Recensie | Onward (Kimberly van Niele)

Het grote probleem met Pixarfilms is dat de lat voor Pixar erg hoog ligt. De animatiestudio heeft intussen meerdere klassiekers uitgebracht en ook al meerdere Oscars in de wacht gesleept. Al dat succes maakt het voor Pixar lastig om opnieuw iets origineels en overdonderends neer te zetten. Als je niet teveel naar de Pixar ranking kijkt en gewoon een prima film wilt zien, dan is Onward zeker geen slechte film. Onward is de tweede grote Pixarfilm van regisseur Don Scanlon. Eerder maakte hij Monster University, een wat minder vervolg van het succes Monster Inc. Is het een meesterwerkje? Dat misschien niet. Maar dit fantasierijke avontuur met Tom Holland en Chris Pratt in de hoofdrol is wel grappig en op sommige momenten vertederend. Lees hier de recensie van Onward door Kimberly van Niele.

Titel: Onward
Regisseur: Dan Scanlon
Cast: Tom Holland, Chris Pratt, Julia Louis-Dreyfus, Octavia Spencer
Scenario: Dan Scanlon, Keith Bunin, Jason Headley
Genre: Animatie, familie, fantasy
Speelduur: 102 minuten

Het idee achter Onward is dat hun magische wereld een industriële revolutie heeft ondervonden. Al deze mythische figuren hadden van oorsprong magische krachten. Omdat magie lastig was gaven hun voorvaderen toe aan technologische snufjes. Het is immers een stuk makkelijker om een lichtknopje aan te doen in plaats van een complexe spreuk aan te leren. Waarom zou je die moeite doen? Al deze technologie heeft de maatschappij lui gemaakt, waardoor hun leven erg lijkt op dat van eh… nou ja, op dat van ons!

Als de jonge elf Ian, gevoiced door Tom Holland (Spider-Man Homecoming), voor zijn verjaardag de magische staf van zijn overleden vader krijgt ziet hij de kans om zijn vader voor het eerst te ontmoeten. Zijn oudere broer Barley, door Chris Pratt (Guardians of the Galaxy), is een ware fantasy-nerd en weet dus alle lore die bij de staf zou horen. Ian is zelf niet zo bekend met het magische handelen, maar hij bezit wel het talent de staf te besturen.

Samen doen zij hun best hun overleden vader voor 24 uur terug te halen. De spreuk gaat echter finaal mis waardoor alleen het onderste deel oversteek maakt! De twee broers doen hun uiterste best om de spreuk af te maken en beginnen aan een avontuurlijke reis waarbij zij zichzelf tegenkomen.

Onward (2020)

Onward is echt een film over broers. Het kan ook haast niet anders, want paps kan als enkel een stel benen weinig zeggen. Waarom hier precies voor is gekozen begrijp ik niet helemaal. Afgezien van een paar rake grappen voegt het niet zoveel toe en dat maakt het lastiger om de ernst van de zaak te voelen. Wel ligt hierdoor de focus meer op de twee hoofdpersonen, maar ik vind het toch jammer dat ook deze (Disney) Pixar film weer in de welbekende Disneyclichés valt (je weet wel, iets met een 16e verjaardag en een overleden ouder).

Wat de film vooral maakt is de bromance tussen Chris Pratt en Tom Holland. De twee hebben misschien niet de meest originele personages, maar het is duidelijk dat de Marvel-acteurs perfect gecast zijn voor hun rol. De personages zijn tegenpolen, maar tijdens hun avontuur leren ze natuurlijk de welbekende levenslessen die de broers uiteindelijk dichter bij elkaar brengt. Beide personages leren hoe de ander heeft leren omgaan met het overlijden van hun vader waardoor zij meer respect voor elkaar krijgen. Het idee erachter is redelijk complex en heeft veel potentie, ware het niet dat ik niet het gevoel kreeg dat deze hoofdgedachte echt voeten in de aarde kreeg. Wel kan ik het onverwachte einde waarderen. Deze is net wat anders dan je zou verwachten, maar laat wel een gekke indruk achter die het belang van de quest teniet doet.

Onward (2020)

Voor een Pixarfilm is Onward wel “OK”. Het is zeker geen slechte film en ik heb me prima vermaakt tijdens de screening. Echter ligt de lat bij Pixar zó hoog dat Onward met gemak overschaduwd wordt door de rest van Pixars filmografie. Pixar maakt gewoon erg sterke en originele films. Vergeleken met de kwaliteit die normaal wordt afgeleverd is Onward toch een beetje matig. Weliswaar prima te vertoeven, het idee om een avontuurlijk verhaal te vertellen over twee elfjes en het verlies van hun vader, maar de film zit vol met clichés waarvan je het gevoel krijgt dat je het wel eens eerder hebt gezien.

Het lijkt een beetje een trend dat Pixar twee films in een jaar uitbrengt. Eén goede film en eentje die wat minder is; voor een Pixarfilm dan, hè! Zo ook in 2015 de films The Good Dinosaur (leuke film, maar matig voor een Pixar) en Inside Out, die uiteindelijk zelfs de Oscar voor beste animatie binnen sleepte. Laten herhaalde zich dit ook met Cars 3 en Coco in 2017. Als deze trend zich voortzet dan word ik erg nieuwsgierig naar Pixar’s aankomende film Soul, die later dit jaar in de bioscoop wordt verwacht. Tenzij corona daar een stokje voor steekt.

Een écht slechte film moet Pixar nog maken. Onward is heel aardig met genoeg vermaak, maar het behoort zeker niet tot één van Pixar’s meesterwerken.

★★★½

Kimberly van Niele

Wil je de hele week op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws? Houd dan onze pagina in de gaten of volg Entertainmenthoek op Facebook, Instagram, en Twitter. Zo blijf je op de hoogte van het laatste nieuws rondom je favoriete films en series.