Blu-ray Recensie | The Cyanide & Happiness Show – Seizoen 1 (Sandro Algra)

Het is al bijna 11 jaar geleden: Cyanide & Happiness ging in 2005 van start als dagelijkse webcomic. Op het eerste gezicht leek het allemaal niet zoveel voor te stellen. De website toonde panels in lage resolutie waarin telkens twee stokpoppetjes een kort gesprek voerden, en meestal werd dit gesprek gevolgd door een surrealistische wending. De bizarre verhaallijnen en de uitermate grove humor groeiden uit tot het oogmerk van de comic. Kindermishandeling, religie en aids zijn slechts een paar van de taboes die de vier originele auteurs maar al te graag in hun grappen verwerken. Ze beschrijven Cyanide & Happiness als “een type comic dat elke artiest zou willen schrijven maar het niet kan doen omdat hij editors heeft”. Dankzij hun groeiende populariteit begonnen de makers zich ook te richten op het creëren van korte animatiefilms. Het plan was om uiteindelijk ook een tv-serie te maken. Na mislukte onderhandelingen met meerdere tv-zenders werd echter besloten dat de show het veel beter zou doen als een webserie, zonder opgelegde beperkingen van producenten. Maar om dat idee van de grond te krijgen moest het project wel gefinancierd worden met een crowdfunding-campagne. Op Kickstarter werd maar liefst drie keer zoveel geld binnengehaald als het beoogde budget. Dit betekende niet alleen dat de productie van de serie gegarandeerd was, maar ook dat er voortaan wekelijks een kort filmpje op Youtube zou verschijnen.

Titel: The Cyanide & Happiness Show
Regisseurs/auteurs: Kris Wilson, Rob DenBleyker, Matt Melvin (voorheen), Dave McElfatrick, Mike Salcedo
Acteurs: Kris Wilson, Rob DenBleyker, Dave McElfatrick, Mike Salcedo, Joel Watson, Chase Suddarth
Medium: Blu-ray, 2 disks
Speelduur: 150 minuten
Genre: Komedie
Regio: Regio vrij
Taal: Engels
Beeldformaat: 1080p High Definition 16:9
Audio: DTS-HD 5.1
Release: 01 november 2015

Inhoud:

1. 11 afleveringen:

• A Day At The Beach
  • Why I Hate Summer Camp
  • Grandpa’s War Stories
  • The Meaning Of Love
  • Dirty Dealings
  • San Diego Breakfast
  • The Elusive Mr Wimbley
  • The Depressing Episode
  • Tub Boys
  • Episode Schmepisode
  • The Christmas Episode

2. Audio commentaar van Kris, Dave en Rob
3. Verwijderde scenes/alternatieve cuts
4. Nooit eerder vertoonde shorts
5. Geheimen voor een eeuwig leven

The Cyanide & Happiness Show - Intro

De konthaai en de omgekeerde worstelaar

Het hoge niveau van surrealisme, waar deze franchise inmiddels bekend om staat, wordt nogmaals benadrukt door de namen van de afleveringen. Afgezien van aflevering 8 zeggen de titels namelijk helemaal niets over de inhoud van elke 12-minuten durende aflevering (wat op zich passend is aangezien hetzelfde geldt voor de naam van deze franchise). Een doorlopende verhaallijn is evenmin aanwezig. In plaats daarvan gaat de show uit van een sketch-format. Zo heb je scenes van minder dan een minuut met daarin simpele gebeurtenissen, zoals een oma in een bejaardentehuis die maar geen erwtjes op haar vork kan krijgen. Soms zijn de verhalen wat langer: denk aan het tragische verhaal van een kapitein die zijn bemanning liet verhongeren tijdens zijn zoektocht naar de gevreesde konthaai (die hem zijn kont had ontnomen).

Hoewel elke aflevering zijn sterke momenten heeft is het aantal dijenkletsers niet bijzonder hoog, zeker niet aan het begin van het seizoen. De aflevering San Diego Breakfast draait voor een groot deel rond het levensverhaal van El Reverso: de Mexicaanse worstelaar die al zijn acties achterstevoren uitvoert. Als deze aflevering een short was geweest hadden de schrijvers dit scenario waarschijnlijk benut om snel toe te werken naar een clou. In dit geval worden echter ook de alledaagse activiteiten van El Reverso uitgebreid getoond. Zo zien we hem achterstevoren fietsen en ontbijt uitkotsen. Meer leuke ideetjes dan complete grappen dus, maar de creativiteit achter de handelingen van dit personage maken het alsnog een van de meer vermakelijke sketches. Helaas valt dat niet over alle verhalen te zeggen. Soms ontbreken zowel de leuke personages als de sterke grappen, waardoor de verhalen vooral langdradig aanvoelen. Het is duidelijk dat de bedenkers gaandeweg moesten leren om lange afleveringen te schrijven, want de show wordt gedurende het seizoen wel steeds beter.

