Recensie | Thor: The Dark World (Fabian van der Starre)

“Thor Night bij Pathé Arena in IMAX 3D”. Na enige tijd wachten was deze avond dan eindelijk gekomen: Thor Night. Dit houdt in dat het eerste deel van Thor vertoond werd, met om middernacht de première van Thor: The Dark World. Net als bij andere film marathons weet je vooraf dat je je onder echte fans van de franchise bevindt. Jammer genoeg waren er weinig ‘cosplayers’. De enige welke ik heb kunnen spotten, was een meisje met een Thor helm. Toen Thor in 2011 in de bioscoop kwam, moest ik deze noodgedwongen overslaan tot The Avengers eenmaal uitkwam, welke ik talloze keren gezien heb. Om Thor eindelijk in IMAX 3D te zien was echt geweldig. Na het eerste deel uit de franchise volgde een ‘korte’ pauze van 40(!) minuten waarna de film waar iedereen op wachtte eindelijk begon. Deze werd aangekondigd door niemand minder dan Chris Hemsworth zelf in een videoboodschap, waar de gehele zaal van schrok en volledig enthousiast van werd; Thor: The Dark World kon beginnen.

Titel: Thor: The Dark World
Regisseur: Alan Taylor
Scenario: Christopher Yost, Christopher Markus, Stephen McFeely
Cast: Chris Hemsworth, Natalie Portman, Tom Hiddleston, Kat Dennings, Idris Elba, Rene Russo, Stellan Skarsgård, Jaimie Alexander, Ray Stevenson, Tadanobu Asano, Christopher Eccleston, Zachary Levi, Anthony Hopkins
Speelduur: 120 minuten
Genre: Actie, Avontuur, Fantasy
Release: Vanaf 31 oktober 2013 in de Nederlandse bioscopen

Vrede in de Negen Rijken

Na de strijd om New York in The Avengers keert Thor terug in Asgard om vrede in de Negen Rijken te brengen en natuurlijk Loki af te leveren. Wanneer de boosaardige duistere elf Malekith het universum opnieuw in duisternis wilt hullen, wordt hij verenigd met Jane Foster, wie een grotere rol speelt dan Thor had verwacht.

Perfecte match

Alan Taylor is al sinds de jaren ’90 actief tv-series aan het regisseren (Rome, Sex and the City en Game of Thrones). Deze regisseur is in mijn ogen de perfecte keuze voor een film als Thor: The Dark World . Met deze sequel zet hij een waardige opvolger van Thor neer, zonder te zorgen voor een stijlbreuk met deel één. Slechts enkele delen van de film voelen als een opvolging van de gebeurtenissen van The Avengers, zoals de bekendheid van Thor op Aarde. De film lijkt echter meer een (bijna direct) vervolg op Thor, waaraan vaak wordt gerefereerd. Op deze manier wordt het verhaal goed gebalanceerd en staat Thor volledig in de spotlights met een snufje van The Avengers.

Arsenaal aan schrijvers

Scriptschrijvers Christopher Yost, Christopher Markus en Stephen McFeely zijn dankzij Stan Lee, en vele andere schrijvers van deze franchise, al een tijd werkzaam in het Marvel Cinematic Universum. Zo schrijft Yost al jaren scenario’s voor Marvel animatieseries. Markus en McFeely hebben samen Captain America: The First Avenger geschreven en tevens het vervolg Captain America: The Winter Soldier. Met Thor: The Dark World zet dit trio een komisch dialoog neer met veel heroïsche uitspraken. Wat tevens opviel was dat in Thor de ‘Frost Giants’ Engels spraken, maar hier spreken de ‘Dark Elves’ hun eigen taal. Steeds meer films lijken ‘multi-language’ te worden, kijk maar naar Elysium. De speelduur is perfect en laat dit verhaal volledig tot zijn recht komen. Er werd voldoende tijd besteed aan de verhaallijnen om deze epos compleet te maken met ruimte voor een vervolg.

