Recensie | Penoza: The Final Chapter (Demi Viring)

Penoza: The Final Chapter is de afsluiting na tien jaar Penoza de serie. Vijf seizoenen lang werd het publiek meegenomen in de bloedstollende drugswereld met aan het hoofd Carmen van Walraven. De keiharde drugsbaron en liefhebbende moeder die koste wat het kost haar kinderen wil beschermen voor het kwaad uit de onderwereld. Hoe houdt de film stand naast de serie? Lees hier de recensie van Penoza: The Final Chapter door Demi Viring.

Titel: Penoza: The Final Chapter
Regisseur: Diederik van Rooijen
Scenario: Diederik van Rooijen
Cast: Monic Hendrickx, Raymond Thiry, Maarten Heijmans, Olga Zuiderhoek, Loek Peters, Tygo Gernandt, Sigrid ten Napel, Niels Gomperts, Stijn Taverne, Peter Blok
Speelduur: 116 minuten
Genre: Misdaad, drama
Release: Vanaf 28 november 2019 in de bioscoop

De zwarte weduwe leeft

Carmen van Walraven (Monic Hendrickx) is ondergedoken in een klein stadje in Canada. Ze is uit Nederland gevlucht nadat ze was neergeschoten in de havens en is van plan om nooit meer terug te keren. Haar moeder Fiep (Olga Zuiderhoek) is de enige persoon die nog weet dat ze leeft. Als Carmen betrokken raakt bij een moordpartij in het wegrestaurant waar ze werkt, is haar nieuwe identiteit in één klap weg. Een ijzersterk shot volgt waarin we zien dat nu ook haar kinderen Nathalie (Sigrid ten Napel), Lucien (Niels Gomperts) en Boris (Stijn Taverne) weten dat hun moeder niet dood is. Wanneer Carmen wordt uitgeleverd aan Nederland en het kartel ook weet dat ze nog leeft, begint de echte spanning van de film. Carmen wordt blootgesteld aan een serie van opdrachten die ze moet uitvoeren voor het kartel en dit gaat niet zonder slag of stoot.

Het echte Penoza gevoel

Monic Hendrickx vertolkt haar rol van Carmen weer briljant. Iedere emotie die zij voelt, voelt de kijker ook. Iedere handeling die ze doet heeft waarde en laat zien wat een ongelofelijk goede actrice zij is. Dit blijkt direct al wanneer we zien hoe hard Carmen moet vechten om in het geheim te kunnen blijven leven in Canada. Maarten Heijmans speelt de rol van de nieuwe advocaat van Carmen. Zijn rol is niet heel groot maar toch zorgt hij ervoor dat de kijker iedere keer weer op het puntje van zijn of haar stoel zit. Raymond Thiry zijn karakter Luther is weer zoals van ouds. De vechtscène tussen Luther en een lid van het kartel zorgt ervoor dat je weer even wordt meegenomen naar waar Penoza om draait. In die scène is duidelijk zichtbaar dat er altijd alles aan gedaan wordt om te vechten voor de familie en niemand er tussen komt.

Ongeloofwaardig

Dit laatste hoofdstuk van het Penoza-tijdperk is een cadeau voor de fans maar of ze dit cadeau graag hadden willen krijgen is de vraag. Dit blijkt onder andere uit het totaal uit de hand gelopen karakter Jack van Zon (Peter Blok) en de ongeloofwaardige en slechte afsluiting van Berry (Loek Peters).

Het laatste hoofdstuk (spoiler)

Je kunt duidelijk merken dat de makers van de film zeker geen geld of moeite hebben gespaard om deze film te maken. In de twee uur durende film nemen ze ons mee naar een dorp in Canada, een compleet leeg Olympisch Stadion in Amsterdam en een uitbundige villa in Mexico. Er zijn grootse vechtscènes te zien, de wapens, helikopter shots en opgeblazen auto’s vliegen ons om de oren en zeker niet iedereen haalt het einde van de film. Voor de fans van Penoza is het fijn om na twee jaar weer in de vertrouwde wereld te duiken maar een waardevol afscheid is het zeker niet.

★★★☆☆

Demi Viring

Wil je als eerste op de hoogte zijn van het laatste film- en serienieuws? Volg Entertainmenthoek dan op FacebookInstagram, en Twitter. Zo blijf je op de hoogte van het laatste nieuws rondom je favoriete films en series.

Nieuw series Netflix Instagram