Recensie | The Wolverine (Fabian van der Starre)

Er is maar één quote om deze recensie mee te beginnen en dat is: “I am the Wolverine.“ De film begint op zijn zachts gezegd met een knal en geeft een kijkje in het verleden van Logan. Hierna wordt gelijk het verhaal op zijn kop gezet. Vervolgens verwacht je meer van dit soort actie, maar helaas stelt dat erg teleur. Dat neemt niet weg dat er een flinke dosis humor in de film zit en deze natuurlijk helemaal om The Wolverine draait. De handelingen spelen zich voornamelijk in Japan af en liefhebbers van de Japanse vechtkunsten kunnen hun hart ophalen: Dit is dé film voor hun. Lees hier de recensie van The Wolverine door Fabian van der Starre.

Titel: The Wolverine (IMDb score 6,7)
Regisseur: James Mangold
Cast: Hugh Jackman, Tao Okamoto, Hiroyuki Sanada, Rila Fukushima, Famke Janssen, Will Yun Lee, Svetlana Khodchenkova, Haruhiko Yamanouchi, Brian Tee
Speelduur: 126 minuten
Genre: Comic/Actie/Avontuur
Release: Vanaf 25 juli in de bioscoop

Een oude vriend

Wanneer Logan (Hugh Jackman) een bezoek brengt aan een oude vriend welke hij jaren geleden gered heeft, wordt hij opgezadeld met de bescherming van zijn kleindochter. Op geheel eigen wijze probeert hij haar te beschermen, terwijl hij met een groot schuldgevoel rondloopt over de dood van Jean Grey. Ondanks dat hij in een diep gat is beland, heeft hij nog steeds een gevoel voor gerechtigheid. Logan laat tevens zien dat hij extreem veel aan kan en zelfs de meest dodelijke situaties kan overleven. Je verwacht natuurlijk niets anders van The Wolverine.

Mooiste stukje

De opbouw van het verhaal van The Wolverine wordt versterkt door de informatie dat een Wolverine een beest is met lange intrekbare metalen klauwen. Dit beest, Logan, komt in zijn leven in contact met een gevaarlijk predator, die een normaal mens zou verslinden. Je zou denken dat een predator wel beter zou weten dan Logan aan te vallen en dat deze zelfs bang zou zijn. Dat is echter niet het geval en hij ziet Logan als zijn gelijke en toont zelfs respect voor hem. Dit is toch het mooiste stukje uit de film.

The Wolverine

Vervolg The Last Stand

Liefhebbers van de X-Men reeks hebben lang op een vervolg moeten wachten. Aangezien The Wolverine het vervolg is op X-Men: The Last Stand, verwacht je ook een zelfde graad aan actie, mutants en verhaal. Qua actie gebeurt er lekker veel, waardoor het tempo er goed wordt ingehouden. Het gemis van mutants is echter sterk aanwezig, omdat het aantal mutants, welke in de film meespelen, op één hand te tellen zijn. Het verhaal draait, zoals ik eerder zei, geheel om Logan die in een oneigenlijke situatie terecht komt. In eerdere delen uit de franchise was dit tevens het geval. Deze lijn wordt hier doorgetrokken, maar het werkt niet zonder de andere mutants (lees: X-Men). Goed, ze zijn grotendeels allemaal dood, maar er zijn er nog genoeg over. Bijvoorbeeld Rogue die Logan beïnvloedde in eerdere delen. Waar is zij?

The Wolverine Rises

Door de dood van Jean (lees: Rachel) is Logan (lees: Bruce) in een diep gat gevallen en trekt zich terug in de duisternis. Naarmate het verhaal vordert wordt hij langzamerhand zijn oude zelf en beschermt hij mensen. Klinkt dit bekend of niet? Logan lijkt wel Batman met als sidekick Yukio (lees: Robin). Dit is waar de film aanvoelt als The Dark Knight Rises.

Van mager tot gespierd

Hugh Jackman heeft voor zijn (Oscar genomineerde) rol als Jean Valjean in Les Misérables flink wat kilo’s kwijtgeraakt. Dat was in maart 2012. De opnames van The Wolverine begonnen eind juli 2012. In 4 maanden tijd is hij dus van mager naar enorm gespierd gegaan, wat hij veel laat zien in de film. The Wolverine is dus niet alleen voor de mannelijke liefhebbers, maar vrouwen kunnen ook naar deze film om overduidelijke redenen.

The Wolverine

Hawkeye’s pijlen

Als je The Avengers gezien hebt (die elke Marvel fan ongetwijfeld gezien heeft), kun je je wellicht Hawkeye’s 3D-moment herinneren wanneer hij een pijl schiet. Een soortgelijke techniek is hier gebruikt. Er komt vrij weinig op je af (lees: uit het beeld) zoals de meesten van 3D verwachten, maar het gaat natuurlijk ook om de diepte. Dit zit er in deze film voldoende in, wat van The Wolverine een aanrader maakt om in 3D te bekijken.

After-credits scene

The Wolverine heeft voldoende komische elementen die ook erg grappig zijn. Daarnaast bevat de film leuke actiesequences, maar het verhaal vond ik niet zó geweldig. Gedurende de film dacht ik aan dat ik meer heb genoten van X-Men Origins: Wolverine, maar toen had ik de allerlaatste scene nog niet gezien. De after-credits scene is zeker weten de moeite waard om voor te blijven zitten. Het is veilig om te zeggen dat dit de absolute klapper is van de film. Hier zat ik zelf met een combinatie van een open mond en glimlach naar te kijken. Het is het extraatje wat het verdient om gezien te worden en opent de deuren naar het geplande vervolg. Deze scene en de cameo’s van Famke Janssen maken het verhaal van The Wolverine compleet.