Recensie | Power Rangers (Erik Jansen)

Wie in de jaren ‘90 op de zaterdagochtend naar Telekids keek, is bekend met de Mighty Morphin Power Rangers. De originele serie was behoorlijk campy met veel hergebruikte shots en reusachtige robot versus monster gevechten, gespeeld door mensen in rubberpakken tussen miniatuursteden. Het was zo fout, maar als kind vond ik het geweldig! Een hoogtepunt van mijn Power Rangers fan-tijd was de film Power Rangers: The Movie die in 1995 in de bioscoop verscheen. De film liep voorop gezien de verhaallijn van de tv-serie. Er waren een aantal nieuwe hoofdrolspelers die pas later op tv te zien waren, maar dat kwam omdat de serie in Nederland een jaartje achterliep. Het design in de film was destijds een goede update. De spandex-pakken waren ingewisseld voor glanzende battlesuits, de vechtscènes waren leuker in elkaar gezet en alhoewel de CGI in de film nu belachelijk gedateerd is, was het destijds voor mij als knulletje zeer geloofwaardig.

Titel: Power Rangers
Regisseur: Dean Israelite
Scenario: John Gatins
Cast: Dacre Montgomery, Naomi Scott, RJ Cyler, Becky G, Ludi Lin, Bryan Cranston, Elizabeth Banks, Bill Hader
Speelduur: 124 minuten
Genre: Actie, Avontuur, Superhelden
Release: 23 maart 2017

Power Rangers in levende lijve

In 1996 dacht ik dat mijn droom uitkwam: De Power Rangers kwamen dat jaar naar Ahoy Rotterdam met een liveshow! Daar moesten ik en mijn broertje naartoe. Maar onze helden waren daar niet echt. Ze waren te zien op een groot scherm en ze gebruikten een aantal scènes die ze speciaal voor de liveshow hadden opgenomen, gedubd met Nederlandse stemmen. Toen ze in hun pakken verschenen was het spektakel live te zien, vechtend tegen Rita Repulsa, Lord Zedd en hun leger van kleimannentjes. Het was best een leuke vuurwerkshow met veel actie, maar ik en m’n broertje hadden ons handtekeningenboekje helaas voor niks meegenomen.

Toen de tv-serie de bioscoopfilm Power Rangers: The Movie eindelijk had ingehaald, een eigen versie van de gebeurtenissen van het verhaal uit de film deed en terugkeerde naar het oude uiterlijk, was ik niet langer nog geïnteresseerd in Power Rangers. De serie bleef wel doorgaan met verschillende nieuwe versies en werd begin deze eeuw overgekocht door Disney. In de afgelopen jaren is er zelfs een stripboekenserie uitgekomen, gebaseerd op de karakters van het origineel en loopt er sinds begin dit jaar een cross-over comic-reeks waarbij de Rangers samenwerken met de superhelden uit het DC universum. Inmiddels zijn de rechten weer teruggekocht door Saban en heeft de studio samen de handen ineengeslagen met Lionsgate Films voor een bioscoopreboot van de originele serie: Saban’s Power Rangers.

Alweer een reboot?

Een reboot van de Power Rangers was in mijn optiek niet ongewenst. Met al die remakes en reboots van oude films en series, was het eigenlijk onvermijdbaar. Ook is het buiten de DC en Marvel-films weer eens iets nieuws dat aan het huidige superheldengenre toegevoegd kan worden. Het budget van de film kan zich niet meten aan de films van de grote superhelden studio’s, maar één ding wist ik vooraf wel: De filmmakers hebben voldoende ambitie om enigszins in de buurt te komen van hun grotere concurrenten. De concept-art en ontwikkelingen van de productie die in de afgelopen maanden ook hier op Filmhoek passeerden, gaven mij het vertrouwen dat de Power Rangers wel in goede handen waren. Nu de film dan eindelijk uit is rest alleen de vraag: Hoe vertaalt zo’n stoffige franchise zich in een hedendaagse, moderne productie met een budget van 105 miljoen dollar?

