Recensie | Suicide Squad (Erik Jansen)

Afgelopen woensdag 3 augustus ging de derde film in de DC Extended Universe (DCEU) Suicide Squad in première. Martijn en ik waren samen aanwezig tijdens de officiële première in Hilversum met een groot publiek en een aantal BN’ers. Deze stond tevens in verbinding met de Europese première in Londen waar de cast aanwezig was. De Nederlandse première en andere landen konden ieder een vraag stellen aan de castleden. Het was een ontzettend leuke introductie om mee te maken, maar we kwamen natuurlijk voor de film. Lees hier de recensie van Suicide Squad door Erik Jansen.

Titel: Suicide Squad
Regisseur: David Ayer
Scenario: David Ayer
Cast: Will Smith, Jared Leto, Margot Robbie, Joel Kinnaman, Jai Courtney, Cara Delevingne, Viola Davis, Adewale Akinnuoye-Agbaje, Karen Fukuhara, Adam Beach, Jay Hernandez, Ben Affleck
Genre: Actie, Avontuur, Komedie
Speelduur: 123 minuten
Release: 4 augustus 2016

Na de gebeurtenissen van Batman V Superman: Dawn of Justice stelt overheidsambtenaar Amanda Waller, het plan voor om metahumans (supermensen) die de regering gevangen heeft te gebruiken voor een speciaal geheim team. Dit team kan zij eenvoudig gebruiken als andere vijandige metahumans een gevaar vormen. Bij het goed uitvoeren van de desbetreffende missie, verdienen de leden eventuele strafvermindering. Mocht het team falen of leden willen ontsnappen, dan zijn zij eenvoudig uit te schakelen.

Wanneer er een dreiging in de stad ontstaat, geeft Waller de opdracht aan soldaat Rick Flag om zijn ‘Suicide Squad’ te verzamelen. De schurken Killer Croc, Deadshot, Harley Quinn, Captain Boomerang, El Diablo en anderen worden uit hun cellen getrokken en voorzien van Nano explosieven die bij de schurken in  hun nek worden geplaatst. Ontsnappen of afwijken van de missie betekent automatisch boem. Ook zien we andere DC schurken in de film. Zowel de gevreesde Joker als Echantress maken deel uit van het verhaal. Zoals we in de trailers al konden zien, speelt Batman eveneens een kleine rol in het verhaal.

De eerste recensies van de film waren over het algemeen gemixt. Ik kan in ieder geval zeggen dat de film tijdens de première ontzettend goed bevallen was door het aanwezige publiek. Sterker nog, ik snap de negativiteit eigenlijk niet. Regisseur David Ayer riep tijdens San Diego Comic Con 2015 dat de DC schurken beter zijn dan die van Marvel. Ondanks dat hij een aantal opmerkingen inmiddels heeft teruggenomen, vind ik dat de schurken inderdaad interessant zijn neergezet.

Laten we de acteurs en hun rollen één voor één bekijken. Allereerst Amanda Waller gespeeld door Viola Davis. Harley Quinn vraagt bij haar eerste ontmoeting met Waller terecht of zij de duivel is. Het is een vrouw met verborgen agenda’s. Als je onder haar valt moet je haar zeker vrezen, hoe netjes en ongevaarlijk ze er ook uitziet. Amanda Waller is bad-ass! Vanuit de comics had ik altijd Oprah Winfrey als geschikte kandidaat voor de rol gezien, maar Davis heeft absoluut het tegendeel bewezen. Commandant van de Suicide Squad Rick Flag wordt gespeeld door Robocop 2014 acteur Joel Kinnaman. Zijn personage heeft een relatie met June Moorgan ook wel bekend als Enchantress, gespeeld door actrice en fotomodel Cara Delevingne. Beide acteurs vervullen in hun rollen uitstekend werk. Rick Flag heeft daarnaast als commandant goede chemie met zijn ondergeschikte schurken. Ze kunnen hem niet uitstaan, maar toch zijn zij allen afhankelijk van hem. Jai Courtney zien we nou eindelijk eens in een goede rol als Captain Boomerang, de schurk die het voornamelijk in de stripboeken opneemt tegen superheld The Flash. Hij heeft leuke komische momenten en ook een klein schattig momentje. Hij is namelijk gek op zijn knuffelbeestje Pinky. Adewale Akinnuoye speelt de kannibalistische Killer Croc en Adam Beach speelt de schurk Slipknot. Katana is Rick Flag’s bodyguard. Zij is voorzien van een Japans zwaard dat de zielen van haar doden gevangen zet in het zwaard. Zij is niet een crimineel en heeft een strikte morele code waar ze zich aan houdt.

