Blu-ray Recensie | Molly’s Game (Sandro Algra)

Stel dat het leven je helemaal tegenzit. Alle plannen die je had zijn misgelopen. Maar je ontdekt wel een verborgen talent in jezelf voor het verdienen van bergen geld. Zou jij deze kans grijpen, zelfs als het ten koste kan gaan van jouw integriteit en morele ethiek? Molly’s Game is het verhaal over de opkomst en ondergang van ‘Pokerprinses’ Molly Bloom. Voor zijn regiedebuut besloot schrijver Aaron Sorkin de memoires van Bloom te verfilmen. De film leverde Sorkin en hoofdrolspeelster Jessica Chastain vorig jaar veel nominaties op. Maar zal Sorkins overgang  van schrijver naar regisseur vlot lopen, of komt hij net zoveel hobbels tegen als Molly Bloom in haar carrière switch?

Molly’s Game is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Molly Bloom, met Jessica Chastain in de hoofdrol van Molly. Vanaf 16 mei 2018 is de film te koop op Blu-ray en DVD.

Titel: Molly’s Game
Regisseur: Aaron Sorkin
Scenario: Aaron Sorkin
Cast: Jessica Chastain, Idris Elba, Kevin Costner, Michael Cera, Jeremy Strong, Brian d’Arcy James
Speelduur: 141 minuten

Medium: Blu-ray, 1 disk | Regio: B | Ondertiteling: Nederlands, Frans, Engels voor doven en slechthorenden | Beeldformaat: 2.39: 1 Aspect Ratio | Audio: 7.1 DTS-HD MA (Engels), 5.1 DTS-HD MA (Frans), 2.0 Descriptive Audio (Engels) | Blu-ray/DVD-release: 16 mei 2018

Inhoud:

1. Hoofdfilm: Molly’s Game
  2. Feature: Building an Empire

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Entertainment One Benelux

Blu-ray Recensie Molly's Game (Sandro Algra) 1

Vrouw in een mannenwereld

Met een strenge vader en twee oudere broers heeft Molly (Jessica Chastain) geen makkelijke jeugd. Van jongs af aan wordt ze getraind tot skiër door haar vader (Kevin Costner), die niks minder dan excellentie van haar eist. Een zwaar ongeluk bij de kwalificatie van de Olympische Spelen zet abrupt een punt achter haar carrière. In plaats van rechten te studeren besluit ze er maar een jaartje tussenuit te nemen in Los Angeles. En sinds haar vader niet achter haar keuze staat zal ze op eigen houtje geld moeten verdienen als serveerster in een nachtclub. Op den duur rolt ze in de wereld van ondergrondse pokertoernooien, waar de meest extravagante figuren op af komen: miljardairs, topsporters en zelfs de allergrootste Hollywood acteurs. Door de hoge fooi van deze klanten heeft ze al snel de smaak van dit wereldje te pakken. Het duurt niet lang voordat de Pokerprinses zelf de wedstrijden begint te organiseren. In haar club is alles volledig legaal natuurlijk… in het begin althans. Als je verwikkeld raakt met de verkeerde mensen en je steeds meer laat verleiden door hebzucht wordt de drempel om de wet te overtreden op den duur lager.

Er zijn al erg veel films gemaakt over mensen die op een onethische manier rijk worden. Het is een soort cynische blik op het klassieke rags-to-riches verhaal. Figuren als Molly Bloom zijn fascinerend vanwege hun enorme doorzettingsvermogen. De meeste van dit soort personages hebben echter ook een hele nare kant aan hun persoonlijkheid, wat er voor zorgt dat de kijker ook graag  zijn imperium aan het einde van de film wil zien instorten. Ik had verwacht dat dit ook zou gelden voor Molly, een vrouw die haar seksuele aantrekkingskracht als wapen gebruikt. Ik ken veel mensen (zowel mannen als vrouwen) die al snel de pest hebben aan dit soort vrouwelijke personages. Molly komt echter op geen enkel moment in de film onsympathiek over. Ze is een harde werker (die weliswaar pillen moet slikken om wakker te blijven) en ze misleidt enkel mensen om haar tegenstanders een stap voor te zijn. Ze krijgt op een gegeven moment zelfs de kans om andere mensen onder de bus te gooien, maar dat is een grens die ze nooit overschrijdt.

Blu-ray Recensie Molly's Game (Sandro Algra) 2

Een luisterboek

Met A few Good Men (1992), Moneyball (2011) en Steve Jobs (2015) in zijn oeuvre mag Aaron Sorkin zich een van de meest succesvolle schrijvers in Hollywood noemen. Een van de kenmerken uit zijn films zijn de snelle en vermakelijke dialogen die de personages met elkaar voeren. Verwacht dat daarom ook in deze film. Met het veelvuldig gebruik van voice-overs slaat Sorkin de plank jammer genoeg behoorlijk mis. De film maakt gebruik van een flashback structuur. In het heden zien we Molly en haar advocaat (Idris Elba) worstelen met haar legale problemen. En telkens als we overschakelen naar haar tijd als Pokerprinses horen we Chastain continu als de vertelstem.

Veel kijkers en filmmakers hebben een grote aversie tegen voice-overs: film is tenslotte een visueel medium! Je kunt naar mijn mening echter niet ontkennen dat er films zijn die op een briljante manier gebruik maken van deze techniek. Ik denk hierbij aan Goodfellas (1990) en The Wolf of Wall Street (2014), wat ook rags-to-riches verhalen zijn over delinquenten. Die films zijn natuurlijk gemaakt door Martin Scorsese, een regisseur die voice-overs beheerst als geen ander. Bij hem gaan de voice-overs hand in hand met alles wat we in beeld zien gebeuren, en daarom hebben zijn films een onafgebroken flow. Sorkin weet soms deze techniek op de juiste manier te gebruiken. Tijdens de pokerwedstrijden is de stem van Molly een goed hulpmiddel om ons een kijkje te geven in de psychologie van de spelers. Voor de rest van de film heb je eerder het idee dat Molly een luisterboek versie van haar memoires heeft opgezet. Het is verbijsterend dat een verhaal over de gokwereld, drank & drugsgebruik en Russische gangsters toch het meest saaie gedeelte van de film is geworden.

Op den duur krijgen we wel wat stillere momenten in de film. Met afstand de beste scene is wanneer Molly een gesprek heeft met haar vader op een parkbankje. Ik heb Kevin Costner al een flinke tijd niet meer in een sterke rol gezien. Zijn bijrolletje helpt deze film heel erg.

Blu-ray Recensie Molly's Game (Sandro Algra) 3

Een oneven film… voor de pokerfans?

Van ijzersterk acteerwerk tot strakke dialogen bevat Molly’s Game alle eigenschappen van Aaron Sorkins beste films. De keuze om de flashbacks bijna geheel met voice-overs te vertellen verandert dit echter in een film die steeds heen en weer schommelt tussen spannend en saai. Tegen het einde waren er wel genoeg  goede momenten om mij tevreden te stellen. Molly Bloom is gewoon een fascinerend figuur, en het sprak al voor zich dat Jessica Chastain weer een top prestatie zou opleveren (ik heb haar nog altijd geen slechte rol zien spelen). Als pokertoernooien en verhalen over hebzucht helemaal jouw ding zijn dan is deze film misschien wel het kijken waard.

★★★☆☆

Jessica Chastain kwam vorig jaar naar Nederland voor de première van Molly’s Game. Bekijk hier ons reportage.

Molly’s Game bevat een enkele extra feature, namelijk Building an Empire. Het is een korte en snelle bespreking van het verhaal en het hoofdpersonage.