Recensie snippets | Imagine deel 1 (Immy Verdonschot)

Gezien ik op filmfestivals altijd een hoop films in een keer kijk en ik onmogelijk van alles een uitgebreide recensie kan schrijven, wilde ik het op deze manier doen. In deze recensie bespreek ik meerdere films van het Imagine Film Festival 2016, maar heel kort, de zogenaamde ‘snippets’. I hope you enjoy!

Demon

Regisseur: Marcin Wrona
Cast: Itay Tiran, Agnieszka Zulewska, Andrzej Grabowski e.a.
Speelduur: 94 minuten
Genre: psychologische horrorfilm
Te zien: 22 april 2016 (laatste vertoning op Imagine Film Festival)

De Brit Peter komt aan op het Poolse platteland voor zijn huwelijk met de Poolse Zaneta. In de aanloop naar de bruiloft ziet Peter vreemde dingen gebeuren en tijdens de feestelijkheden zelf krijgt hij een epileptische aanval. Maar dan begint hij ineens Jiddisch te praten. Bezetenheid en duistere dorpsgeheimen vormen de verontrustende bestanddelen van deze hoogst originele psychologische horrorfilm.

In het Poolse Demon staat de Joodse legende van de dybbuk – een geest die niet tot rust is gekomen – centraal. Waar de spanning af en toe goed te voelen is, komt dit vooral door de onduidelijkheid over wat er nu precies aan de hand is. De mysterie wordt dus goed opgebouwd. De logica achter sommige keuzes is echter wat verder te zoeken… Zo gaan de personages herhaaldelijk de regen in tijdens hun bruiloft, waar niemand van de gasten ook maar vreemd van op kijkt. In tegenstelling tot sommige horrorfilms, waar een personage compleet wordt bezeten, blijft hier nog veel van de bruidegom, Peter, terugkomen. Beetje bij beetje komt de geest meer naar voren, wat Itay Tiran werkelijk waar geweldig neer weet te zetten. Dit met name door zijn prachtige vertolking van een gedesoriënteerde bruid.

The Man Who Fell to Earth

Regisseur: Nicolas Roeg
Cast: David Bowie, Candy Clark, Buck Henry, Rip Torn, e.a.
Speelduur: 138 minuten
Genre: scifi, drama
Te zien: niet meer in de bios

Met zijn ruimteschip landt alien Thomas Jerome Newton op aarde. Hij is op zoek naar water voor zijn uitgedroogde planeet. Hij sticht een bedrijf om geld voor de terugreis te verdienen. Met een aantal originele patenten vergaart hij een vermogen, maar na een ontmoeting met de jonge Mary-Lou, raakt Newton op drift.

The Man Who Fell to Earth is een klassieker die pas later echt een cultstatus kreeg en het was de eerste film van David Bowie. Zelf gaf hij al toe dat hij tijdens de opnames vaak onder invloed van drugs was en dat is terug te zien in de film. In dit geval werkt het echter, want het sluit bij zijn personage aan. Inmiddels voelt de film wat gedateerd en kan het best een lange zit zijn. Net als veel films van vroeger neemt deze rustig zijn tijd om een verhaal te vertellen. Zoveel zelfs, dat je je op een gegeven moment kunt afvragen waar het precies naartoe gaat. Daarin lijkt het verhaal zich deels te verliezen. Op eerste gezicht is de film dus voor iedereen die er onbekend mee is waarschijnlijk wat taaie stof. Echter is het ook zo’n film waarin je, hoe vaker je hem ziet, steeds meer lagen kunt ontdekken.

De Palma

Regisseur: Noah Baumbach, Jake Paltrow
Cast: Brian de Palma
Speelduur: 108 minuten
Genre: documentaire
Te zien: 24 april 2016 (laatste vertoning op Imagine Film Festival)

Twee collega-filmmakers durfden het aan: regisseur Brian de Palma aan de tand voelen over zijn zo’n halve eeuw omspannende carrière. Het resultaat is een chronologische reis door De Palma’s oeuvre, met de regisseur zelf als geanimeerd en openhartig causeur. Een betere masterclass kan de De Palma-fan (en wie is dat niet?) zich niet wensen. Een uitvoerig overzicht met onthullende anekdotes en een schat aan filmfragmenten.