Recensie Thor: The Dark World

God of Thunder

Chris Hemsworth werd na zijn rol als Thor uit 2011 in één klap wereldberoemd. De ambitieuze ‘God of Thunder’ arriveert in dit vervolg in stijl middels de gerepareerde ‘regenboogbrug’ waarna de strijd kan beginnen. Aan het einde van de eerste film werd deze brug vernietigd en moest hij noodgedwongen Jane Foster achter laten op Aarde, maar met de belofte terug te keren. De Poortwachter Heimdall, gespeeld door Idris Elba, heeft de gave (lees: macht) om naar iedereen in het universum te kijken. Thor gaat vaak naar hem toe om te vragen hoe het met haar gaat. Zo is Jane voor Thor’s gevoel dichtbij, maar toch zo ver weg. Als Thor is Hemsworth volledig in zijn element. Hopelijk blijft hij in toekomstige delen nog vaak genoeg terugkomen, want ik kan er geen genoeg van krijgen (buiten Loki om).

Loki’s truukjes

Tom Hiddleston speelt de geweldige Loki, de god welke opgroeide in Asgard maar eigenlijk een kind van de ‘Frost Giant’ Laufey is. Net als in eerdere delen houdt hij het momentum hoog met zijn opmerkingen welke bijdehand (lees: briljante) zijn. Niet te vergeten dat hij ervoor heeft gezorgd dat de ‘Chitauri’ New York konden binnendringen. Met zijn ‘doos’ vol trucken krijgt Loki het wederom voor elkaar om zich in mijn ogen tot ‘fan-favorite’ uit te roepen. Thor’s liefde, Jane Foster, wordt gespeeld door Natalie Portman. Al jaren is zij naar Thor op zoek en was dan ook niet blij om te horen dat hij, tijdens de gebeurtenissen van The Avengers, op Aarde was, maar haar geen bezoekje bracht. Als Thor eenmaal, speciaal voor haar, terugkeert naar de Aarde, smelt ze wederom volledig (mede als de rest van de zaal zodra hij zijn shirt uittrok). Als ze eenmaal op Asgard is gearriveerd, barst het spektakel pas echt los. De rol van Jane Foster lijkt klein, maar is in werkelijkheid de sleutel van het hele verhaal. Dit wordt erg goed door Portman geportretteerd.

Thor: The Dark World

S.H.I.E.L.D.

In Amerika komt Thor: The Dark World volgende week pas uit. Enkele dagen voor de release is er een aflevering van Marvel’s Agents of S.H.I.E.L.D. waar mogelijk een verschijning van één van de personages uit de wereld van Thor komt. Nu de tv-serie eindelijk van de grond is, keek ik uit naar een verschijning van S.H.I.E.L.D. in dit vervolg, aangezien de hevige aanwezigheid in Thor van de geheime organisatie. Helaas was er niets meer dan een hint naar S.H.I.E.L.D. in de vorm van een logo. Dit pak positief uit, want zo staat Thor volledig op de voorgrond.

Zeer onder de indruk

Thor: The Dark World is een ware ‘treat’ voor fans van de Marvel franchise. Nieuwkomers zullen vele referenties niet snappen en deze film opvatten als vermakelijk/leuk voor een keer. Echter ben ik als grote fan zeer onder de indruk van ‘plot twists’ waarna ik meerdere keren geschokt naar de film zat te kijken. Soms geloofde ik mijn ogen niet wat er gebeurde. De chemie tussen Thor en Loki alleen al is de moeite waard om deze film te zien en dan nog niet te spreken over de komische scenes en vele grootse vernietigingen. Op een gegeven moment gaat Thor zelfs met het openbaar vervoer. Wellicht werd ik verblind door mijn liefde voor deze franchise, maar ik heb geen enkel negatief punt kunnen ontdekken. Vergeet niet te blijven zitten voor de scenes tijdens en na(!) de credits. Beide voegen veel toe aan de toekomst van de Marvel films. Thor: The Dark World is een absolute aanrader en staat voor mij momenteel bovenaan de lijst van topfilms in 2013!