Recensie | Jason Bourne Blu-ray (Immy Verdonschot)

In 2002 kwam de wereld van Jason Bourne voor het eerst naar het grote scherm: een vondeling die met kogels doorzeeft is en om één of andere manier geweldig kan vechten. Sommigen noemen het wel de beste rol van Matt Damon ooit. Dit jaar keerde hij terug in zijn iconische rol in Jason Bourne, net als Julia Stiles (Nicky Parsons), waarbij beiden door niemand minder dan regisseur Paul Greengrass werden begeleid. Vanaf 30 november is de film verkrijgbaar op 4K UHD (inclusief blu-ray), Blu-ray en DVD, waarbij je op de DVD twee extra’s hebt en op de blu-ray en 4K vier.

Titel: Jason Bourne
Regisseur: Paul Greengrass
Scenario: Paul Greengrass en Christopher Rouse
Cast: Matt Damon, Tommy Lee Jones, Alicia Vikander, Vincent Cassel, Julia Stiles, Riz Ahmed, e.a.
Speelduur: 123 minuten
Genre: Actie

Medium: Blu-ray, 1 disk | Regio: B | Taal: Engels (DTS:X Master Audio, DTS Headphone:X), Frans, Duits (DTS-HD High Resolution 7.1), Italiaans, Castiliaans en Turks. | Ondertiteling: Engels (DSH), Nederlands, Frans, Duits, Italiaans, Castiliaans, Deens, Suomi, Noors, Portugees, Turks | Beeldformaat: 1080p High Definition 2.40:1 | Audio: Dolby Digital 5.1 | Release: 30 november 2016 | EAN: 5053083074241

Inhoud

1. Hoofdfilm: Jason Bourne
  2. Trailer: The Great Wall (automatische start, niet op te zoeken in menu, ook met Matt Damon)
  3. Bringing Back Bourne
  4. Bourne to Fight
  5. Las Vegas Showdown
  6. The Athens Escape

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Triple P Entertainment

Bijna tien jaar nadat we de ex-geheimagent Jason Bourne (Matt Damon) voor het laatst aan het werk zagen, wordt hij het nieuwe tijdperk ingetrokken. Zo ontdekt hij enkele cruciale geheimen omtrent zijn ontstaansgeschiedenis, dankzij de enige persoon die hij echt kan vertrouwen: Nicky Parsons (Julia Stiles). Maar het duurt niet lang voor de dodelijkste agent van de CIA uit de schaduw en in de val wordt gelokt. Daar zorgen CIA-agent Heather Lee (Alicia Vikander), hitman Asset (Vincent Cassel) en CIA-directeur Robert Dewey (Tommy Lee Jones) wel voor. Lukt het hem weer om zijn oude werkgevers te slim af te zijn?

filmstill1bourne De draad oppakken

Hoe pak je na zoveel jaar de draad weer op? In veertien jaar tijd is er veel veranderd en dat geldt tevens voor het verhaal van Bourne. De film richt zich vooral op een achtergrond van Jason waar hij nog niets vanaf wist en gaat tegelijkertijd in op hoe hij verder probeert te leven na wat hij heeft gedaan als CIA-agent. De aanleiding om hem toch weer het veld in te trekken is aannemelijk, maar niet altijd even overtuigend. Het verhaal is daarmee niet het sterkste van de Bourne-franchise, maar zeker vermakelijk. Er zit – zoals inmiddels verwacht mag worden bij een Bourne-film – voldoende vernuftigheid in om je aandacht erbij te houden, met verschillende vecht- en achtervolgingsscènes die de actie-fan tevreden zullen stellen.

Minder spectaculair

Na ongeveer vijftien jaar kan het natuurlijk niet anders dan dat de acteurs wat ouder zijn geworden. En dat is altijd het lastige met sequels: hoe lang kun je doorgaan? Aangezien in Jason Bourne een groot deel van de oorspronkelijke cast terug te zien is, betekent dit ook dat je de leeftijd op de koop toeneemt. Zo zijn de actiescènes wat minder spectaculair en voelt het allemaal net wat trager en minder flitsend dan in de voorgaande films. Aangezien vaak juist wordt geprobeerd meer te geven en het allemaal nog indrukwekkender te maken in vervolgfilms, is het goed om deze gedachte in het achterhoofd te houden. Er zitten zeker mooie acties in, maar realiseer je dus bij het kijken van de film dat een dergelijke sequel met dezelfde cast zijn beperkingen met zich mee kan brengen.