The Cyanide & Happiness Show - El Reverso

De sterkste afleveringen zijn The Christmas Episode en The Depressing Episode. Eerstgenoemde bevat een mooie balans tussen simpele visuele grappen en meer verfijnde humor, met een paar onverwachte wendingen. Er zit onder meer een epische achtervolgingsscene in die verassend goed geanimeerd is (zo zie je meteen wat er met de extra Kickstarter-opbrengsten is gebeurd). The Depressing Episode volgt daartegen een traditie die al jaren geleden is begonnen met de webcomic, namelijk: zo nu en dan verhalen bedenken waarin de conventionele grappen worden vervangen met een en al ellende (meer Cyanide en minder Happiness). Een man test positief bij een kankertest: zijn hand is namelijk groter dan zijn gezicht (wat in werkelijkheid een bekende grap is). Deze scene is een typische manier om een Cyanide & Happiness sketch te beginnen, maar het verschil ligt in dat ze deze flauwe grap vervolgens op een volledig serieuze manier behandelen. We zien hoe hij in de loop van 9 maanden te horen krijgt dat zijn vrouw zwanger is en hoe hij in afwachting van zijn kind langzamerhand aftakelt. Dergelijke scenario’s bieden de makers een mooie kans om hun donkere humor naar een hoger niveau te tillen, maar ook om zo’n aflevering van wat artistieke elementen te voorzien. Mede hierdoor voelt de show aan als meer dan alleen (intelligente) onderbroekenlol.

The Cyanide & Happiness Show - The Depressing Episode

Wat is er extra?

De enige extra’s op schijf 1 zijn de optionele Engelse ondertitelingen en audiocommentaar bij elke aflevering. Af en toe geven de makers in hun commentaar leuke details weg over de productie van een aflevering. Maar voor een groot deel wordt de tijd gevuld met het vertellen van triviale feitjes (waarvan ik soms nog wel eens twijfel of ze wel oprecht bedoeld zijn: “Dat geluidseffect dat je hoort is eigenlijk een ‘queef’). In één aflevering is het geluid niet eens goed gemixt, je kunt het commentaar amper over de aflevering zelf heen horen.

Toen seizoen 1 nog liep kregen de deelnemers van de Kickstarter campagne toegang tot een speciale pagina van de website. Hierop was veel achter-de-schermen informatie en exclusieve content te vinden. Daarom leek het mij voor de hand liggend dat al dit materiaal te vinden zou zijn op de tweede Blu-ray schijf. Jammer genoeg bevat deze slechts een handjevol shorts die nog niet eerder waren gepubliceerd. En in plaats van deze shorts volledig te hebben uitgewerkt voor de Blu-ray/DVD uitgave bestaan ze hoofdzakelijk uit wat grove animaties of soms enkel de storyboards. Ik vraag me ook af of dit niet allemaal op de eerste schijf had gepast.

Nieuw seizoen, nieuwe Blu-ray

De eerste paar Cyanide & Happiness shorts waren stuk voor stuk ‘instant’ klassiekers. Maar sinds ze zijn begonnen met elke week iets uit te brengen zitten er ook wel eens filmpjes tussen die nogal tegenvallen. Dat geldt eveneens voor de show. De meeste afleveringen bevatten een combinatie van hilarische en redelijk saaie sketches. Toch kun je zeggen dat we genoeg gedenkwaardige grappen en personages hebben gekregen om van een geslaagd eerste seizoen te kunnen spreken.

The Cyanide & Happiness Show - King

In januari 2016 ging ook seizoen 2 in première. De schrijvers beloven nu alvast dat dit seizoen veel beter zal worden dan het vorige (omdat ze naar eigen zeggen nu eindelijk weten waar ze mee bezig zijn). Om toegang te krijgen tot deze afleveringen moet momenteel nog wel betaald worden. Als je een seizoen aanschaft heb je wel het recht om het beeldmateriaal overal voor te gebruiken. Het is nog onduidelijk of de afleveringen later gratis op Youtube te zien zullen zijn. Wat in ieder geval te hopen valt is dat de opbrengsten deze keer worden gebruikt om een professionelere Blu-ray in elkaar te zetten.

★★★½☆