Recensie | Wonder Woman (Erik Jansen)

Ongeacht wat je mening over Batman V Superman van vorig jaar was, het moment toen Wonder Woman op het strijdtoneel kwam was een hoogtepunt. We kregen een klein beetje van haar te zien, maar nu is Gal Gadot terug in de rol van de Amazon princess. Wonder Woman is de vierde film in de DC Extended Universe na Man of Steel, Batman V Superman en Suicide Squad. De film is geregisseerd door Patty Jenkins, die voor het laatst in 2003 de film Monster op haar naam had staan.

Titel: Wonder Woman
 Patty Jenkins
Cast: Gal Gadot, Chris Pine, Robin Wright, Danny Huston, David Thewlis, Connie Nielsen, Elena Anaya
Scenario: Allen Heinberg
Superhelden, Actie, Fantasy
Speelduur: 141 minuten
Te zien: 15 juni 2017 in de bioscoop

Wonder Woman speelt zich 100 jaar voor de gebeurtenissen van de huidige tijdlijn van de eerdere DC films. Diana (Gadot) is opgegroeid op het verborgen eiland Themyscira. Hier woont een ras van vrouwelijke krijgers genaamd de Amazones, die lang geleden door de Griekse goden op aarde waren geplaatst om de mensheid te beschermen. Als kind kreeg Diana te horen dat Ares, de god van oorlog, alle goden heeft gedood op de oppergod Zeus na.  Zeus heeft de Amazones het zwaard “de Goden Doder” nagelaten. Diana, als het enige kind op het eiland, wilt net zoals haar andere eilandbewoonsters opgeleid worden tot krijger. Haar moeder Koningin Hippolyta (Connie Nielsen) verbiedt Diana de training, omdat zij denkt dat Ares nooit meer zal terugkeren. In het geheim wordt Diana opgeleid door Generaal Antiope (Wright). Hippolyta heeft alle redenen om Diana de training te verbieden, maar wanneer zij erachter komt dat Antiope haar opleidt moet Antiope Diana harder trainen dan wie dan ook op het eiland.

Later ziet Diana iets wat ze nog nooit op het eiland heeft gezien. Door de koepel die het eiland verborgen houdt, stort een klein vliegtuig in zee. Ze redt de Amerikaanse piloot Steve Trevor (Pine) en ziet voor het eerst een man van het menselijk ras. Niet lang daarna wordt het eiland aangevallen door de Duitse soldaten die achter Steve aanzitten. De Amazones weten de Duitsers te verslaan en Trevor wordt gevangen genomen. Dankzij de gouden lasso van waarheid vertelt Steve zijn verhaal. De wereld is getroffen door de Eerste Wereldoorlog. Hij is een spion die een boek gestolen heeft van de Duitse generaal Erich Ludendorff en Isabel Maru, a.k.a. Doctor Poison. In dit boek staat het bewijs dat de Duitsers het dodelijke mosterdgas willen gebruiken als wapen.

Recensie Wonder Woman (Erik Jansen) 2
Diana is ervan overtuigd dat de oorlog is veroorzaakt door de terugkeer van de god Ares. Alhoewel haar moeder niet wilt dat de Amazones zich met deze oorlog bemoeien omdat ze van mening is dat de mensheid de bescherming van de Amazones niet verdient, gaat ze toch met Steve mee naar Engeland en belooft ze Steve hem te helpen zijn missie te voltooien. De twee nemen een boot en leren elkaar beter kennen. Diana vertelt Steve dat zij uit klei is gevormd en dat haar moeders liefde en Zeus haar tot leven hebben gebracht, althans dat is het verhaal wat ze van haar moeder heeft gehoord. Ook vertelt ze dat het haar taak is om Ares te verslaan zodat de oorlog eindigt. Steve hoort het aan en je ziet hem denken “Em? Oh, ok…”

In Engeland ziet ze een wereld die nieuw voor haar is met voor haar vreemde gebruiken. Ze komen bij de Oorlogsraad. Sir Patrick Morgan probeert de raad te overtuigen dat een wapenstilstand met Duitsland ondertekend moet worden. De raad negeert de informatie die Diana wist te vertalen uit het gestolen boek waarin blijkt dat General Ludendorff van plan is om het mosterdgas te gebruiken aan het front waar de strijd gevochten wordt. Diana kan haar oren niet geloven en noemt de generaals in de raad lafaards, omdat zij toestaan dat mensen om zullen komen in de strijd. Ze eist dat Steve haar naar het front brengt, omdat ze denkt dat Ares daar zal zijn. Ze verzamelen een team bestaande uit een Indiaanse smokkelaar, een Schotse scherpschutter en een Frans-Marokkaanse geheim agent en reizen af naar de loopgraven in België.