Day of the dumpster

In de rollen van de Rangers zien we Dacre Montgomery als Jason (de rode ranger), Naomi Scott als Kimberly (de roze ranger), Me, Earl and the Dying Girl-acteur RJ Cyler als Billy (de blauwe ranger), Ludi Lin als Zack (de zwarte ranger) en YouTube-zangeres Becky G. als Trini (de gele ranger). Bill Hader speelt de irritante robot Alpha 5 en Elizabeth Banks speelt de slechte Rita Repulsa. Bryan Cranston, die de meesten kennen als Walter White uit Breaking Bad, zien we in de rol van de alien Zordon. Overigens heeft Cranston in het begin van zijn carrière de stemmen vertolkt van een aantal Power Ranger schurken uit de originele serie. Hij is dus zeer bekend met de lore achter de franchise.

De film is een uitgebreide versie van de allereerste Power Rangers aflevering ‘Day of the the dumpster’, waarin Rita Repulsa uit haar slaap ontwaakt en haar monster Goldar loslaat op de aarde. In de pilotaflevering worden vijf tieners gerekruteerd en binnen de tijd van de aflevering verslaan ze het kwaad. De nieuwe film voegt er wat dat betreft veel meer aan toe.

Het verhaal begint 65 miljoen jaar geleden op aarde met de alien Zordan, die als de enige overlevende van zijn team een machtige kristal uit de handen van de kwaadaardige Rita Repulsa weet te houden. Op de plaats waar Zordon zijn leven heeft opgeofferd, staat vandaag de dag het stadje Angel Grove. We maken kennis met Jason die tot dusver de aanvoerder was van het voetbalteam, maar dankzij een baldadige daad moet nablijven. Tijdens het nablijven komt hij op voor de nerd Billy, die door een pestkop wordt lastig gevallen. Kimberly is ook één van de kids die moet nablijven vanwege een vechtpartij.

Aan het eind van het nablijven, vraagt Billy of Jason met hem meegaat naar de mijnen. Billy heeft namelijk zijn hulp nodig met het dragen van wat apparatuur. In ruil belooft hij de enkelband die Jason moet dragen uit te schakelen. Jason helpt Billy om zijn spullen naar de mijn te brengen en laat hem daar achter. Wanneer hij terug naar de auto loopt, ziet hij in de verte Kimberly van een rots springen in een meer. De twee raken met elkaar aan de praat. Op een andere plaats nabij de mijn staart Zack naar Trini die daar in haar eentje rondhangt. Zack spijbelt vaak van school en zorgt voor zijn zieke moeder. Trini is nieuw op school en heeft moeite met het maken van nieuwe vrienden. Wanneer Billy een stuk van de mijn opblaast met zijn apparatuur, komen de vijf vreemdelingen samen en vinden ze vijf mysterieuze, gekleurde munten.

Het lawaai trok echter de aandacht van beveiligers en de vijf vluchten per auto weg, maar er volgt een vreselijk ongeluk. De volgende dag worden ze allemaal wakker in hun eigen bed, niet wetend hoe ze daar zijn gekomen. Er is ook iets vreemds met ze aan de hand: Ze zijn super sterk geworden. Ze besluiten terug te keren naar de mijn en ontdekken daar een ruimteschip diep begraven onder de grond. Het schip is echter niet verlaten. Het wordt bewoond door de robot Alpha 5 en de alien Zordon die de vijf vertellen dat zij gekozen zijn om de nieuwe Power Rangers te worden. De kwaadaardige Rita Repulsa is namelijk ontwaakt en ze is op zoek naar de verloren kristal, die ze wilt gebruiken om de aarde te vernietigen. Om een echt Power Rangers te worden hebben de vijf onbekende tieners echter meer nodig dan hun nieuwe superkrachten…

