Recensie | War of the Worlds (Immy Verdonschot)

Afgelopen week zijn er diverse mysterieuze gebeurtenissen waargenomen. De indringende geluiden, bizarre lucht en het onbekende object in Amsterdam hoorden allemaal bij een stunt van FOX voor de nieuwe serie: War of the Worlds. Gebaseerd op het werk van H.G. Wells uit 1898 speelt deze serie zich nu af in modern Europa en is de serie vanaf zondag 3 november te zien op FOX.

Titel: War of the Worlds
Cast: Gabriel Byrne, Elizabeth McGovern, Léa Drucker, Natasha Little
Scenario: Howard Overman, H.G. Wells
Genre: Scifi, drama, thriller
Te zien vanaf: 3 november 2019 op FOX

De achtdelige dramaserie – gebaseerd op de bekende klassieke roman van H. G. Wells uit 1898 – is vertaald naar een moderne en spannende thriller. De mensheid wordt bijna volledig van de kaart geveegd door een allesverwoestende aanval van buitenaf. Slechts een klein groepje mensen weet het te overleven door ondergronds te schuilen, maar wanneer ze de straten weer op gaan blijkt de wereld voorgoed veranderd. En hun problemen zijn pas net begonnen.

Een Europees drama

In tegenstelling tot de Amerikaanse verfilming, speelt deze serie zich af in Europa. Alleen al daardoor komt de serie dichterbij en voelt het verhaal realistischer dan andere vertolkingen tot nu toe. De mengelmoes aan talen speelt hier een belangrijke rol bij. Een Franse onderzoeker schakelt simpel over van Frans, naar Engels met herkenbaar accent. Sommigen zullen zich hier misschien aan ergeren, maar het geeft de serie een herkenbaarheid. Zowel in omgeving, als in hoe nieuws wordt gebracht en hoe het politieke landschap werkt. Het is een van de onderdelen die aanspreekt in deze serie, maar het is zeker niet het enige.

War of the World

Post-apocalyptisch

De serie voelt meteen post-apocalyptisch: met het merendeel van de mensheid uitgeroeid is iedere stad en dorp een ghost town. Niemand weet wat er te wachten staat of hoe je verder moet. Apparatuur werkt niet meer, dus bellen gaat niet en om te reizen heb je eigenlijk alleen nog je eigen wandelbenen of een fiets als je die kan vinden. Het is een heel realistisch beeld, wat perfect wordt ondersteund door de opbouwende muziekscore. Deze voelt continue onheilspellend aan en laat je geen moment ontspannen.

Drama vs scifi

Waar de serie het echter vooral van moet hebben is de (persoonlijke) drama. De personages worden in de eerste twee afleveringen goed neergezet met voldoende aanknopingspunten voor volgende afleveringen. Lang niet alles wordt namelijk direct behandeld, maar je weet dat het terug zal moeten komen later in de serie. Niet alleen dat, maar ook wordt goed ingespeeld op huidige problemen die spelen in Europa. Van migranten tot de klimaatcrisis. Het geeft een extra laag aan een inmiddels bekend scifi-verhaal. Om het allemaal nog intrigerender te maken krijgen de personages ook te maken met morele dilemma’s als hoe ver je gaat om je familie te beschermen en zou je een vreemde redden? Hoewel dergelijke situaties in post-apocalyptische scifi-verhalen niet heel nieuw zijn, zitten ze hier dermate goed in elkaar om ervoor te zorgen dat je verder wil kijken.

War of the Worlds is een goede combinatie van sciencefiction en menselijk drama met een goede score. Door het bekende verhaal naar modern Europa te halen en alle personages een dosis aan morele dilemma’s voor te schotelen, zit je gebeiteld aan je stoel.

★★★☆☆

De eerste twee afleveringen van deze nieuwe serie zijn op zondag 3 november om 21.00 uur te zien op FOX (bij KPN op kanaal 16 en bij Ziggo op kanaal 11).