geweldig.

Recensie Oldboy

Drama Olsen

Na haar dramatisch slechte optreden in Silent House had ik het vertrouwen verloren in Elizabeth Olsen. In Oldboy voegt het jongere zusje van de Olsen tweeling niet heel veel speciaals toe. Deze rol werd eerder toegereikt aan Rooney Mara en Mia Wasikowska, maar accepteerden deze jammer genoeg niet. Uiteraard voegt haar personage wel wat toe aan het verhaal, maar zelfs deze heeft haar nutteloze momenten. Zo wordt er in de gangpaden gezegd dat ze drugs heeft gebruikt, wat verder niet uitgewerkt wordt. Wat noemenswaardig is, is dat de actrice, zelf niets van het eind van de film afwist tot ze deze in de bioscoop zag waardoor ze net zo verrast als ons was.

Onvoorspelbaar

Met ‘badass Brolin’ en ‘drama Olsen’ in de hoofdrollen verveelt Oldboy geen moment. De kunst van deze film is dat zelfs de meest ervaren filmkijker moeite heeft te voorspellen hoe dit verhaal zich ontwikkeld. Dit is natuurlijk gebaseerd op het gegeven dat de kijker de originele film niet gezien heeft. Vooral aan het eind kijk je met afschuw naar de ontknoping van deze geweldige film. Met duistere scenes en veel bloederigheid is dit een aanrader voor iedereen die van thrillers houdt.