Recensie | Outlaw King (Martijn Pijnenburg)

Gezien de aankomende concurrentie van onder andere Disney+ doet Netflix er logischerwijs alles aan om aan de top te blijven. Vandaar dat er nog steeds vele Netflix originals worden geproduceerd. Dit keer komt men met Outlaw King, een film die zich qua bruutheid zou kunnen meten met Braveheart en Game of Thrones.

Titel: Outlaw King
David Mackenzie
Scenario:
David Mackenzie, Bathsheba Doran, Mark Bomback, David Harrower, James MacInnes
Cast:
Chris Pine, Florence Pugh, Billy Howle, James Cosmo
137 minuten
Oorlog
Release:
Vanaf 9 november te zien op Netflix

De kans is groot dat je bekend bent met William Wallace, een bekend historisch figuur waarover meerdere films zijn gemaakt, zoals Braveheart van Mel Gibson. Robert The Bruce, de persoon die na de dood van Wallace het stokje (een soort van) overnam is echter wat minder bekend. Netflix wilde hier blijkbaar verandering en brengen en gaf regisseur David Mackenzie de mogelijkheid een film over de Schotse koning te maken.

Saai en oppervlakkig

Bij het kijken van Outlaw King valt meteen op dat men rustig de tijd neemt om het verhaal te vertellen in plaats van de show te stelen met oppervlakkig spektakel. Dit lijkt verfrissend, maar helaas weten de personages maar nauwelijks te overtuigen. De eerste 30 minuten zijn daarom eigenlijk best saai. We zien Robert kennismaken met zijn aankomende vrouw Elizabeth de Burgh (Florence Pugh), die eigenlijk helemaal niet aan hem uitgehuwelijkt lijkt te willen worden. Hoewel dit gegeven vrij interessant was, blijkt Elizabeth al snel een generieke ‘’sterke vrouw’’ die net zo oppervlakkig is als de rest van de personages.

Nadat je bijna een uur het matige verhaal hebt moeten uitzitten is er ruimte voor enkele veldslagen. Deze zijn best mooi gefilmd, maar verlopen erg rommelig en zijn ook abrupt weer afgelopen. Ondanks dat deze gevechten niet overtuigend zijn kijken ze echter wel prima weg, waardoor de film met momenten toch best vermakelijk is.

Outlaw King Netflix

Grootspraak

Tijdens de gevechten is er af en toe ruimte voor een emotioneel momentje, maar aangezien de personages zo oppervlakkig zijn, voelt het allemaal een beetje leeg en geforceerd aan. Datzelfde geldt voor een paar incidentele bloederige executies, waarmee de regisseur blijkbaar even de aandacht van de kijker probeerde te vangen. Ondanks een enkele gruwelijke scene komt de film nergens in de buurt van Game of Thrones, dus die bewering is enkel grootspraak.

De grootste teleurstelling is misschien nog wel de vertolking van Robert The Bruce zelf. Hoewel Chris Pine op zich niks verkeerd doet, weet het hele personage geen enkele indruk te maken. Aangezien de film om hem draait is dit toch wel een groot minpunt.

Outlaw King recensie E-hoek

Ondanks de vele gebreken is het geheel vrij mooi gefilmd en weet de laatste veldslag alle teleurstellingen een klein beetje goed te maken. De film is overigens nergens extreem slecht, maar mist gewoon de charme en overtuiging die bijvoorbeeld Braveheart wel had. Het geheel deed me een beetje denken aan Redbad, een soortgelijke film die eerder dit jaar verscheen. Beide films hadden potentie maar kwamen niet goed uit de verf. Ondanks dat Redbad technisch gezien de minste van de twee is, was die qua personages en verhaal weer net wat beter. Al scheelt het niet veel.

Outlaw King is een zielloze film die wat mij betreft zonde van het budget was. Toch heb ik mezelf redelijk vermaakt met de gevechten, dus mocht jij daar ook van houden dan zou je de film een kans kunnen geven.

★★☆☆☆