Blu-ray recensie | Venom (Immy Verdonschot)

Vorig jaar werd de eerste Sony-Marvel-villain-film een feit: Venom, een film over een van de slechteriken uit Spider-Man. Maar (gelukkig) zonder connectie tot de bestaande films van de Marvel-superhelden. Venom staat volledig op zichzelf en moest zich dus als zodanig kunnen bewijzen. Met regisseur Ruben Fleischer (Zombieland) aan het roer lijkt dat op een komische wijze te gebeuren. Lees hieronder de Venom recensie door Immy Verdonschot

Titel: Venom
Regisseur: Ruben Fleischer
Scenario: Jeff Pinkner, Scott Rosenberg
Cast: Tom Hardy, Michelle Williams, Riz Ahmed, Scott Haze, Reid Scott, Jenny Slate
Speelduur: 112 minuten
Genre: Comic, Marvel, Actie, Sci-Fi

Medium: Blu-ray, 1 disk | Regio: B | Taal: Engels, Frans, Duits en Turks | Ondertiteling: Nederlands, Frans, Engels, Arabisch, Duits en Turks | Beeldformaat: High Definition Widescreen 2.40:1 | Audio: 5.1 DTS-HD Master Audio | Blu-ray/DVD-release: 20 februari 2019

INHOUD

1. Hoofdfilm: Venom
  2. Features
    1. Venom Mode
    2. Deleted & Extended Scenes
    3. The Anti-Hero
    4. The Lethal Protector in Action
    5. Venom Vision
    6. Designing Venom
    7. Symbiote Secrets
    8. Select Scenes Pre-Vis
    9. Music Video’s
    10. Spider-Man: Into the Spider-Verse Sneak Peek
    11. Previews: Searching

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Sony Pictures Entertainment Benelux BV

Eddie Brock (Tom Hardy) is een gebroken man nadat hij alles verliest, inclusief zijn baan en verloofde. Wanneer hij een dieptepunt bereikt, wordt hij de gastheer van een buitenaardse symbioot. Daardoor krijgt hij uitzonderlijke superkrachten en verandert hij in Venom. Hoe sterker Venom wordt, hoe zwaarder Eddie het krijgt. Tegelijkertijd komt Venom’s rivaal – de sterkere en beter bewapende symbioot Riot – steeds dichterbij.

Tom hardy als antiheld

Tom Hardy levert geweldig werk als Eddie Brock. Hoewel je Venom geen parasiet mag noemen, is dit precies de manier waarop het beginstadium van de ‘infectie’ wordt weergegeven: alsof Brock van binnenuit wordt opgevreten. Tevens lijkt hij een persoonlijkheidsstoornis te hebben en begint hij er met de minuut slechter uit te zien. Een combinatie die Hardy overtuigend in beeld weet te brengen met zijn vele gezichtsuitdrukkingen en reacties ‘op zichzelf’. Een knap staaltje acteerwerk waar je zeker van kan genieten. Daar staat echter tegenover dat Venom vanaf het begin de leiding neemt in het verhaal, wat zorgt voor een gebrek aan empathie voor het personage van Brock. Hij krijgt te weinig ruimte als personage om in een goed daglicht te komen en dus wordt je vooral op sleeptouw genomen door de ‘zwarte blob’.

Van samensmelting tot venom

Hoewel de personages dus niet meteen goed uit de verf komen, is het visueel prachtig vormgegeven. Vooral de eerste scène/achtervolging waar Venom daadwerkelijk stukje bij beetje uit Brock begint te komen: de creativiteit spat er vanaf met iedere beweging en reactie op een actie, waarbij je versteld zal staan van wat Venom allemaal kan. Het lijken logische verlengingen te zijn van het lichaam van Brock, waardoor je vanaf dat moment de twee als heerlijk (komisch) duo gaat zien. De teleurstelling is dan ook des te groter wanneer je voor het eerst Venom te zien krijgt in zijn volle glorie en deze erg shiny, dan wel cartoonachtig, overkomt. Een gevoel wat in het eindgevecht terugkomt, wanneer je duidelijk animatiepoppetjes met elkaar ziet vechten. Slechts op enkele momenten zie je de visuele aantrekkelijkheid van de geweldige samenwerking terugkomen.