filmstill3bourneEen heerlijk weerzien

Als er iets is wat van de film afspringt, dan zijn het wel de bekende gezichten en hoe gemakkelijk de acteurs weer op lijken te gaan in hun bekende rollen. Jason en Julia hebben maar een blik nodig om een verhaal te vertellen en Tommy Lee Jones weet als geen ander een perfecte villain neer te zetten waar je gedurende de film alleen maar meer een hekel aan krijgt. Met alle nieuwe technieken van tegenwoordig, en de techneuten die daarin bekwaam zijn, was er natuurlijk ook een frisse wind nodig op het CIA-bureau en daar zorgt de jonge Alicia Vikander voor. Zij weet zich prima staande te houden tussen alle ervaren pro’s. Iets wat zich weer prima vertaalt naar haar rol in de film, waar ze zichzelf keer op keer moet bewijzen. Het is vooral haar interactie met Damon die de show weet te stelen.

Extra’s: Klaar voor het gevecht

De extra’s van Jason Bourne bieden je iets meer inzicht in hoe de wereld tot stand is gekomen. Al deze extra’s worden ingeleid door Matt Damon himself, waarbij hij kort aangeeft wat je te zien gaat krijgen. De extra’s duren niet al te lang, waardoor het echt een leuke blik achter de schermen is en geen langdurende documentaire. In Bringing Back Bourne staan cast en crew stil bij het terugbrengen van het personage van Bourne na vijftien jaar en waarom het zo lang geduurd heeft. ‘Bourne to Fight’ bestaat uit drie korte features, waar iedere feature zich richt op een bepaald gevecht in de film (Bare-Knuckle Boxing, Close Quarters en Underground Rumble). In The Athens Escape bespreekt de crew (met Damon) hoe het was om in de smalle straten een achtervolging te filmen als ook hoe en wanneer stuntdoubles worden ingezet. De laatste extra ‘Las Vegas Showdown’ bestaat ook weer uit meerdere features, namelijk Convention Chaos en Shutting Down the Strip. De eerste legt de nadruk op hoe uniek het is dat ze daadwerkelijk in Las Vegas konden filmen en dat ze het zo echt mogelijk wilden doen – er was een conventie gaande en Matt Damon stond tegenover 1600 extra’s (meeste tot nu toe voor hem) om hen uit te leggen hoe zijn pistool zou klinken. Zowel hij als enkele andere cast- en crewleden nemen je mee in hun ervaring. Mocht je ervan houden om botsende auto’s te zien en een hoop ‘wreckage’ dan is de laatste feature echt een aanrader: het stuntteam legt haarfijn uit hoe ze de laatste scène in beeld hebben weten te brengen. Ook laten ze enkele beproevingen zien van auto’s die geramd moesten worden. Stuk voor stuk zijn deze extra’s vermakelijk, niet te uitgebreid, maar prima voor een extra laagje verdieping bij de film.

De blu-ray

Het hoesje spreekt boekdelen: Jason Bourne is terug en ‘he means business’. Zowel de Nederlandse als Franse beschrijving is op de achterkant te vinden, met alle specificaties van dien. Zodra je de blu-ray afspeelt, krijg je een trailer te zien van The Great Wall (tevens met Matt Damon), welke niet door te spoelen is. Er is een uitgebreid keuzemenu voor alle talen en een prima menu qua selectie op hoofdstukken of talen/ondertitels. Met het sterretje kun je direct naar de extra’s, welke prima laden. Mocht je toevallig een laptop hebben zonder blu-ray/dvd-speler, dan biedt deze blu-ray een oplossing voor de kijker onderweg: er is een nieuwe digitale ultraviolet versie te downloaden waardoor je deze overal kunt kijken. Niet alleen dat, maar daar kun je ook je digitale filmbibliotheek creëren en delen.

Qua audio is er nog een nieuwtje: Jason Bourne pakt namelijk uit met DTS:X® en DTS Headphone:X™, wat meeslepende audiotechnologieën zijn die de vloeiende beweging van het geluid repliceren en overbrengen op de kijker/luisteraar. Door het geluid exact te positioneren waar de mixer het geplaatst heeft, wordt de kijker ondergedompeld in een belevenis die al het voorgaande overtroeft. Al moeten je boxen dat natuurlijk wel weer aankunnen. 😉