Blu-Ray Recensie | The Crown seizoen 2 (Immy Verdonschot)

In seizoen één deden Claire Foy en Matt Smith iedereen versteld staan met hun vertolking van koningin Elizabeth II en prins Philip in de Netflixserie The Crown. Het was dan ook geen verrassing dat de serie een vervolg zou krijgen. Seizoen twee pakt het echter iets anders aan, met meer nadruk op manlief Philip, zusje Margaret, de vermoeiende politiek en een verouderde monarchie.

Beginnend met de Suezcrisis, speelt direct een crisis op persoonlijk vlak voor koningin Elizabeth: ze vraagt haar man om een manier te vinden samen te blijven, want scheiden is geen optie. Daarmee wordt gelijk de toon gezet voor dit seizoen: relatieperikelen – niet alleen voor de koningin – die zich afspelen in politiek zware tijden. Hoewel de politieke gebeurtenissen slechts fungeren als achtergrond, gaat toch niet alle aandacht direct naar het hoofd van het Verenigd Koninkrijk. Seizoen twee richt zich namelijk herhaaldelijk meer op de mensen om haar heen.

Titel: The Crown seizoen 2
Cast: Claire Foy, Matt Smith, John Lithgow, Jeremy Northam, Vanessa Kirby, Victoria Hamilton, Ben Miles, Alex Jennings, Lia Williams, Matthew Goode
Scenario: Peter Morgan
Serie / drama
Speelduur: 135 minuten

Medium: Blu-ray, 4 disks | Regio: A/B | Taal/Audio: Engels, Duits, Frans (5.1 DTS-HD Master Audio), Engels Audio Descriptive Service | Ondertiteling: Uit, Engels, Engels SDH, Arabisch, Deens, Nederlands, Fins, Frans, Duits, Italiaans, Noors, Pools, Spaans, Zweeds en Turks | Beeldformaat: High definition Widescreen presentation (2.00:1) | Blu-ray/DVD-release: 24 oktober 2018 | EAN: 8712609633405

Inhoud

1. Seizoen twee afleveringen:
1. Misadventure (disc 1)
2. A Company of Men (disc 1)
3. Lisbon (disc 2)
4. Beryl (disc 2)
5. Marionettes (disc 3)
6. Vergangenheit (disc 3)
7. Matrimonium (disc 3)
8. Dear Mrs. Kennedy (disc 4)
9. Paterfamilias (disc 4)
10. Mystery Man (disc 4)
2. Features
1. Feit of Fictie met Robert Lacey (disc 4, exclusief voor blu-ray)
2. Theetijd Trivia (bij iedere aflevering, exclusief voor blu-ray)
3. De Koninklijke Etiquetteregels (disc 4)
4. “De Tradieties van de Statige Paleisdieren (disc 4)
5. Fotogalerij (disc 1)

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Sony Pictures Home Entertainment.

The Crown seizoen 2 blu-ray 3

Oproer in het koninklijk paleis

Het tweede seizoen opent meteen sterk: met het bezwaarde huwelijk van Elizabeth en Philip en hoe zij hem zo ver kan krijgen voor hun huwelijk te blijven gaan. Daarna lijkt vrijwel iedere aflevering om iemand anders te draaien: over manlief Philip met zijn avonturen op het schip, vervolgens Margaret met haar niet doorgaande verloving, dan de verstootte oom Edward en zijn geschiedenis met Hitler, vervolgens weer Margaret en haar relatie met de (biseksuele) fotograaf Antony Armstrong-Jones. Zelfs de aflevering waarin Elizabeth zwanger is en uiteindelijk bevalt, is de aflevering waarin Margaret trouwt met Armstrong-Jones. Keer op keer lijkt Elizabeth bijna een bijrol te spelen in haar eigen serie. Gelukkig heeft ze tussendoor enkele afleveringen om ijzersterk uit de verf te komen.

Het ijzersterke middelpunt

Hoewel Elizabeth voor ongeveer de helft van dit seizoen langs de zijlijn lijkt te staan, blijft Claire Foy het stralende middelpunt van de serie. Met haar combinatie van kwetsbaarheid, sterkte en daadkracht weet ze ook nu te betoveren. Ze weet vooral te schitteren in de privésituaties, zoals de moeilijke gesprekken met haar zus, als ook de verhitte discussies met prins Philip. Matt Smith speelt de rol van gekrenkte achtergestelde prins formidabel, waarbij hij verschillende keren zijn dreigende kant tegenover Elizabeth laat zien. Soms hebben beide acteurs geen woorden nodig, maar spreken hun blikken boekdelen. Dit is vooral te zien in de eerste en laatste twee afleveringen. Wanneer Philip harde eisen stelt aan hun huwelijk, de jeugd van Philip gekoppeld wordt aan de lijdensweg van arme Charles – en Philip zijn wil over diens opleiding manipulatief doordramt bij zijn vrouw – en de Profumo-affaire uitkomt. Het zijn dit soort persoonlijke afleveringen, waarin Elizabeth geconfronteerd wordt met het gevoel van verraad en loyaliteit richting zowel haar familie als het volk, die Foy (en Smith) de kans geeft om haar kwaliteiten te tonen.

The Crown seizoen 2 blu-ray 4

Springen door de geschiedenis

Zoals gezegd spelen de politieke gebeurtenissen vooral af op de achtergrond: waar het verloop van de Suezcrisis nog behoorlijk wat spanning erin weet te houden, lijken andere momenten wat inhoudsloos, zoals het bezoek van de Kennedy’s – die staan voor nieuwe tijden – waarbij Elizabeth jaloers overkomt. Andere historische gebeurtenissen zijn meer nostalgisch van toon en voorbij in een seconde, zoals de eerste kersttoespraak en de eerste bruiloft op televisie. Het zijn dan ook de persoonlijke drama’s die veel aangrijpender zijn, zeker wanneer je de link legt met de realiteit.