recensie suicide squad filmhoek

Dan de uitschieters van de cast. De Joker allereerst wordt vertolkt door acteur en 30 Seconds to Mars rockzanger Jared Leto. Hij zit niet ontzettend veel in de film, wat overigens een klacht is van de meeste negatieve reviews. Maar goed, het is een Suicide Squad film en wat dat betreft zit hij naar mijn mening voldoende in de film. Bewaar hem maar voor één van de stand-alone Batman films. Wat we tot dusver van hem hebben gezien is angstaanjagend en beloofd enorm veel voor de komende films. Leto’s Joker valt overigens niet te vergelijken met de Joker van overleden acteur Heath Ledger. Alle schurken in Suicide Squad zijn meer bendecriminelen of huurmoordenaars en passen in dat opzicht uitstekend in dit universum. Christopher Nolan zette in zijn Dark Knight Trilogy de schurken neer als terroristen en dat werkte goed in zijn meer realistische vertolking van de karakters. Ik vind dan ook niet dat er sprake moet zijn van een betere of slechtere vertolking van de Joker. Leto speelt een andere versie, die gewoonweg compatibel is in dit nieuwe universum. Angstaanjagend, gevaarlijk en gestoord. Exact wat van deze Joker willen hebben.

Deadshot wordt gespeeld door Will Smith. Deadshot is een huurmoordenaar die zelfs op enorme afstand altijd raak schiet. Alhoewel ik Deadshot meer als een nette marksman ken uit de comics, vind ik Smith’s vertolking van het karakter goed genoeg. Wel zie ik meer Will Smith dan Deadshot, maar hij heeft veel karakterbuilding en qua actie levert hij uitstekend werk. El Diablo zal veel kijkers verassen. Ik kende het personage niet zo goed, maar hij heeft veel te vertellen en te doen in de film. Een ontzettend goede vertolking gedaan door acteur Jay Hernandez. De show wordt gestolen door Margot Robbie als Harley Quinn, het liefje van de Joker. We zien in haar origin hoe zij als psychiater van de Joker verliefd wordt en transformeert tot de doorgedraaide crimineel. Het personage van Harley Quinn is bedacht in de animatieserie Batman: The Animated Serie uit de jaren 90 en is zo overgewaaid naar de stripboeken. Ook kennen we het karakter van onder andere de Batman Arkham games. Als kenner van de stripboeken, kan ik zeggen dat Robbie’s vertolking het dichts in de buurt komt van de eerdere incarnaties. Haar accent, haar karakteristieke eigenschappen en de doorgedraaide liefde die ze voelt voor de Joker is ontzettend goed neergezet in de film. Hopelijk zien we haar ook terug in één van de aankomende Batman films.

4bf2561d52a55759e074209d511aba384cc0a6f14e16f6ae3539520c096d421e

Toen ik vernam dat regisseur David Ayer (Training Day, End of Watch, Fury) de film voor zijn rekening zou nemen, was ik zowel enthousiast als bezorgd. Zijn eerder genoemde films waren heel goed, echter had zijn film Sabotage met Arnold Schwarzenegger bij mij nog een beetje een vieze nasmaak. Opgelucht kan ik zeggen dat hij met Suicide Squad een voortreffelijke aanvulling heeft geleverd aan de lopende DC Extended Universe. Wellicht de beste van de drie tot nu toe. Er werd door fans vooraf afgevraagd of dit deel voor of na de gebeurtenissen van Batman V Superman afspelen, maar tot nu toe lopen de films chronologisch. Naast de klachten wat betreft de Joker die iets op de achtergrond zit, waren er vanuit eerdere recensies klachten over de muziekkeuze en hoe de film geëdit was. Ik zag daar zelf niet veel problemen in, aangezien de karakters wat mij betreft ontzettend interessant werden neergezet. Wat betreft de muziek vond ik het goed passen voor deze lichtere toon waar velen over de eerdere twee DCEU films over zaten te klagen. Een andere klacht is dat het zich afspeelt in een lege stad. Persoonlijk vind ik dat als je je daar druk om maakt, je wel erg veel zit te zoeken naar gedetailleerde foutjes in het verhaal. De film is duister, maar zit ook vol met humor en dat maakt deze toevoeging aan de DC reeks ook ontzettend leuk.

Al met al denk ik dat het publiek zich uitstekend zal vermaken aan deze film. Kom op, ook Ben Affleck’s Batman zit in deze film en daar blijft niemand toch voor thuis? Ik noemde het al eerder, maar er zit ook een cameo van een andere held in de film. Veelbelovend ook voor de aankomende films. Voor meer informatie over een aankomende DC film moet je ook even blijven zitten tijdens de credits. Ga er dus heerlijk voor naar de bioscoop, laat het DC geweld lekker op je afkomen en geniet van Suicide Squad.