Recensie | RED 2 (Fabian van der Starre)

“Het is belangrijk om van het leven te genieten zolang het nog kan.” Wat doe je als je met pensioen gaat, maar extreem gevaarlijk bent? Winkelen, vissen, een wandeling door het park maken of altijd op je hoede zijn? Bovenstaande quote van Victoria (Helen Mirren) kun je geheel een eigen invulling geven. Laat het dan ook maar aan Frank (Bruce Willis) over om het rustige leventje te leiden en Marvin (John Malkovich) om paranoïde te zijn. Wat gebeurt er echter als ze weer het doelwit zijn?

Titel: RED 2
Regisseur: Dean Parisot
Cast: Bruce Willis, John Malkovich, Helen Mirren, Mary-Louise Parker, Anthony Hopkins, Byung-hun Lee, Catherine Zeta-Jones, Neal McDonough
Speelduur: 116 minuten
Genre: Actie/Komedie
Release: vanaf  25 juli 2013 in de bioscoop

Remake RED 1

In RED 2 komt het team van Frank Moses wederom samen. Frank’s vriendin Sarah is het saaie leventje zat en wilt weer, net als in het vorige deel, een avontuur vol actie beleven. Dat is ook precies wat ze krijgt. Dit keer slaat het team echter niet samen op de vlucht (oh ja, toch wel), maar gaan ze op pad om een voorwerp op te sporen welke jaren geleden ergens verborgen is. Ze worden achterna gezeten door Jack Horton (Neal McDonough), die je kunt vergelijken met William Cooper (eerder gespeeld door Karl Urban). Zo slaat het team wéér op de vlucht. De makers hadden net zo goed Urban kunnen casten voor deze rol. Het team wordt niet alleen door Horton achterna gezeten, maar tevens door hun oude bekende Han Cho Bai (Byung Hun Lee). Het is erg jammer dat de film, tot Bailey (Anthony Hopkins) in beeld komt, aanvoelt als een remake van deel 1. Wellicht is dit expres gedaan om de kijker na 3 jaar afwezigheid weer in het RED universum te gooien.

Henry, The Book Keeper

Wellicht roept de ‘Book Keeper’ van de CIA., gespeeld door Ernest Borgnine, herinneringen op. In RED hielp hij zijn grote idool Frank aan een geheim dossier, welke hij bewaakte in het archief van de CIA. Hij had altijd gehoopt om zijn rol opnieuw te spelen in het vervolg en hij zou eigenlijk een grote rol spelen in het eerste gedeelte van RED 2. Drie maanden voordat de opnames begonnen, echter overleed hij, waardoor zijn scènes herschreven moesten worden. Titus ‘Black Smoke’ Welliver, bekend uit Lost, kreeg uiteindelijk de rol in kleinere vorm.

Recensie RED 2

Liefdesadvies en vechtsport

John Malkovich speelt als vanouds zijn gekke rol in de vorm van Marvin. Ook al is hij in deze film niet zó gek als in RED, toch weet hij zijn mannetje te staan als komisch acteur. Malkovich’s personage geeft zelfs liefdesadvies, wat het geheel alleen maar grappiger maakt. Han wordt gespeeld door de geweldige Byung-hun Lee, welke we kennen als Storm Shadow uit G.I. Joe. Zoals in elke film waarin hij speelt krijgt hij ruimte om zijn vechtkunsten te laten zien.

Geniaal

Het verhaal van RED 2 speelt zich af op grote schaal. Het team gaat dan ook heel Europa rond, maar helaas zit Amsterdam niet tussen de bestemmingen. Daarnaast zit er een grote plottwist in de film welke je absoluut niet ziet aankomen. Wat betreft de cast is Anthony Hopkins geniaal in zijn rol als Bailey. Bekenden van Fringe, kunnen hem vergelijken met Walter Bishop. Ook Mary-Louise Parker springt eruit en kan Sarah geheel op haar eigen wijze presenteren. Tevens zitten er verschillende cameo’s in de film, zelfs één waarvan ik niet verwacht had dat hij in de film te zien zou zijn. Puur omdat een maand geleden regisseur Parisot nog zei dat hij er niet in zou zitten.

Dean Parisor? Wie?

Dean Parisot heeft als regisseur nog vrij weinig bekende (film) titels op zijn naam staan. De enige die ik herken in het lijstje van zijn geregisseerde films is Fun with Dick and Jane. En dan spreken we over een film die uit kwam in 2005. Hij heeft echter wel veel tv-titels op zijn naam staan zoals Modern Family, E.R. en Monk. Ondanks dat ik nog nooit van hem had gehoord, heeft hij met RED 2 een leuk verhaal neergezet welke de spanningsboog er goed inhoudt en waarbij de tijd snel verstrijkt. Vanaf het eerste schokkende moment is de film een achtbaan aan komische situaties vol actie. De ‘cartoon overgangen’ maakt de RED ervaring helemaal compleet en haalt deze zelfs het niveau van het eerste deel.