Blog | De creatieve kunst van de trailer (Rick van Wijk)

Voor een Cinefiel bestaat er geen beter gevoel dan anticipatie voor een film. En hetgeen dat anticipatie voor een film veroorzaakt is een goede trailer. Het magische gevoel van potentie in de muziek en de beelden die je voor je ziet afspelen, een compacte miniversie van een film waar vaak het beste ervan naar boven komt. Toch is er een kunst aan de trailer: het kan wel eens fout uitpakken. In dit artikel leg ik de creatieve kunst van de trailer uit: wat een trailer effectief maakt, wat het kan verpesten en wat een trailer kan doen om nog bekeken te worden na de release van de film.

De creatieve kunst van de trailer

Laten we beginnen met de belangrijkste ‘don’t’ voor een trailer: spoilers. Het is natuurlijk waardeloos als filmmakers een unieke en creatieve plot-twist verzinnen en iedereen ervan wist voor ze de bioscoop in stappen. Dit kan zelfs een afknapper zijn voor vele mensen. Het gebeurt niet vaak dat er een ‘I am your father’ moment in een trailer zit, maar ze kunnen wel eens te veel weggeven. Neem de Officiële trailer voor Spider-Man: Homecoming: alle scènes van die film, de beste grappen van die film en een paar belangrijke plotpunten van die film zitten in deze trailer. Dat is zonde, zeker aangezien Homecoming een hele leuke film is. Het punt is: niet te veel weggeven. Wat kan je dan wel laten zien?

Het antwoord daarop is de potentie van een film. Qua beelden zou een trailer voornamelijk moeten zoeken in de eerste act, om alleen set up te laten zien. Door dit te doen laat het de rest van de film open voor eigen invulling van het publiek, en brengt het ze tot interesse: ze willen weten wat er gebeuren gaat. De tweede Knives Out trailer deed dit onwijs goed: Knives Out is een film vol wendingen in het verhaal, en de trailer wist het zo te maken dat we zo weinig mogelijk te weten krijgen over details en zo breed mogelijk een idee hebben van hoe deze film zich af kan spelen. Na een trailer als deze word je enthousiast en benieuwd. Meest recentelijk had ik dit met de Eternals teaser trailer: het laat eeuwenoude personen zien die met mensen meegroeien, en met één zin en een losse collectie beelden wisten ze de potentie te tonen van een grandioze en ambitieuze film die het concept van mensenwaarde kan behandelen. Daarom ben ik nu aan het aftellen tot november, en weet ik dat dit een zeer effectieve trailer was.

Toch is er iets waar een trailer noodzakelijk voor is: de toon van een film duidelijk maken. Een verassing in de bioscoop is altijd welkom, maar je wilt wel weten wat voor soort film je gaat kijken. En dit gaat zelfs nog iets verder dan actie, animatie, drama, oorlog, musical, horror, komedie et cetera. Concepten zoals wanhoop, zelfrealisatie, sentimentaliteit of excentriciteit kun je prachtig verwerken in een trailer. Is een film diepgaand of erg oppervlakkig? Goede trailers kunnen zoiets moeiteloos tonen in de voorstukjes. De officiële trailer van Logan is een goed voorbeeld, de oranje ondertoon, het liedje ‘Hurt’ van Johny Cash en de oude, vermoeid uitziende Hugh Jackman schetst Logan als een bitterzoete drama dat geen vrolijk einde kan hebben: dit klopte voor deze film. Neem dan ook bijvoorbeeld de tweede trailer voor Soul, de Pixarfilm van vorige kerst: de abstracte beelden, de dialoog dat ze delen en de diepgaande muziek schetsen Soul als een optimistische, emotionele film met een wanhopige zoektocht naar wat het leven waard maakt om te leven: wederom was dit het sterkste punt van de film en blijft de trailer tijdloos verbonden aan de film.

Een van de belangrijkste aspecten van een trailer is de muziek. Met muziek in een trailer kan je een hele hoop. Bij de officiële trailer van Star Wars: The Force Awakens bracht Disney met een emotionele versie van de welbekende Star Wars soundtrack een hele hoop nostalgie terug bij fans: geen wonder dat de film een van de meest succesvolste ticketverkoop ooit had. Maar de muziek hoeft niet bekend te zijn. De laatste trailer van WandaVision had een audiotrack die zo abstract, bovenaards en vervormd geluid had, dat het zo ontzettend goed paste bij de apartheid van de show, en dat ik het deuntje maandenlang in mijn hoofd had: dat noem ik een effectieve trailer. Een die je kan neuriën zonder ernaar te kijken. Het is inmiddels duidelijk dat Disney een van de meest effectieve marketingteams in loon heeft.

De filmwereld draait tegenwoordig om anticipatie. Kijk naar Spider-Man: No Way Home, omdat Sony en Marvel zo lang de trailer voor zich hielden en nog steeds interesse opwekten is het nu de meest bekeken trailer in 24 uur, hij pakt het record af van Avengers: Endgame. Anticipatie voor een film leidt tot een grotere ticketwinst. Dus een goede trailer zorgt voor meer winst, daarom doen studio’s zo enorm hun best op trailers. De meest revolutionaire trailer moet wel de officiële Inception trailer zijn: sinds die uitkwam in hoor je in zowat elke trailer die diepe bastoon. Het is dan ook een van de meest effectieve trailers.

Trailers zijn dus erg belangrijk in de filmwereld van vandaag. Je hebt zelfs trailers voor trailers. Dat gaat wel erg ver. Toch is de creatieve kunst van de trailer prachtig, en iets om zeker wat meer aandacht aan te besteden. Als je goed kijkt kun je in elke trailer een bepaalde structuur zien. Maar deze toont effectief, want er is geen beter gevoel dan niet te kunnen wachten op een bepaalde film, en diens trailer tientallen keren terug te zien. Hier zijn nog een aantal geweldige trailers.

Rick van Wijk



VOLG ONS

Wil je de hele week op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws? Houd dan onze pagina in de gaten of volg Entertainmenthoek op Facebook, Instagram, Twitter en Pinterest. Zo blijf je op de hoogte van het laatste nieuws rondom je favoriete films en series.

FacebookInstagramPinterestTwitter