Recensie | Ralph Breaks the Internet DVD (Immy Verdonschot)

In 2012 maakten we al kennis met ‘Wreck-It Ralph’, de slechterik in het spelletje Fix-It Felix Jr. in de gelijknamige animatiefilm. Zijn functie in het spel was om met zijn enorme vuisten alles wat Felix had gebouwd in elkaar te rammen, maar hij was klaar met dit negatieve beeld en wilde hoe dan ook een held worden. Voor Vanellope werd hij dat; zij werd zijn beste maatje. Nu zijn ze allebei terug in Ralph Breaks the Internet.

Medium: DVD, 1 disk | Regio: 2 | Taal: Engels, Frans, Nederlands, Vlaams | Ondertiteling: Engels voor slechthorenden, Frans, Nederlands | Beeldformaat: 2.39:1 – 16/9 | Audio: Dolby Digital 5.1 | Blu-ray/DVD-release: 19 april 2019

INHOUD

1. Hoofdfilm: Ralph Breaks the Internet
  2. Vooruitblik: promo Disneyland Parijs 25 jaar, teasers Dumbo en Aladdin

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door The Walt Disney Company (Benelux) B.V.

Titel: Ralph Breaks the Internet
Regisseur: Phil Johnston en Rich Moore
Cast: John C. Reilly, Sarah Silverman, Gal Gadot, Taraji P. Henson, Jack McBrayer, Jane Lynch, Alan Tudyk, Alfred Molina, Ed O’Neill, Tim Allen, Brad Garrett, Anthony Daniels, Vin Diesel, Irene Bedard, Kristen Bell, Jodi Benson, Auli’i Cravalho, Jennifer Hale, Kate Higgins, Linda Larkin, Kelly Macdonald, Idina Menzel, Mandy Moore, Paige O’Hara, Pamela Ribon, Anika Noni Rose, Ming-Na Wen
Scenario: Phil Johnston en Pamela Ribon
Genre: Familie, komedie, animatie, avontuur
Speelduur: 107 min

Ralph (John C. Reilly) en Vanellope (Sarah Silverman) leiden hun rustige game-leventje, maar voor Vanellope is het niet genoeg. Wanneer haar game Sugar Rush nieuwe onderdelen nodig heeft, duurt het niet lang voor het duo beslist het nieuw aangesloten wifi-netwerk te verkennen en een nieuw stuur te gaan zoeken. Samen gaan ze op avontuur in de wijde wereld van het internet.

WELKOM OP HET INTERNET!

Ralph en Vanellope zijn terug: samen gaan ze op avontuur in de wereld van het internet. Een wereld die visueel prachtig in beeld is gebracht. Niet alleen zijn alle bekende social media leuk vormgegeven (zoals Twitter, Google en hun autofill, IMDB, Instagram en Ebay), ook wordt onderstreept hoe overprikkeld het internet kan zijn: met hoge gebouwen, schreeuwende advertenties en het ‘hartjes geven’ op populaire posts. Eén verhaallijn richt zich vrijwel volledig op ‘BuzzTube’ (een heerlijke combinatie van BuzzFeed en YouTube) en het belang en de idioterie van viral gaan op internet. Zo zit er naast de humor ook een kritische noot in deze film die subtiel de gevaren van het internet aankaart.

SLAUGHTER RACE

In de wereld van Wreck-it Ralph mogen de online games natuurlijk niet ontbreken. En dan is Grand Theft Auto toch wel een van de grootste van de afgelopen jaren. Deze is terug te vinden in ‘Slaughter Race’: een ruwe omgeving die vooral het opgroeien van Vanellope goed weet te weerspiegelen. Het spel is een grote vrije wereld zonder tracks die je in het gering houden. Perfect voor een ‘dochter’ die zelfstandig wordt en een vader (Ralph) die moet leren loslaten. Alsof dat nog niet genoeg is om van de game te houden, heeft Gal Gadot hier ook nog eens een heerlijke rol. Ze speelt Shank en weet zelfs als animatiefiguur sexy en cool te zijn.

OHMY.DISNEY.COM

De Disneyprinsessen zorgen voor een leuke extra draai aan het verhaal. Zo bestaat er een Oh My Disney waar alle bekende gezichten voorbij komen. Disney heeft hier de kans gegrepen om een spiegel voor te houden over hoe bizar sommige prinses-verhaallijnen vandaag de dag zijn. Het zit bomvol zelfspot, maar tegelijkertijd is het nostalgisch genieten van hoe geweldig goed iedere prinses karakteristiek wordt neergezet en prachtig digitaal is na gemaakt. Niet alleen in hun kledingstijl, maar ook in hoe ze praten en zingen. De kers op de taart komt echter van Vanellope, die met haar eigen prinsessenlied bewijst ook zeker tot de groep van Disneyprinsessen te behoren.

DARKNET

Als er een misstap in de film zit, dan is het het uitstapje naar het Darkweb. De film is heel slim geschreven, tot in de kleinste details uitgedacht en heeft een vlot ritme, tot het Darknet erbij wordt gehaald. Hierdoor duurt de film net iets te lang. Deze duistere tocht, wat zeker bij Ralph’s personage past gezien hij wil helpen maar niet de allerslimste is, voelt overgedramatiseerd en voorspelbaar aan. Gelukkig weet de reddingsactie van de prinsessen dit op een hilarische wijze goed te maken. Zo blijft Ralph Breaks the Internet een feministische film, waarbij de prinsessen kunnen laten zien dat ze ook prima een man kunnen redden.

DVD OF BLU-RAY?

Voor het dvd-menu is een speciale video gemaakt, die zeker voor Disney-fans genoeg reden zal zijn om het menu minstens een keer volledig te laten afspelen. Verder zijn op de dvd geen extra features te vinden, naast de vooruitblik en twee teasers. Wel viel op dat hier en daar de Nederlandse ondertiteling ontbreekt. Mocht je twijfelen tussen een dvd of blu-ray dan kan je uit de laatste meer waar halen uit je geld. Deze bevat namelijk muziekvideo’s, verwijderde scènes, BuzzzTube katten en verschillende andere features.

Ralph Breaks the Internet was dit keer wellicht minder een feest van herkenning wat betreft games, maar voelt heerlijk herkenbaar aan voor iedereen die veel online zit: zowel klein als groot. Het enige minpuntje is dat het verhaal niet heel sterk is, met een dieptepunt bijna op het eind. Iets wat je de film snel zult vergeven vanwege de sexy bijrol van Gal Gadot en de overdaad aan maatschappijkritische uitingen in combinatie met een hoop zelfspot.

★★★1/2

Immy Verdonschot