Recensie Power Rangers

Het oordeel

Met deze moderne productie kwam ook een groter budget dan alle voorgaande films hadden. Maarliefs 105 miljoen dollar (de film uit 1995 had een budget van 15 miljoen dollar). Relatief gezien is dat niet zo veel als we kijken naar bijvoorbeeld Batman V Superman of Captain America Civil War, die ieder een budget van 250 miljoen dollar te besteden hadden. Daar moet je dan ook maar aan denken als je de special effects in Power Rangers ziet, en wat dat betreft ziet het er nog best goed uit. Het geld zit hem wel in het laatste gedeelte van de film wanneer de tieners eindelijk hun superpakken aan krijgen en hun enorme robots in de strijd gooien. Alhoewel je een klein beetje moet denken aan Iron Man, zien hun pakken er wel erg gaaf uit.

Het duurt dan ook wel erg lang voordat ze daadwerkelijk de Power Rangers worden, maar we krijgen veel tijd om de tieners goed te leren kennen. In de originele serie waren de tieners eigenlijk niet zo interessant. Ze waren ieder perfect op hun eigen manier. Nu zien we vijf kinderen die hun probleempjes hebben en samen moeten komen. Dat zorgt ervoor dat we in eerste instantie met ze meeleven en het maakt ze ook meer interessanter.

Dacre Montgomery, Naomi Scott en RC Cyler springen er het meest bovenuit, met name het karakter van Cyler. De algemene chemie die ontstaat onder de tieners, wordt goed opgebouwd en zorgt er ook voor dat ze als team uiteindelijk zeer geloofwaardig zijn. Een aantal dagen terug kwam er nog een artikel voorbij over dat één van de Rangers vermoedelijk homoseksuele gevoelens heeft. Eerlijk gezegd wordt daar heel kort aandacht aan besteed. Als ik dit nieuwsbericht niet had gehoord, dan was het mij waarschijnlijk niet eens opgevallen. De film neemt naast karakteropbouw erg veel tijd om de Rangers te trainen en klaar te maken voor de strijd. Van de originele serie vond ik het altijd vreemd dat ze zo snel aan hun krachten gewend waren. Ze lieten in de nieuwe film goed zien dat de kracht verdient moet worden.

Bryan Cranston was een geweldige keuze voor de rol van Zordon. Ook in de proloog van de film was hij ontzettend goed en de special effects waren een prachtige update van het karakter. Bill Hader deed de stem van de robot Alpha 5. De robot was in de serie ontzettend irritant en ja ook in de film, maar dat hoort er dan waarschijnlijk bij.

Recensie Power Rangers

Online wordt er relatief negatief gesproken over Elizabeth Banks in de rol van Rita Repulsa. Ik ben het daar eigenlijk niet mee eens. Ze was een beetje over de top, maar ik kon wel zien dat ze de rol met veel plezier deed. En eerlijk gezegd kan ik mij nu niet zo snel een vrouwelijke bad guy uit de recente superheldenfilms herinneren, dus dat was ook leuk om eens te zien. Trouwens, Rita is als slechterik meer uitgewerkt dan de meeste Marvel villains… De fans die al maandenlang een vermoeden hadden over de oorsprong van haar karakter, zitten er overigens niet ver naast.

Al met al is Power Rangers niet de beste superheldenfilm die ooit gemaakt is, maar absoluut niet de slechtste. Ik weet zeker dat de fans zeer tevreden zullen zijn met het eindresultaat. Er zijn ook een aantal nostalgische knipogen naar de serie die elke fan gelijk weet te spotten en horen we heel eventjes de ‘Go Go Power Rangers’ heavy metal track die gemaakt is voor de film uit 1995. Persoonlijk ben ik opgelucht dat ze hier niet een speciale dubstep-versie voor hebben gemaakt. Daarnaast denk ik dat de film een heleboel nieuwe fans zal trekken en hoop ik dat de film voldoende bezoekers krijgt, want Power Rangers is wat mij betreft een sequel zeker waard. Voor een hint moet je bij het einde wel eventjes blijven zitten. Go Go to de bioscoop dus!