Recensie | The Greatest Showman (Immy Verdonschot)

146 jaar. Zo lang heeft het ‘Ringling Bros. and Barnum & Bailey Circus’ bestaan tot het circus afgelopen jaar in mei moest stoppen. Net als de meeste circussen had ook deze te maken met kritiek over dierenmishandeling en betekende dit uiteindelijk het einde. Maar met The Greatest Showman krijgt P.T. Barnum en daarmee zijn circus en ‘freak show’ een geweldig eerbetoon. Het heeft maar liefst negen jaar geduurd om de musical van de grond te krijgen, mede omdat er onzekerheid was over geld pompen in een originele musical, maar het resultaat mag er zeker wezen. Lees hieronder de recensie van The Greatest Showman door Immy Verdonschot.

Titel: The Greatest Showman
Regisseur: Michael Gracey
Scenario: Jenny Bicks, Bill Condon
Cast: Hugh Jackman, Zac Efron, Michelle Williams, Rebecca Ferguson, Zendaya
Speelduur: 105 minuten
Genre: Musical
Release: 4 januari 2018

P.T. Barnum is de oprichter van de eerste ‘freak show’ waarin mensen met bijzondere eigenschappen centraal staan. Hij ziet een betoverende wereld en wil niets liever dan deze bij de mensen brengen. Dat hij de feiten wat overdrijft ziet hij zelf als goede marketing, al blijkt al snel dat veel Amerikanen helemaal niet zo blij zijn met de aandacht voor deze buitenstaanders.

The Greatest Show(man)

Vanaf de eerste seconde is het al duidelijk: wat je gaat zien wordt een geweldige show. Het openingsnummer is namelijk ‘The Greatest Show’ en begint op een meeslepende wijze die de anticipatie alleen maar laat stijgen. Wonder boven wonder weten ze dat de hele musical vol te houden: ieder nummer is op zijn manier even sterk. Met geweldige stemmen, een heerlijk tempo, en ook nog een inhoudelijke bijdrage had de soundtrack niet beter kunnen zijn. Perfect om nog meermaals opnieuw te luisteren (zoals op Spotify).

Voetjes van de vloer

Op menig nummer is ook een sterke choreografie bedacht. Deze is zo goed dat je het liefst uit je stoel zou willen springen om mee te doen. Zo ook bij het nummer ‘The Other Side’ wat een geweldig duet is tussen Hugh Jackman en Zac Efron. Of het nu een groep is die samen danst – waar je het liefst tussen zou willen staan – of een solonummer waardoor je gegrepen wordt, alles is even enerverend en doet je alleen maar verlangen naar meer. Iets wat bioscopen overigens niet is ontgaan, want in het buitenland zijn er al verschillende sing-a-long-vertoningen geweest waarbij je kan meezingen én -dansen tijdens de film.

Age of the freak!

Wat The Greatest Showman bovenal laat zien is een viering van het anders zijn. Hoewel het woord ‘freak’ vaak een negatieve betekenis heeft, geven ze er hier een nieuwe wending aan door de mensen die er anders uitzien trots te laten zijn op hun eigenschappen. Wanneer je kijkt naar de maatschappij waar we nu in leven, met mensen die eindelijk de vrijheid krijgen om zichzelf te zijn, laat deze musical je op een bijzondere manier een spiegel voorhouden. Het laat zien hoever we de afgelopen honderd-plus jaren gekomen zijn. Geen wonder ook dat het lied dat dit viert, ‘This Is Me’, een Golden Globe heeft kunnen binnenhalen en genomineerd is voor een Oscar.

Wat een circus

Wanneer je een film maakt over een circus kan het niet anders dan dat je een show moet neerzetten. En dat is dan ook precies wat je krijgt: het beste van circusacts in een prachtige en betoverende setting, want ook de sets zijn een pracht om naar te kijken. Zowel bij een prachtige dansscène op het dak, als bij alles buiten en in het theater. Met vrolijke en felle kleuren is het een en al spektakel in de tent, terwijl een oud en verlaten huis je weer magie laat herontdekken met pure fantasie.

Neppe olifanten

De olifanten mogen dan wel overduidelijk met effecten zijn gemaakt, maar gezien de hele discussie van de laatste jaren over dierenmishandeling in het circus is dit geen vreemde keuze. Zo weet je in ieder geval zeker dat er geen dieren mishandeld zijn voor het maken van deze film en ja, het kan ervoor zorgen dat je net iets meer uit de film wordt gehaald, maar tegelijkertijd laat het je meer genieten van de film, aangezien je niet direct aan de mishandeling terugdenkt van de afgelopen eeuw. Zelfs zoiets ‘kleins’ zorgt er al snel voor dat je als kijker stilstaat bij waarom er tegenwoordig zoveel circussen verdwijnen.

De echte Barnum

De film heeft behoorlijk wat kritiek gekregen vanwege de creatieve vrijheid die de filmmakers hebben genomen met het verhaal. Mocht je hier echter niet van op de hoogte zijn (of er weinig om geven), dan kun je dat ook gerust zo laten. Want het blijft een film die geïnspireerd is door een geweldige geschiedenis en een mooi verhaal vertelt, maar meer naar het heden toe is getrokken. En dat is een van de dingen die The Greatest Showman een geweldige show maakt.

Wanneer je The Greatest Showman hebt gezien, kun je niet anders dan met een glimlach op je gezicht de zaal uitlopen. Het is een musical met aanstekelijke muziek (die makkelijk mee te zingen is), prachtige art direction en een heerlijke choreo waardoor je het liefst mee zou willen dansen. Niet te vergeten dat het een nostalgische blik is naar het ontstaan van het circus en de ‘freaks’ die daarachter schuilen. Zeker in een tijd waar verschillen steeds meer gevierd worden, terwijl circussen het moeilijker krijgen, is het prachtig om te zien hoe relevant een film als deze is.