De harde werkelijkheid

Confronterend en verrijkend zijn de momenten waarop de realiteit nog even wat dichterbij wordt gehaald: foto’s van oom Edward met Hitler, de after credit waarin uitgelegd wordt dat prins Charles zijn zonen (prins William en Harry dus) naar een andere school bracht omdat Gordonstoun volgens hem een hel was en er wordt stilgestaan bij hoe Lord Altrincham het imago van het koningshuis – en zodoende hun relatie met het volk – geholpen heeft. Zo wordt het verleden gebruikt om het heden op een andere manier te belichten. Dit laatste is vooral interessant, zeker gezien de voorlopende rol die het Britse koningshuis heeft met betrekking tot techniek en hun relatie tot het volk. Wat zeker ook vermakelijk werkt, als je ziet met hoeveel tegenzin het gaat. Iets wat weer begrijpelijk wordt gemaakt, omdat je het vanuit het koningshuis beleeft.

The Crown seizoen 2 blu-ray 5

Pracht en praal

Ja, net als in seizoen één kan je je ogen uitkijken aan alle sets, kostuums en andere props in de serie. Van de koninklijke gewaden, tot de grootsheid van formele evenementen en de ‘intimiteit’ van afgelegen kastelen waarin de koninklijke families zich terug kunnen trekken: het is en blijft genieten. Dit zijn nou eenmaal de pronkstukken en locaties waar iedereen wel een kijkje wil nemen. Zo wordt de kijker niet teleurgesteld en krijgen ze een leuke glimp van het ‘normale’ leven in de natuur: met de familie, corgi’s en het druilerige Britse en Schotse weer.

Extra’s

Iedere aflevering is af te spelen met ‘Tea & Trivia’. Dit houdt in dat je de aflevering afspeelt en een informatiebalk onder in beeld verschijnt met (historische) feitjes over de ware gebeurtenissen, over de kleding, het etiquette of over de acteurs zelf (zoals dat Matt Smith de jongste Doctor Who ooit was). Dit gaat echter niet samen met ondertiteling, dus de keuze zal of of moeten zijn. Ook verdwijnen de feitjes soms redelijk snel, waardoor het soms nodig zal zijn het beeld even te pauzeren, mocht je alles willen lezen. Leuk, vooral voor de echte fanaten die de serie minimaal een paar keer zullen kijken.

Op iedere dvd is dezelfde ‘Photo Gallery’ te vinden waar je handmatig doorheen kunt scrollen of ervoor kan kiezen om deze als slideshow af te spelen. Wat kun je verwachten? Stills uit de afleveringen en foto’s die behind the scenes zijn gemaakt met cast en crew in beeld. Het duurt wel even om te laden.

Voor de overige features moet je op dvd vier zijn: Fact or Fiction with Robert Lacey duurt slechts negen minuten. Hierin geeft Lacey – tevens de historische consulent van de serie – toe dat sommige dingen verzonnen zijn in de serie. Ben jij benieuwd naar wat nou echt is en wat gedramatiseerd? Dan is deze extra een aanrader, al is ‘ie wat kort. The Royal Rules of Etiquette is nog interessanter. Deze zes minuten durende extra geeft informatie over huwelijken, regels aan de eettafel, regels over kerst en de koninklijke hoofdtooien. Het is een compilatie van afbeeldingen met tekst en korte scènes uit de serie, waardoor het etiquette speels wordt uitgelegd. De laatste en kortste extra (twee minuten) is Horses & Hounds: The Queens Companions. Hierbij vertelt Lacey kort wat informatie over de dieren in het leven van de koningin.

The Crown seizoen 2 blu-ray 6

De blu-ray

Het menu is op zich gemakkelijk te bedienen, al komt het niet geheel logisch over: zo begin je uiteraard bij ‘Play all episodes’ of ga je voor de keuze ‘Episode selections’. Bij de tweede optie staan alle afleveringen van het gehele seizoen op een rij, maar op de eerste dvd krijg je bij aflevering drie al te zien ‘Please insert Disc 2’. Handig voor als je een specifieke aflevering wil zien en je niet weet op welke dvd deze staat (maar in alle eerlijkheid, dat staat ook gewoon op het hoesje), maar niet zo nuttig indien je gewoon de serie van begin tot eind wil kijken. Qua extra’s lijkt het ook alsof je meteen beet hebt, maar op de eerste dvd blijkt dus al snel dat je voor de eerste drie extra’s op eenzelfde manier moet zijn op disc vier. De enige daadwerkelijke extra op de andere dvd’s is (zoals hierboven aangegeven) de fotogalerij. Verder biedt het menu de gewoonlijke opties voor talen en ondertiteling en is de verpakking niet veel bijzonders: een simpele blu-ray hoes met uitleg en een mooie kaft. De discs’s zitten verder als ‘dubbelzijdige bladzijdes’ in de blauwe omhelzing.

Al met al is The Crown seizoen twee een prima vervolg die op een interessante manier het leven achter gesloten paleisdeuren weet te combineren met politieke geschiedenis en pure nostalgie. De episodische aanpak neemt wat van de spanning weg, maar er zitten genoeg diamanten in het seizoen die de kroon weer laten schitteren. De belangrijke gebeurtenissen zitten er weer volop in en hoewel Claire Foy lang niet zo goed tot haar recht komt als in het eerste seizoen, weet zij, net als Matt Smith, weer prachtig de ingetogenheid en Britse koelheid neer te zetten en iedereen te overrompelen met haar acteertalent. Iets waar je in seizoen twee voor het laatst van kan genieten, aangezien Olivia Colman het stokje van haar over gaat nemen.

★★★½☆