Recensie | Pacific Rim (Sandro Algra)

Pacific Rim draait al even in de Nederlandse bioscopen. Sandro Algra houdt er een ietwat andere mening op na dan één van onze hoofdrecensenten Glenn Abbink. Lees zijn recensie hier. Wil jij ook voor entertainmenthoek.nl schrijven? Kijk dan hier

In de jaren 20 van de 21ste eeuw wordt de mensheid bedreigd. Overal op de wereld worden steden aan de kust aangevallen door collosale zwemmende aliens genaamd Kaiju. Raleigh Becket is een Jaeger-piloot. Jeagers zijn reusachtige gevechtsrobots, ontworpen om tegen de Kaiju te strijden. Het lijkt een eindeloos gevecht. Hoe meer Kaiju er worden uitgeschakeld, hoe meer er terugkeren en hoe sterker ze worden. Raleigh en zijn overlevende collega’s slaan de handen ineen om voor eens en voor altijd de Kaiju uit te roeien.

Titel: Pacific Rim
Regisseur: Guillermo del Toro
Scriptschrijver: Travis Beacham, Guillermo del Toro enTravis Beacham
Hoofdrollen: Charlie Hunnam, Idris Elba, Rinko Kikuchi, Charlie Day, Ron Perlman, Robert Kazinsky, Max Martini, Clifton Collins Jr., Burn Gorman, Larry Joe Campbell, Brad William Henke en Diego Klattenhoff
Genre: Actie, Science Fiction
Speelduur: 131 min

Transformers vs Godzilla

Het concept van deze film is evenals de poster duidelijk geïnspireerd op de razend populaire Japanse genres: Kaiju (reuzenmonsters) en Mecha (reuzenmachines). Deze genres zijn altijd een mengsel geweest tussen fantasie en volledig ongeloofwaardige science fiction. Het is de actie waar alles om draait, als publiek krijgen wij de verwoestende kracht te zien van een titanenstrijd. Pacific Rim is een poging van Regisseur Guillermo del Toro om deze genres nieuw leven in te blazen voor het jonge westerse publiek.

Metropolis

Als anime fan moet ik zeggen dat Del Toro zeer geslaagd is in het creëren van zijn donkere fantasiewereld. Bij het ontwerpen is er veel detail gestopt in de sets en computermodellen. De enorme metropolissen kwamen tot leven en de actiescènes waren strak geregisseerd. Bovendien wordt er bovengemiddeld goed gebruik gemaakt van het 3D formaat waarin de film is opgenomen.

Pacific Rim

Twee onuitstaanbare wetenschappers

In deze film is gekozen voor een grote rolverdeling, bestaande uit voornamelijk onbekende acteurs. De meeste acteurs doen hun werk goed maar het grote probleem van deze film zijn hun personages. Hoe Japans de film ook oogt, de karakter archetypes zijn zo clichématig Amerikaans als maar kan. De hele film lang zit je vast aan karikaturen als: de ruige held met een schuldgevoel over zijn verleden, de getalenteerde jonge vrouw die van haar baas zichzelf niet mag bewijzen, de arrogante collega die geen vertrouwen heeft in de held en tot slot niet één maar twee tekenfilmachtige nerds. De verstrooide wetenschapper Dr. Geiszler en zijn Duitse collega Gottlieb waren een onuitstaanbaar vervelend duo. Wanneer Geiszler zijn mond opendeed kreeg ik zin om hem te wurgen, wat jammer dat 3D enkel een illusie is. Het enige personage dat nog enigszins interessant leek was Hannibal Chau, de illegale handelaar in Kaiju organen. Dankzij zijn stoer uiterlijk en mysterieus karakter was hij een persoon die ik nog wel in een animefilm zou willen zien.

Doelloos karakterontwikkeling

Naast de persoonlijke irritaties is het grote nadeel van de film het overmatig gebruik van clichés dat je de uitkomst van de film een uur van te voren al hebt voorzien. De helden vechten nog meer onderling dan tegen de Kaiju. Aangezien je al weet hoe de onderlinge ruzies zullen worden opgelost dienen de persoonlijke verhalen alleen maar als vertraging voor de film. Niet alleen voelde ik dat ik Raleigh in één oogopslag al door en door kende, ik gaf gewoon niet om zijn karakterontwikkeling. Het is nog een compliment om te zeggen dat hij en zijn tegenspeelster Mako de minst vervelende van de bende waren, ze waren enkel saai.

Visueel sterk maar inhoudelijk matig

Uiteindelijk is Pacific Rim niks meer dan een vermakelijke zomer actie-avonturenfilm. De 3D effecten geven de actiescènes meer diepte maar de personages zelf zijn nog platter dan het script. Het zijn de robots en angstaanjagende zeemonsters die de show stelen maar dat is nog niet voldoende om een film van 2 uur te dragen.

★★☆☆☆