Dutch FilmWorks mag gegevens downloaders verzamelen

Dutch FilmWorks mag van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gegevens verzamelen van mensen die downloaden uit illegale bronnen, al kan tegen het besluit nog beroep worden aangetekend.

Volgens de toezichthouder heeft DFW voldoende voorbereidingen getroffen voor “een behoorlijke en zorgvuldige verwerking van de persoonsgegevens.” Het idee is dat DFW de IP-adressen gaat verwerken van mensen die auteursrechtelijk beschermde titels uploaden en / of downloaden via de bekende en ongetwijfeld minder bekende bittorrent-netwerken.

Omdat de betrokkenen hierover niet worden geïnformeerd, brengt dit bijzondere privacyrisico’s met zich mee, erkent ook de AP. De toezichthouder heeft dan ook onderzocht in hoeverre de gegevensverwerking in verhouding staat tot het doel dat Dutch FilmWorks ermee wil bereiken.

Overigens is een vervolging van downloaders nog niet zo eenvoudig, aangezien DFW via gerechtelijke procedures nog wel de identiteit moet vaststellen om downloaders persoonlijk te benaderen. Hier zal de distributeur ook nog naar moeten kijken.

Het illegaal downloaden is al sinds 2015 een schadepost voor de filmbranche. In 2014 oordeelde het Europese hof dat piraterij ook in Nederland verboden moest worden. Willem Pruijssers, eigenaar van Dutch FilmWorks liet aan nieuwssite BNR weten dat de Nederlandse filmdistributeurs van plan zijn om volgend jaar illegale downloaders te beboeten. Om de illegale downloaders op te kunnen sporen worden de IP-adressen van mensen dankzij digitaal forensisch speurwerk achterhaald. In landen als Duitsland zijn er al strengere regels. Gevreesd wordt dat de harde maatregelen die worden aangekondigd vooral onschuldige burgers raken en daardoor tot imagoschade in de filmindustrie leiden. Stichting Brein strijdt in Nederland al langer tegen internetpiraterij, maar doet dit vooral door illegale aanbieders van films en series aan te pakken.

Illegaal downloaden is de laatste tijd veel in het nieuws. In een aflevering van Dutch Angle Standoff bespreken Sandro en Dennis dit fenomeen uitgebreid. Is de huidige aanpak van de filmindustrie tegen piraterij effectief en/of eerlijk? En wat voor alternatieve oplossingen bestaan er voor dit probleem?