Voor wie de maker nog niet kent: De Palma is de man achter klassiekers als Sisters, Carrie, Dressed to Kill en Scarface. Op eerste gezicht is De Palma een normale documentaire, zoals er zoveel zijn gemaakt over het werk van sommige regisseurs. Vaak ligt de focus dan echter op een specifieke film, maar hier draait het om regisseur Brian De Palma. In tegenstelling tot ook veel andere docu’s, komt hier geen ander aan het woord dan De Palma zelf. Sterker nog: Je bent eigenlijk in een één-op-één aan het luisteren naar hoe hij over zijn carrière vertelt. Dit gebeurt op chronologische wijze en eigenlijk in doorlopende lijn. Er wordt dus geen vraag gesteld. Het nadeel hiervan is dat het weinig spannend is. Wel heeft hij natuurlijk enkele leuke anekdotes te vertellen, die de docu vermakelijk houden. Zo erg zelfs, dat deze op het moment op nummer één staat van de publiekslieveling op het Imagine Film Festival.

Men & Chicken (originele titel ‘Maend & hons’)

Regisseur: Anders Thomas Jensen
Cast: Mads Mikkelsen, David Dencik, Nikolaj Lie Kaas, Soren Malling, Nicolas Bro, e.a.
Speelduur: 104 minuten
Genre: humor, slapstick
Te zien: 24 april 2016 (laatste vertoning op Imagine Film Festival), v.a. 5 mei regulier in de bios

Halfbroers Elias en Gabriel gaan na de dood van hun vader op zoek naar het onbekende deel van hun familie. Op het eiland blijken nog drie halfbroers te wonen, allemaal van een andere moeder. De twee worden in huis genomen en ontdekken een gruwelijke waarheid over zichzelf en de familie.

Eerder was Men & Chicken al te zien op het Internationaal Film Festival in Rotterdam en daar was deze zo populair dat hij nog een terugkeer maakte op Imagine. Kort gezegd weet regisseur Jensen het na Adam’s Apples weer voor elkaar te krijgen: Het verhaal is zo bizar en absurdistisch dat je er maar moeilijk iets over kunt zeggen zonder te veel vrij te geven. Vooral in het eerste deel is de humor sterk aanwezig door de aparte personages met hun karaktertrekken, daarna krijgt de film een wat serieuzere draai die de spanning met zich meebrengt. Daarnaast worden alle rollen op bijzondere wijze vertolkt door enkele van de bekendste namen uit Denemarken, waaronder de man die ooit een villain uit James Bond speelde, Mads Mikkelsen. Zonder twijfel is Men & Chicken een van de must-sees van het festival en daarom is het ook geheel in zijn recht dat deze binnenkort regulier in de bios is te zien.

Synchronicity

Regisseur: Jacob Gentry
Cast: Chad McKnight, Brianne Davis, AJ Bowen, Michael Ironside
Speelduur: 101 minuten
Genre: scifi, mysterie, thriller
Te zien: inmiddels niet meer te zien

Jim Beale heeft een machine ontwikkeld waarmee tijdreizen mogelijk is. Na de eerste test ontmoet hij Abby, die hij meeneemt naar een etentje met de steenrijke financier Klaus Meisner die voor zijn investering de helft van Jims bedrijf eist. Al gauw vermoedt Jim dat Abby voor Klaus werkt. Om de exacte toedracht te achterhalen, reist hij naar het verleden.

Vanaf de openingsscène voel je al meteen de jaren tachtigstijl à la Blade Runner, waarin deze film is gemaakt. Met grote technische uitvindingen probeert deze scifi zich te meten met andere films die spelen met de tijd. Waar deze voor twee rondes goed in elkaar zit en onverklaarbare momenten weer weet recht te breiden, slaat de film helaas in het laatste gedeelte enigszins door. Dat neemt overigens niet weg dat de film met een klein budget en een kleine cast zich prima staande weet te houden voor het merendeel van de film. Dit komt mede door het nostalgische gevoel en de retrostijl die van de film afdruipt.