Recensie | Quibi – miniseries op je smartphone

De filmindustrie mag dan even stilgelegen hebben, maar online streamindiensten waren de afgelopen tijd juist populairder dan ooit. Sterker nog, er zijn er zelfs een aantal nieuwe bijgekomen. Eén daarvan is Quibi, een dienst die speciaal ontwikkeld is om op mobiele apparaten te gebruiken. Zo kun je onder andere tijdens het kijken schakelen tussen horizontaal en verticaal beeld. Of dit meerwaarde heeft lees je in deze recensie.

Waar men 10 jaar geleden films en series voornamelijk nog via de televisie keek, wordt er vandaag de dag ook veel gekeken vanaf een laptop. Daarbij wil met name de jongere generatie ook nog weleens streamen vanaf hun smartphone of tablet. Speciaal voor hen is er Quibi ontwikkeld. Dit is een alternatief voor Netflix dat bedoelt is om op mobiele apparaten te bekijken. Quibi is dan ook een afkorting voor ‘Quick Bites’.

Naast dat Quibi momenteel alleen mobiele apparaten bekeken kan worden is ook de content die wordt aangeboden afgestemd op de zogeheten millennial generatie. Het aanbod bestaat daarom enkel uit series en shows met hele korte afleveringen. Dit omdat deze groep een korte aandachtsboog zou hebben.

Mijn Quibi ervaringen

Ik heb Quibi een paar dagen uitgetest en moet eerlijk zeggen dat het mij niet echt lag. Met name omdat ik van mening ben dat de dienst het slechte voorbeeld geeft. Het klopt dat veel mensen tegenwoordig – met name de jongere generaties – een korte aandachtsboog hebben (guilty!) en verslaafd zijn aan mobiele apparaten (wederom guilty!), maar dat zou je dan niet nog eens extra moeten stimuleren. Althans, dat vind ik.

Dat gezegd hebbende vind ik Quibi ook inhoudelijk niets meer dan een gimmick. Ja, het is fijn dat de afleveringen niet al te lang duren, maar dat kwam in mijn geval alleen omdat ik het niet prettig kijken vond. Dat kleine smartphonescherm werkt gewoon niet als je jezelf in een verhaal wilt laten onderdompelen. Daarbij moet ik natuurlijk wel zeggen dat er vast gebruikers zullen zijn welke hier anders over denken.

Recensie | Quibi - miniseries op je smartphone

Aanbod

Quibi biedt een selectie aan series en spelshows. Zo is er Survive, een thrillerserie met Sophie Turner (Game of Thrones) in de hoofdrol. Een van de meest opvallende titels uit het aanbod is echter Dummy, een komedieserie waarin een sekspop centraal staat. Ondanks dat een aantal titels op papier interessant zijn vond ik geen van allen het (op een irritante manier) kijken waard. Zelfs horrorserie 50 States of Fright van Sam Raimi kwam via de applicatie niet uit de verf.

Tevens staan er enkele spelshows en reality-programma’s op de dienst. Ook hiervan heb ik er (met frisse tegenzin) een aantal uitgeprobeerd, maar ik werd er niet per se vrolijk van.

Beeld en geluid

Je dient Quibi te kijken vanaf een mobiel apparaat, dus verwacht niet dezelfde kwaliteit die je luxe televisie heeft. Het zal vast mogelijk zijn om Quibi door middel van een speciaal programma ook op je laptop te kunnen kijken, maar dat is officieel niet de bedoeling. Al zou het natuurlijk kunnen dat de dienst over een tijdje ook op andere apparaten beschikbaar komt. Er staan overigens wel enkele afleveringen van Quibi-series op Youtube, waar je hieronder nog een voorbeeld van zult zien.

Ik wil het overigens ook nog even hebben over de functie om van horizontaal naar verticaal beeld te switchen. Je hebt als gebruiker namelijk tijdens het kijken de mogelijkheid om de betreffende titel zowel in horizontaal als verticaal beeld weer te geven. Het beeld past zich namelijk aan op de manier waarop jij je apparaat vasthoudt. De optie om (letterlijk) in een handomdraai te switchen van beeld is grappig bedacht, maar ook dit is wat mij betreft niets meer dan een gimmick.

Hieronder zie je trouwens een voorbeeld van hoe een serie in verticaal beeld eruit ziet:

Prijs

Dan komen we bij de kosten die Quibi met zich meebrengt. Je hebt als gebruiker de keuze tussen een gratis abonnement en een ‘Ad Free’ optie. Bij de eerste optie hoef je niets te betalen, maar krijg je wel te maken met advertenties. Als je er echter voor kiest om € 8,99 per maand te besteden dan zal je geen reclame in de app zien.

Voordelen

+ Leuk bedacht

+ Gratis versie

Nadelen

– Irritant kijken

– Weinig interessante series

– Slecht voorbeeld voor de jeugd

Zoals je kunt lezen bij ik niet echt te spreken over Quibi. Het is leuk bedacht, maar voegt wat mij betreft weinig toe. Wat mij betreft houden we het gewoon bij streamingdiensten die bedoelt zijn voor grotere schermen, zoals televisies of laptops. Desondanks kan het geen kwaad om de dienst eens gratis uit te proberen, mocht je nieuwsgierig zijn.

Wil je de hele week op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws? Houd dan onze pagina in de gaten of volg Entertainmenthoek op Facebook, Instagram, en Twitter. Zo blijf je op de hoogte van het laatste nieuws rondom je favoriete films en series.