Bij de samensmelting op zich kan je ook je vraagtekens zetten. Niet in de minste omdat dit bij Brock als een langdurig proces in beeld wordt gebracht, waarbij hij het erg moeilijk heeft. Een probleem waar zowel Carlton Drake (de rivaal) als Anne Waying (de ex-verloofde van Brock) geen last van lijkt te hebben. Om dan ook maar te zwijgen over het feit dat Venom ineens extreem vrouwelijk lijkt te zijn, wanneer deze samensmelt met het andere geslacht (in plaats van enorme spierbundels te worden wanneer Venom en Riot de andere mannen overnemen).

De flow

Aangezien Venom echt een oorsprongsverhaal is, wordt ruim de tijd genomen om uit te leggen hoe de villain zo is geworden en wat voor complex en stoer personage hij eigenlijk is. Dit levert van tijd tot tijd komische momenten op tijdens de interactie van Venom met Brock, maar heel soepel loopt het niet. Dit is te verklaren doordat de personages elkaar in het begin tegenwerken. En wie wil er nu naar ruziënde personages kijken? Het mooiste daarin is dan ook het einde, wanneer ze eindelijk eenzelfde doel nastreven en de samenwerking een stuk vlotter gaat. Het versterkt de humor in de dialoog tussen de personages. Hoewel ze zeker nog zullen kibbelen, weet je hier dat het met affectie is en vanaf dat moment geniet je simpelweg van de ‘bromance’ (Brock + Venom = Brenom wellicht?).

De villain van sony

Wanneer je tegenwoordig omkomt in alle Marvelfilms is het een verademing om weer eens een film te zien die geheel op zichzelf staat. Venom is precies dat: een film over zijn ontstaan. Zonder Peter Parker, zonder Spider-Man, gewoon Venom zelf en hoe hij geworden is wie die is. In die zin is de film voldoende onderhoudend en een mooi afgerond verhaal. Voor de echte fans zit de film echter boordevol verwijzingen naar de comics, zo is er alsnog aan hen gedacht. Maar denk je dat het daarbij blijft, dan ben je wat naïef. Want ja, ook hier sluit de film af met een after credit scène zodat je alweer uitkijkt naar een vervolg.

EXTRA’S: alles ontleed

Als je ooit een Blu-ray voor extra’s zou kopen, dan is Venom een goede. Niet alleen staan er ontzettend veel features op, ook zijn ze inhoudelijk onderhoudend, interessant en simpelweg leuk om te zien en hebben ze een redelijke duur. Zo heb je voor de doorgewinterde Marvel-fan ‘Symbiote Secrets’. Deze duurt slechts twee minuten en benoemt enkele zogeheten ‘Easter Eggs’, maar die sluit af met ‘Heb jij ze allemaal gezien?’. Iets wat te checken is als je de film afspeelt in ‘Venom Mode’: daarbij krijg je pop-ups met betrekking tot referenties naar de comics. Daarnaast kun je extra’s verwachten die ingaan op de origin story (The Anti-Hero, 10min), waarom het embleem op de borst van Venom ontbreekt (Designing Venom, 5,5min), de ‘making off’ met regisseur Ruben Fleischer (Venom Vision, 7min) en bijvoorbeeld de achtervolgingsscène waarbij Venom voor het eerst naar buiten treed (The Lethal Protector in Action, 9min). Ook kun je nog genieten van drie Deleted Scenes die ieder oprecht een toegevoegde waarde hebben en dan zijn er nog enkele andere extra’s. Ieder de moeite waard.

Verder is het menu geheel in stijl opgemaakt, wat een fan meteen in de juiste sfeer brengt. Bij de extra’s waar het om afzonderlijke scènes gaat, kun je ervoor kiezen om deze allemaal af te spelen of kun je zelf iets selecteren. Daarnaast beginnen de extra’s automatisch af te spelen nadat de film is afgelopen, mocht je de aftiteling in zijn geheel afkijken. Handig als je gewoon meteen alles achter elkaar wil kijken op een dag.

Hoewel Venom als solofilm een verademing is in het Marvel-universum, zijn er zeker punten waar meer aandacht aan had kunnen worden besteed. De antiheldenfilm is dan wel vermakelijk met van wat humor, maar is vooral het kijken waard vanwege de visuele effecten en het acteerwerk van Tom Hardy. Mocht je van de villain houden, dan is deze Blu-ray een aanrader. De extra’s bieden meer dan genoeg extra content en de echte fanatiekelingen kunnen in Venom Mode kijken welke referenties ze mogelijk gemist hadden.

★★★☆☆

Immy