Recensie Wonder Woman (Erik Jansen) 3
Wonderful

We zagen Gal Gadot als Wonder Woman vorig jaar samen met Batman en Superman vechten, maar veel van haar karakter en acteerkwaliteiten hadden we nog niet echt gezien. Haar accent werkte wellicht ook tegen, waardoor we misschien wat onzeker waren over hoe ze als hoofdpersoon een volledige film zou kunnen dragen. Die onzekerheid is in Wonder Woman volledig afgenomen! Ze laat als Diana ontzettend veel kanten zien van het karakter van de superheldin. Ze heeft een oprechte motivatie om een held te zijn, haar naïviteit met de echte wereld zorgt voor aandoenlijke momenten waardoor ze aanvoelt als een echt personage en natuurlijk haar fysieke kanten maken haar dé Wonder Woman. Tijdens de film groeit ze ook als personage omdat ze eerst heel erg naïef is, maar later meer over de echte wereld en haar rol hierin te weten komt. Wanneer ze de oorlog en de vreselijke gevolgen die mensen daarvan ondergaan van dichtbij ziet, ziet ze het als haar taak om mensen te helpen. Daar waar we in Man of Steel te horen kregen dat Superman de mens tot goedheid moet inspireren en dat eigenlijk niet echt overtuigend zagen, zien we dat Wonder Woman oprecht mensen weet te inspireren. Ik kan mij eerlijk gezegd niet herinneren dat ik voor het laatst naar een karakter keek en dacht: “Hier staat een superheld”, maar Gal Gadot deed het!

Ik ken Wonder Woman als de derde van de “Trinity”, samen met Superman en Batman. De heldin is in 1940 bedacht door William Moulton Marston, die ook de uitvinder is van de leugendetector. Wonder Woman’s lasso van waarheid is daar zeer waarschijnlijk op gebaseerd. Op een animatiefilm uit 2009 na en haar in een paar Justice League animatiefilms en comics te hebben gezien, weet ik slechts wat basisinformatie over Wonder Woman. Het karakter wordt gepresenteerd als een symbool van emancipatie. In de 2009 animatiefilm zag ik dat vertaald als dat vrouwen beter zijn dan mannen. Ik denk dat Wonder Woman dit veel beter laat zien, door niet het andere geslacht te kleineren maar juist haar motivatie te bekrachtigen.

Dat zag ik ook in het karakter van Steve Trevor, gespeeld door Chris Pine. In de animatiefilm was hij een soort playboy die Diana het liefst zo snel mogelijk in bed probeerde te krijgen. Hier is Steve een soort ambassadeur van de mensheid. Doordat hij met Diana een band opbouwt, leert ze via hem het goede van mensen kennen. Ondanks dat hij Diana in eerste instantie wilde beschermen, zoals een heer zou zijn, ziet hij snel in dat Diana een strijder is die haar mannetje staat. Ook de vriendschap en de romance die tussen de twee ontstaat voelt verdiend aan, waardoor je haar motivatie aan het eind en voor andere films begrijpt.

Connie Nielsen speelt Diana’s moeder Koningin Hippolyta. Zoals ik eerder vertelde, heeft zij redenen om haar dochter te beschermen en haar buiten de strijd te houden. Ik vind haar terughoudendheid om haar dochter juist niet tot held te benoemen, tevens het karakter en motivatie van Wonder Woman versterken. Robin Wright als de Amazone die Diana in het geheim traint is tevens ijzersterk in haar rol. Wie tijdens de eiland scènes heeft opgelet, zal daar Nederlands fotomodel Doutzen Kroes een paar keer voorbij zien komen. Eerder maakte ik de opmerking dat wellicht het Israëlische accent van Gal Gadot een issue zou kunnen zijn. De film maakt de wijze keuze om alle Amazones dit accent te geven, zodat het aanvoelt als de manier waarop men op Themyscira spreekt.

Recensie Wonder Woman (Erik Jansen) 5

Bad guys

Het is een probleem waar de Marvel films last van hebben, maar ook in Wonder Woman is er sprake van slechteriken die niet zo sterk zijn neergezet. Dan hebben we het onder andere over Danny Huston en Elena Anaya die Ludendorff en Doctor Poison spelen. Het uiterlijk van één van de boosdoener had naar mijn mening meer lef moeten tonen door deze iets meer te doen lijken als die van het stripboek. Misschien zoals ik deze ken van de Injustice game.

Nieuw in DC films: Kleur!

Van de Christopher Nolan Dark Knight trilogy en de opvolgende DC universe films zagen we dat het grauwe kleurenpalet de overhand hadden genomen. Er is zelfs op YouTube een video verschenen die de rijke blauwe en rode kleuren terug bracht in een scène uit Zack Snyders Man of Steel. Patty Jenkins laat in Wonder Woman zien dat ze daar van af wilde stappen. We worden vanaf het begin verrast met een kleurrijke wereld, alsof we dit als compensatie van DC tegoed hadden. En ook zien de kleuren van Wonder Woman’s outfit er fantastisch uit. Vandaar dat ik expres de film in 2D ben gaan kijken om niet contrastverlies van de 3D versie te ervaren. In Engeland en in de loopgraven zijn de kleuren wat grauwer, maar dat past vanzelfsprekend bij de look en feel van oorlog.

De superheldin

We hebben in het verleden een aantal films gehad waarin de held een vrouw is. Supergirl (1984), Catwoman (2004) en Elektra (2005). Deze films behoren echter tot de meest slechte films van het superhelden genre. Wonder Woman is daarmee eindelijk een superheldenfilm die een vrouwelijke heldin wonderbaarlijk neerzet en zoals ik al eerder zei: Een film die echt gaat over iemand die een superheld wilt zijn. Is het de beste film uit de DC Universe reeks? Man of Steel is misschien wat deprimerend, Batman V Superman en Suicide Squad werden niet door iedereen geliefd met betrekking tot het verhaal. Ik denk dat Wonder Woman heel veel goed heeft gedaan en wellicht dé DC film is die hoopvol is voor de aankomende DCEU films. Sterker nog, ik ben nu juist super-enthousiast om Wonder Woman in Justice League te zien die later dit jaar in de bioscoop verschijnt!