Recensie | Shazam! blu ray (Immy Verdonschot)

Na de blunder Batman v Superman: Dawn of Justice en de niet geheel bejubelde Aquaman, probeert DC het dit keer rigoureus anders aan te pakken. Want voor wie nog niet bekend is met Shazam: deze superheld ziet er misschien uit als een volwassene, maar is daadwerkelijk een tiener. Zal dit de redding zijn van de ‘dark and gritty’ DC-films die het steeds maar weer laten afweten?

Titel: Shazam!
Regisseur: David F. Sandberg
Cast: Zachary Levi, Mark Strong, Asher Angel, Jack Dylan Grazer, Djimon Housou, Asher Angel, Caroline Palmer, Marta Milans, Cooper Anderews, Grace Fulton, Faithe Herman, Ian Chen, Jovan Armand
Scenario: Henry Gayden, Darren Lemke, Bill Parker, C.C. Beck.
Genre: Superhelden, DC, actie, avontuur
Speelduur: 131 min

Medium: Blu-ray, 1 disk | Regio: 2 | Taal: Engels, Frans | Ondertiteling: Frans, Nederlands, Engels voor slechthorenden of geen | Beeldformaat: 2.4:1 – 16/9 | Audio: Dolby Atmos en Dolby Digital 5.1 (beide talen) | Blu-ray/DVD-release: 7 augustus 2019

INHOUD

1. Hoofdfilm: Shazam!
  2. Features:
    1. Superhero Hooky (exclusieve motion comic, 4:05 min)
    2. The Magical World of Shazam (27:09)
    3. Super Fun Zac (3:19)
    4. Deleted and alternate scenes (37:28)
    5. Deleted and alternate scenes with directors intro (37:28)
    6. Gag Reel (3:16)
    7. Who is Shazam? (5:42)
    8. Carnival scene study (10:23)
    9. Shazamily Values (6:06)

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Bros Home Entertainment.

Met een simpel woord is pleegkind Billy Batson (Asher Angel) een superheld: Shazam! Niet alleen dat, maar hij verandert van 14-jarige jongen ook gelijk in een volwassen uitziende man (Zachary Levi). Samen met zijn pleegbroertje Freddy (Jack Dylan Grazer) ontdekt hij zijn krachten, zijn grenzen en beleeft hij er bovenal veel plezier mee. Shazam lijkt roekeloos, maar hij zal zijn krachten toch moeten leren beheersen om de dodelijke krachten van het kwaad te bestrijden die worden beheerst door Dr. Thaddeus Sivana (Mark Strong).

TIENERHUMOR IN EEN HELDENJASJE

Wat krijg je als je een tiener superkrachten geeft? In Spider-Man een jochie die enthousiast is, maar ook bedacht en voorzichtig. In Shazam! een weeskind dat maar al te blij is en alle soorten krachten gaat uittesten, selfies neemt en er vooral een show van maakt. Het hebben van krachten wordt voor de verandering dus niet een keer als een zware last gezien, maar juist als iets waar je plezier aan kan beleven. Dan moet je echter wel op de koop toe nemen dat, ook al ziet Shazam eruit als een volwassen persoon, het eigenlijk een tiener is en dus ook zo praat en handelt. De vraag is of dat voldoende is om je vast te houden gedurende de film. Zo is het verhaal niet heel sterk en lijkt veel een improvisatie van wat grappig zou zijn als een volwassen persoon iets zou doen of zeggen, omdat hij eigenlijk een kind is. Je ziet dat Zachary Levi zijn rol als volwassen tiener vol overgave speelt, maar meer dan dat lijkt het af en toe helaas ook niet.

DE KLEUREN SPATTEN VAN HET SCHERM

Waar deze film zich mee afzet tegen de ‘dark and gritty’ tegenhangers van DC is niet alleen het positivisme van de personages, maar zeker ook met het kleurgebruik.Hoewel bepaalde scènes donkerder zijn, straalt niet alleen de outfit met bliksemschicht van Shazam, maar de hele wereld van Billy. Zowel de kwaliteit hiervan, als de grafische vormgeving versterken de heldere wereld waarin de pleegkinderen opgroeien. Ieder personage is erg kleurrijk, zowel letterlijk als figuurlijk – en wellicht iets te overheersend af en toe -. en hun kledingstijl onderstreept dit ook. Zo straalt alles aan deze film energie uit en dat draagt de film. Toch is er een onderdeel dat sterker in beeld gebracht had kunnen worden.

Shazam

DE ZEVEN ZONDEN

De grote slechterik is niet alleen Dr. Sivana, maar ook de zeven zonden die hem zijn krachten geven. Zo is het magie tegen magie wanneer Shazam en Dr. Savina tegenover elkaar komen te staan. Waar Mark Strong vooral dreigend overkomt, laten de zeven zonden het deels afweten. Ze zien er visueel geweldig uit, net als de transformatie die ze iedere keer doorgaan, maar de daadwerkelijke beeltenis van de zeven zonden blijft een raadsel. Vraatzucht is nog te herkennen, maar de andere zonden zijn vrijwel niet te herleiden. Daardoor komt dit onderdeel van de villain toch een stuk minder sterk naar voren en blijf je eerder steken met ‘wat doen ze nou en hoe past dit bij hun zonde?’.

SHAZAM! – DE MAGISCHE WERELD VAN VELE EXTRA’S

Als je de film al gezien hebt en deze geweldig vond, dan kun je je hart ophalen met de blu-ray, want Warner Bros stelt niet teleur. Ruim 1,5 uur aan extra’s zijn te vinden op deze schijf. Denk aan ruim een half uur aan verwijderde of alternatieve scènes, waarbij regisseur David F. Sandberg toelichting geeft. Goede toelichting, waaruit blijkt dat voor de film de juist keuzes zijn gemaakt. Hoewel de gag reel wel vermakelijk is en Superhero Hooky een leuke extra aanvulling is voor alle comic book-liefhebbers, zijn Super Fan Zac en Shazamily Values pas echt genieten. Het feit dat Levi met zowel de jonge als volwassen cast enorm kan zitten geiten zorgt ervoor dat je nog meer lol kan beleven aan de film. Who is Shazam? biedt net dat beetje extra info voor stripboekgeïnteresseerden, die de oorspronkelijke Captain Marvel (ja, echt) nog niet kennen, terwijl Carnival Scene Study weer een interessante blik achter de schermen biedt voor de filmtechnisch-geïnteresseerden.

Het menu is verder makkelijk te bedienen, met een thematische vormgeving en zonder te veel poespas. Je krijgt opties voor direct het kijken van de film, een scène selectie bestaande uit vijftien scènes, audio, ondertiteling en uiteraard het uitgebreide menu van de features.

Hoewel Shazam! aanvoelt als Big in een superheldencape, ziet alles er visueel sterk uit en smaakt het einde naar meer. Als je van superheldenfilms houdt en/of van tienerfilms dan is deze laatste DC-filmheld echt een must! Niet alleen om de film te zien, maar zeker ook vanwege de extra’s. Want deze blu-ray staat er vol mee. De extra’s zorgen voor nog meer humor, heldendaden en interessante blikken achter de schermen, als ook een idee over de oorsprong van de goede dynamiek tussen de personages. Shazam! weet zich daarmee af te zetten tegen de serieuzere DC-films tot nu toe en is met recht de beste DCEU-film sinds Wonder Woman te noemen.

★★★☆☆

Immy